Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i "Tre ættebøker fra Bjørkedalen"?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Slektene som dekkes er hovedsakelig Bjørkedal-slekta, men også nevnt er f.eks. Helset. For øyeblikket har jeg også (lånt) Busetnadssoga for Volda (folkestad, Kilsfjorden, Bjørkedalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg nok skumme gjennom boka på nytt! Husker ikke helt, men tror kanskje det var et par stykker. Begynner å "skumme" med en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase!

Som jeg synes jeg husket var det nevnt et par personer fra Gloppen. Den ene er faktisk en av de sentrale personlighetene i Bjørkedalen, og den som sannsynligvis hadde med seg Larsboka til Bjørkedalen, Anne Moritsdatter.

 

Ole Povelsen Søre Bjørkedal gm. Ellen Jakobsdatter Rødset fikk to sønner, Jakob og Frans. Disse sønnene giftet seg med to søstre, barn til fogden i Gloppen (nå er vi midt på 1600-tallet).* Frans Olsen giftet seg med Marie Moritsdatter og fikk tre barn. Jakob Olsen Søre Bjørkedal giftet seg med Anne Moritsdatter, de fikk 8 barn.

 

 

*Maurits Jensen var Fogd i Nordfjord. Han var fød i Jutland Aar 1585 i Søndring i Danemark. 1612 blev han befordret til Fogd i Nordfjord. 1613 holdt han sit Brulupp paa Davigen og var gift med Jens Læsemesters Datter av Bergen og boede først paa Elvebakken og siden paa Rygg i Gloppen. I sit Ægteskab hade han følgende Børn: […] (Tre ættebøker fra Bjørkedalen, s. 134)

 

 

Tenkte jeg først skulle sjekke om dette var noe som var interessant for deg, vet ikke helt om du regner dem som folk fra Gloppen. Anne Moritsdatter har i alle fall mange etterkommere, og Morits-navnet går igjen i Bjørkedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leiv!

(Anne) Laurentse Andersdotter Nøre Bjørkedal f. 6.3.1817 var tipp tipp oldemora mi. Laurentse dro til Kaldvatn og gifta seg der.

 

Foreldrene hennes var: Anders Olsen og Cecilie Berte Pedersdatter fra Jakobsgarden, Søre Bjørkedal.

 

Anders Olsen sine foreldre var Ola Jonsson fra Persgarden Ulvestad (f. f. 1752) og Anne Lisbet Pedersdatter fra Pergarden Kile (f.f. 1764). Ola Jonsson sin far var bjørkedaling, men blei gift på Ulvestad. Anders dro så tilbake til Bjørkedalen. Cecilie Berte sine foreldre var Peder Jakobsson Søre Bjørkedal f. 1744 og Anne Andersdatter fra Andersgarden Helset f. 1744.

 

Er dette folk du kjenner igjen? Selv har jeg ikke ført opp alt enda, så jeg har ikke helt oversikten. Skal føre opp alt jeg finner i Busetnadssoga for Volda, sjekke dette opp mot Bjørkedalsbøkene, og så sjekke alle kirkebøker osv. Har sjekka kirkebøkene for noen av dem, men dette er et halvferdig prosjekt for øyeblikket.

 

Det to nevnte futedøtrene vet jeg ikke om jeg er særlig i slekt med, det ser i alle fall ikke ut til at Anne er en særlig nær slektning, men kanskje Marie Morritsdatter, vet ikke ennå. Er det disse du er i slekt med?

 

Kan sende deg mail hvis du ønsker, men jeg tenkte det var futedøtrene du kjente igjen, og de vet jeg som sagt ikke om jeg er i slekt med. Jeg trodde først det var noen søskenbarnekteskap i dalen, men det må ha vært alle de like navna som forvirra meg. Derimot har de vært veldig flinke til å holde oversikten over dette selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange av Bjørkedalsslekt på min Hjemmeside.

 

Anders Olson har jeg ikke, men jeg nhar hans søster:

 

Johanne Margrete Olsdotter Bjørkedal 1791-1832, med slekt bakover til 1300-tallet.

