Gå til innhold
Arkivverket

Folketelling 1815


Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Her vises det til folketellingen i 1815 hvor vi etter løsrivelsen fra Danmark skulle telles.

 

http://www.ssb.no/fob2001/utstilling/andre_tellinger/telling_1815.html

 

Det vises til enkelte tellelister med personopplysninger.

 

Jeg kom over denne transkriperte listen fra Haram, Haram sokn:

 

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=ft15341815&gardpostnr=4&personpostnr=24#nedre

 

Her har vi jo alle registrert, faktisk også med fødselsdato!

 

Så det jeg kort og godt lurer på om det finnes noe register over bevarte navnelister for denne tellingen og hvor disse eventuellt er å finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En oversikt over folketellingsmaterialet er å finne i "Folk og Fant. Navnelister i folketellingsmaterialet 1815-1855" av Anna Tranberg, utgitt av Norsk lokalhistorisk institutt 1986 (3. utgave utgitt 1994). De listene fra tellingene 1815-1855 som inneholder navn ble mikrofilmet i Riksarkivet tidlig på 1990-tallet. I forbindelse med filmingen ble det funnet nye lister, som kommer i tillegg til de i "Folk og Fant".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk!

 

Da regner jeg med at en må til Riksarkivet for å finne register over komplette navnelister.

Eventuellt sende en forespørsel om slike lister finnes for et bestemt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Digitalarkivet under databaseveljaren og folketeljingar og manntall, finnes 22 folketellinger som er skrevet av for perioden 1815-1835. Tidligere fantes en serie med mikrofilmkort for alle folketellingene fra 1815 til 1855, men etter at tjenesten med salg av slike kort opphørte, kan jeg ikke finne listen lenger. Etter planen skal alle disse filmene digitaliseres og legges ut på Digitalarkivet, men tidspunkt er ikke bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene.

 

Om dette ikke omfatter så mange steder så er det i allefall et meget godt suplement til andre kilder der disse navnelistene finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.