Gå til innhold
Arkivverket

Kjøpmann og hotellvert (?) Johan W. Pettersen


Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om Johan Wilhelm Pettersen - født 17/6/1862 - kanskje i Farsund? Han var gm Anna Helene Abrahamsdatter f 1852. De fikk Harriet Kamilla og Abraham som døde små, og så kom Johan Abel Pettersen f 1894 i Farsund - død i Tyskland under krigen, og Harriet Abrama Pettersen f 8/12/1895 i Farsund. Er det noen som har informasjon om etterslekt og/eller hans aner?

 

Han var min t-oldemors fetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne kanskje nevne at i 1900 er han kjøpmann og gårdbruker på Mosvold på Lista, i 1910 kjøpmann og hotellvert i Farsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, artig. Kona - Anna Helene Abrahamsdatter's - besteforeldre het Abraham og Sara, ikke i Jødeland, men i Lyngdal - på Revsvollen/Hagen.... Mye bibelske navn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen 3/10 1855 i Farsund mellom Ungkarl, Fragtemand Johan Vilhelm Pedersen (29) og Pige Henriette Amalie Abrahamsdatter (24): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=870&idx_id=870&uid=ny&idx_side=-109

 

Og - som vi ser - begge er født i Farsund. Brudgommens far: Peder Kristian Johannessen. Brudens far: Abraham Omundsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det vielse 15/2 1824 i Farsund mellom Ungkarl, Tømmermand Peder Christian Johannessen, Sandvigen (30) og Enke Thrine Marie Wilhelmsdatter, Fahrsund: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9886&idx_id=9886&uid=ny&idx_side=-123

(øverst, høyre side)

 

Brudgommens far: Johannes Sandvigen. Brudens far: Wilhelm Schieme(?).

 

Strengt tatt er det forloverne som her er oppført, men navnene tyder vel på at de også var brudeparets fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk & takk igjen! Dette er spennende og nyttig! Mitt hovedfokus er nok hans etterslekt og nærmeste krets, siden han er inngiftet. Men her dukker jo opp så mye navnelikhet at ytterlige slektskap bør sjekkes. Kona hans hadde minst fire tremenninger som het Abraham....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det eneste som vel kommer fram i Geni-lenken, er at Johan Abel var gift med ei Margit. Skjemaet påstår ellers at Johan Abel og Harriet Abrama var halvsøsken, uten at jeg kan se hvordan det belegges...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg traff også på geni ved googl'ing, men lot det ligge. Derimot fortalte altså bokhylla.no og et par bøker der om postfunksjonærer meg at Johan Abel døde i Tyskland under krigen. Men det stod vel lite mer om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med et slikt brev - som jo også inneholder slektsopplysninger!

 

Ellers fant jeg litt i Våre falne om Johan Abel Pettersen, men det har du vel sett?

 

Våre falne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.