 

http://leskjerv.seria.no/aner/0013/17420.htm

 

Cecilie Berte har jeg med navnet:

 

Cesilie Oline Pedersdotter Bjørkedal-S f 1780 på Jakobsgården

 

http://leskjerv.seria.no./aner/0011/14959.htm

 

Den første av min Bjørkedalsslekt er.

 

 

Jakob Olsson Bjørkedal-S f 1610 på Moritsgården

 

http://leskjerv.seria.no/aner/0002/2397.htm

 

g m Anne MOritsdotter

 

og

 

Svein JOnsson Bjørkedal-S Bratteberg f 1660 på Jogarden

 

http://leskjerv.seria.no/aner/0003/3905.htm

 

 

Du hører fra mewg senere idag.

 

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leiv!

 

De to Ceciliene er to forskjellige. Det går fram av både Bjørkedalsboka og Busetnadssoga for Volda. I Bjørkedalsboka står det: "Siste i aaret den 21 Disember 1780 var et af Vores børn føde til Verden, navnlige Syebolina Peders Datte, som er det 8 af vores børn (kalt Cecilie Olina i Busetningssoga for Volda). [...] 1789 den 1 Augusti blev vor lille Datter den anden Zicelle-birtte Peder Datte Bierchedal fød Til denne møye Fulde Verden." (s. 30 og s.35)

 

De var altså to ulike barn. Cecile-navnet var veldig vanlig i Bjørkedalen! I 1783 ble det også født en Sesiliaberte (s. 32 Bjørkedalsboka). Sesiliaberte f. -83 dør 21 mai 1789, og "min" Zicelle-birtte blir så senere født samme høst.

 

Cecilie Olina f. 1780 dør i følge Busetniningssoga i Volda 3 uker gammel, men jeg vet ikke hva som er kilden til dette. "Min" Zicelle-birtte er den tredje av jentene med samme navn (også en født i -76 hadde dette navnet, men døde etter 8 dager, så "min" Cecilia er ikke "den anden", men den tredje, men mulig regnet de ikke med den lille som ble kun 8 dager?).

 

Dette ble kanskje litt forvirrende? Men slik var, det Cecilie-navnet var tydeligvis veldig viktig å holde gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Hjrmmeside

 

http://leskjerv.seria.no/

 

har vært aktiv siden oktober 1998

 

Bjørkedalsslekten har vært søkbar hele tiden.

 

I Innledningen anfører jeg:

 

"Bjørkedalsslekta har jeg ført bakover til

 

Håvard Bjørkedal f kring 1260, men med stor usikkerhet i de eldste ledd

 

Bjørkedalsbøkene har her vært til stor hjelp sammen med områdets bygdebøker.

 

Forøvrig anføres at etternavnet på mine aner er markert med en ekstra VERSAl

 

(ANdersson)

 

I de eldre 3 bindene av Volda-Soga manglet Register.

 

Register har jeg utarbeidet. Finnes på min Hjemmeside

 

Jeg retter opp Cecilie

 

Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har funnet en del om Bjørkedalslekta på nettet, men vet ikke helt hvem jeg kan "stole på", derfor skal jeg som sagt nå ta utgangspunkt i Busetnadssoga for Volda, og gå videre derfra, jeg har jo nå skaffet meg Tre ættebøker fra Bjørkedalen, mye bra der. Skal ta en titt på siden din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase!

 

Sidan du i en annan tråd oppfordra til at mest mogeleg av informasjonen blei lagt ut i trådar og ikkje som PM, legg eg ut det du ba om her.

 

Ole Povelsen Søre Bjørkedal gm. Ellen Jakobsdatter Rødset fikk to sønner, Jakob og Frans. Disse sønnene giftet seg med to søstre, barn til fogden i Gloppen (nå er vi midt på 1600-tallet).* Frans Olsen giftet seg med Marie Moritsdatter og fikk tre barn. Jakob Olsen Søre Bjørkedal giftet seg med Anne Moritsdatter, de fikk 8 barn.

