Gå til innhold
Arkivverket

Østfold


Bjørn  Angeland
 Del

Recommended Posts

Lars Larsen giftet seg meg Birthe Hansdatter i Borge http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7443&idx_id=7443&uid=ny&idx_side=-172 26. nars 1800 i Borge. no. 4 på venstre side.

Iflg. FT-1800 skal han være født i 1777 og sansynlig i Løkkeberg i Glemmen.

Noen som vet noe mer om Lars? Takknemlig for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn - Fant en del omkring Lars Larsen Løkeberg i bind 9 av "Gårder og slekter i Borge og Torsnes"

Men det står ingen ting om hans opphav.Hans kone Berthe var datter av Hans Gjermundsen og Ellen Christensdatter.

Lars og Berthe fikk seks barn: Elisabeth 1801 - Ellen 1803 - Hans 1804 - Ellen Sophie 1808 - Hellene 1811.

Deres siste barn Hans ble døpt i Fredrikstad 1815.

De bodde først på Løkeberg,så en periode på Ophus,før de flyttet til Fredrikstad/Glemmen i 1815.

Ved Lars Larsens død i Glemmen 1830 står det nevnt at han var eier av Løkeberg under N Moum.

Gården Løkkeberg finnes fremdeles,mellom Østsiden stadion og Sarpsborgveien.Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Johnny. Det var fin informasjon å få. Jeg bør nok skaffe meg disse bøkene etter hvert skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjenn Bjørn - Mener det står N Moum.Den første stammen i stor M er utydelig.Hadde det vært veum

så tror jeg at de på den tiden ville skrevet Veum med dobbelt v.

Finner heller ikke ved gårds søk noen gård ved navn Løkeberg i Glemmen. K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Lykkeberg under Nygård. Jeg kan ikke se ham nevnt under Veum, og det er vel heller

ikke noe Moum i Glemmen. Jeg sjekket både under Lykkeberg og Søndre og Nordre Veum, men

jeg finner han ikke der.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Stedsnavnet Løkkeberg og etternavnet Løkkeberg ble også tatt opp i det gml. forumet. Les gjennom de ulike innleggene der.

 

Forsøker å vedlegge lenke. http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/95024-9099-loekkeberg/page__pid__781795

Lars Larsen Løkkeberg er nevnt i #16.

 

Dersom lenken ikke fungerer finner du den i Arkivet. Tema [#9099]. Du kan også søke på navnet Løkkeberg i Arkivet for å hente opp temaet.

 

Håper det kan gi deg litt mer info.

 

Mvh

Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for bidrag her. Siden svarene ikke er entydige? er det vel fortsatt uklart hvor han kom fra? I hvert fall er jeg usikker.

Bjørn :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn - Gikk inn på klokkerbok døde og begravede 1830 i Glemmen,og det er nok riktig som du nevner

at det står N Veum.Lars Larsen Lochebergs barn Hans ble født 11 juni og døpt 19 juni 1814 i Ø Fredrikstad.

Dette er litt av et mysterium.Finner i 1801 ingen gårder i Østfold ved navn "Løkkeberg"I 1865 finner jeg

nevnte gård i Borge. Lykkeberg under Nygård er jo noe helt annet.Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Johnny og takk for engasjement.

Jeg tror ikke Lars ble født i Glemmen, men derimot at han flyttet dit.

Skal søke i listene for ut/innflyttede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet barna: Elisabeth 1803, Elen 1803, Sophia 1806, Hans 1814 og Maren Sørine i 1816. Alle døpt i Fredrikstad krk. En av fadderne som går igjen het Lars Hansen.

 

Da Lars ble gift står det vel at han hadde attest fra Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Helene Larsdatters dåp i Borge den 10. juli.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7443&idx_id=7443&uid=ny&idx_side=-62

Her er foreldrene Lars Larsen og Birthe Hansdatter. (Det står ikke Løkkeberg bak farens navn)

 

I vielsen hennes med Svend Arvesen fra Veel i Borge i http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=355&idx_id=355&uid=ny&idx_side=-95 i 1837 heter faren Lars Olsen.

 

Det er tydelig at her har det blitt gjort feil av meg, annet slektstre (som jeg har forsøkt å verifisere med kirkebøkene), eller presten.

 

Hjeeeelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dette er en nøtt tok jeg kontakt med Karl Ottar Fjeld, som er en av forfatterne for Borge Bygdebøker. Han har gitt følgende tilbakemelding:

 

Stedet heter Graarud, altså Grårød som er grundig beskrevet i bind 9 av serien vår. Når du ikke finner mer om Lars Larsen, så er det fordi vi ennå ikke har funnet noe sikkert om hans foreldre. Han kan muligens være født på Huseby i 1775, men dette må eventuelt sjekkes nærmere. Løkkeberg i Borge ligger vest for Sarpsborgveien, sør for Huseby eller Lundheim, om du vil. Det var altså opprinnelig en del av Borge, men jorda ble lagt under Fredrikstad i 1747, og tunene forble under Borge helt til moderne tid. I folketellingene tom 1910 er Huseby og Løkkeberg ført under Borge. Det står en god del om disse to gårdene også i Fredrikstad bys historie.

 

 

Løkkeberg i Glemmen er et bruk under nordre Veum. En rask sjekk viste at en Lars Larsen utstedte en obligasjon med pant i denne eiendommen i 1826. Om han er identisk med den Lars Larsen som giftet seg med Berthe/Birthe Hansdatter, er usikkert. Her må det søkes mye grundigere både i eiendomsregistre, skifter, matrikler og kirkebøker for å finne svaret. Kirkebøkene alene kan ikke gi svaret.

 

 

mvh KO

 

Da takker jeg alle som har bidratt med innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg har med interesse lest innleggene og har forsøkt å finne tråder i Løkkeberg-slekten.

 

Etter de opplysninger jeg har kommer slekten fra Store Dahl - Holm - Veel (Veel-slekten). Løkkeberg var tidligere et grevskap i Østfold.

 

Eric Jonsønn Holm var gift med Birthe Hansdatter f. 1764 (men er det samme person?). De hadde en sønn Andreas Ericsøn Løkkeberg gift med Elisabeth Larsdatter. Disse igjen hadde en sønn som het Lars Andreasøn Løkkeberg gift med Dorthea Hansdatter fra Hauge f. 1803

 

Faren var Jon Stordahl f. 1715

 

"Startpunktet" jeg har er Niels til Stordahl f. 1558 med sønnen Jon Nielssønn f. 1597, deretter Rasmus Jonsønn f. 1627, Peder Rasmussønn f. 1675 som da var faren til Jon Stordahl.

 

Er dette av interesse - hvis så hadde det vært hyggelig å vite om det kan bidra med noe?

 

Kan det være at noen har endret navn underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.