 

 

”[…]hva man har at fortelle om Broderen Frants, da boede han paa Folkestad og var lensmand efter sin Faders Død. Hans Hustru var en Fogds Datter fra Gloppen i Nordfjord, hendes Navn var Marie Moritsdatter, de avlede trende Børn til sammen, to Sønner og en Datter. Den eldste Søn hedte Johan og var Lensmand i Volden og boede paa Rødset efter sin Faders Død. Samme Johan var 2 ganger gift. [Gjertru og Kirsti Tygesdatter]” (s 133, Tre ættebøker)

 

”Ole Povelsens ældste Søn hed Jakob Olsen Søre Bjerkedal og blev gift med en fra Gloppen som hedte Anne Moritsdatter og søster til Frants Olsens Hustru Marie som foran beskrevet. Jacob og Anne havde 8 børn nemlig:

 

1. Kristin Jakobsdatter…Fød. 1643

2. Morits Jakobsen…1644 død 1663

3. Anne Jakobsdatter 1646

4. Povel Jakobsen…1646 boede paa Aasebø

5. Jakob Jakobsen…1653 død 1656

6. Ole Jakobsen…1656 boede i Høidalsvig

7. Peder Jakobsen…1656 død 1661

8. Peder Jakobsen…1658”

 

(s133-34, Tre ættebøker)

 

Så døde Anne Moritsdatter og Jakob Olsen gifta seg på nytt og fekk fleire born.

 

I Busetnadssoga for Volda bd. 2 (2006) står oppgitt borna: Kirsten (1642), Maurits (ca. 1644-1663), Anne (ca 1646), Paul (ca 1648), Jakob (ca 1653-1655), Ole (ca 1655), Peder (ca 1656-1661), Peder (ca 1660-?) (s. 401)

 

Legg ved eit bilete av Anne Moritsdatter som er ei avfotografering av eit bortkomme maleri. Det er visst henta frå ei bok av Per Aarviknes. Trur det skal være greit å legge ut. Som ein kan sjå var ho ingen "kvensomhelst"

 

Kan og nevne at det er (eller var) eit vertshus med namnet "Anne Moritsdatter" i Bjørkedalen.

post-1339-0-18336200-1300998274_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase!

Ser Anne Moritsdatter er nevnd i forb. med Hjelmelandsbakken, s. 312 i Aalands Nordfjord Eid-Hornindalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Anett!

 

Jeg vil tro at barna til Moritz Jenssøn og Margrethe Jensdatter står i noen av de bøkene du har. På div. slektssider på nettet opereres det med følgende barn av dette paret:

 

1. Lisbet f. 1614 på Elvebakken i Gloppen.

 

2. Jens f. 1615 på Elvebakken.

 

3. Anne f. 6. des. 1617 på Elvebakken.

 

4. Didrikke f. 6. des. 1617 på Elvebakken.

 

5. Agnette f, 1619 på Elvebakken.

 

6. Maren f. 1621 på Elvebakken.

 

7. Christi f. 1622 på Elvebakken.

 

8. Gabel f. 1624 på Elvebakken.

 

9. Peder f. 1625 på Rygg i Gloppen.

 

10. Maurits f. 1626, d. 1627 på Rygg.

 

11. Asseline f. 1629 på Rygg.

 

12. Maurits f. 1630 på Rygg.

 

Dette er jo en veldig stor søskenflokk. Men hvor ble det av dem? Anne og Maren er greit, og Jens må ha vært gift og bosatt på Rygg, men med hvem? Han skal ha hatt en datter Anne etter seg som ble gift på Sande.

 

Ved koppskatten i 1645 finner vi at enka Margrete bodde på Rygg sammen med døtrene Kirsten (Christi?) og Asseline. Som tjenestefolk står oppført Anders Olsen, Nils Simensen og Kirsten Mortensdatter:

 

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/15044/31/?size=full&mode=0

 

Og her er det en sak mellom Agnete Moritzdatter og brordatteren Anne Sande:

 

http://arkivverket.no/URN:rg_read/28609/114/

 

Høyre side.

 

Ser at noen opererer med at datteren Asseline var gift med Nils Mogensen Rygg, men det stemmer trolig ikke. Har noen her peiling på hvor de andre havnet, eller står det kanskje noe om dette i de nevnte bøkene?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje ein artikkel om Jens Lesemesters Dagbok som eg har kopi av, skal det vere mora Margrete sjølv som har ført desse 12 borna du nemner inn i den handskrivne boka,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg, Aase!

 

Men har du eller noen andre, anelse om hvor det ble av alle disse barna? En skulle tro at noen av dem (og ikke bare Jens) ble gift i Gloppen, eller i alle fall i nærområdet. Ved koppskatten var Kirsten/Kristi 23 år gammel og Asseline 16 år gamle. Og ved den saken som var mellom Agnete og hennes brordatter Anne var Agnete 38 år gammel. Selvsagt kan noen av disse frøknene ha vært ugifte, men? Og de tre brødrene Peder, Gabel og Mauritz har vel også blitt gift dersom de vokste opp.

 

Finnes det noen skifter som kan belyse hvor de havnet?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett skal nokre av dei vere døde tidleg. Så vidt eg har forstått er fødslane innførte i boka, men det er ikkje vidare oppfølging av kvar enkelt; Anne som fekk boka med seg har skrive inn sine eigne - eller er eg på jordet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro i 1991 på slektsreise til Vestlandet og stppet i Faleide,

 

Hopland, Bjørkedalen, Volda, Folkestad, Lille-Meek, Lahaugen,

 

Ytre Åsane, Florø og Holsen.

 

På retur var jeg innom en bokhandel i i Volda og kjøpte bøkene:

 

Greiner frå Jakobsætta

 

Tre ættebøker frå Bjørkedalen

 

Jakobsboka

 

Moritsboka

 

Larsboka

 

Tidsregister. Rasmus Vasbotn

 

Frå et langt liv. Ivar Aarviknes

 

Folkeminne, segn og soge

 

Mit slektsregister er stort sett basert på disse kilder og bærer nol preg av det.

 

Margrete Jensdatter er en av mine aner g fnnes å min Hemmesde:

 

 

http://leskjerv.seria.no/aner/0002/2425.htm

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Når det gjeld borna til Morits Jensson og Margrete Jensdotter, 12 i alt, er alle med unntak av Morits f. 1630, ført inn i Calendarium Historicum av faren Morits.

Kun to gonger har Margrete skrive i denne boka; ved sonen Morits sin fødsel, og ved mannen Morits Jenssons død i 1639. Anne Moritsdotter hadde boka med seg til Bjørkedalen, og her er det mannen Jakob Olsson som har ført inn borna.

 

Jens Moritsson bruka garden på Rygg fram til midten av 1650-talet, og er i tingboka 1656 nemnd som "Jens Morisen vdi Bergen". Hadde ei dotter Anne gift med Peder Hansson Sande.

Kirsten Moritsdotter er i 1642 fadder for systerdotter Kirsten Jakobsdotter i Volda, og er nemnd koppskatten 1645 under Rygg.

Agnete Moritsdotterer nemnd i tingboka 1657 angåande ei sak mot Anna Seime.

 

Asseline er nemnd under Rygg i 1645, og lånte saman med broren Morits d.y pengar til Jørgen Panter i 1648.

(Jørgen Jørgensson Panter gifta seg om lag 1679 med vermor til Anne Moritsdotter, Eli Jakobsdotter på Rotset i Volda)

Dødsfall til berre eit av borna er ført inn i boka; Morits Moritson døde fire mnd. gamal i 1627, og er gravlagd ved Gimmestad Kyrkje. Kan tyde at dei andre borna vaks opp?

Korrigering 16/10-12: Etter gjennomgang av innføringane i C.H, ser eg at også sonen Peder Moritsson blei "fra denne Jammer Dall Kaldet", like etter fødselen.

 

Morits Jensson: http://visitusinmapu...l.php?pid=I1853

Jakob Olsson: http://visitusinmapu...l.php?pid=I1842

 

Anne og Maren Moritsdtr. som vart gifte i Volda, (samt Anne Jensdtr) kjenner vi altso etterslekta til. Kjenner nokon lagnaden til dei andre borna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.