Gå til innhold
Arkivverket

langstøvler


Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Støvler med lange skaft ser ut til å bli vanlig fra begynnelsen av 1600-tallet. Hansen: "Våre klær gjennom tidene", Oslo 1955 sier: "Knebuksen rekker under kneet og møtes her av sporebesatte lærstøvler. Det er en helt ny form for fotbekledning som her avløser skoene. Til 1630 har støvlene skafter som på ridestøvlene i våre dager, etter hvert blir skaftene videre oventil og brettes ned som en vid krage". http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AudiensTre_Kronor.jpg?uselang=sv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 1630 har støvlene skafter som på ridestøvlene i våre dager, etter hvert blir skaftene videre oventil og brettes ned som en vid krage". http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AudiensTre_Kronor.jpg?uselang=sv

 

Nedbrett på støvlene ser det ut til å ha vært også rundt 1615, da det tillenkede bildet er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg fant flere malerier av folk med lange støvler både på 14 -og 1500-tallet, engelsk "dandy" 1498, tysk jeger ca. 1500, Gustav Vasa http://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Vasa (rull nedover siden)1496-1560, men det meste var engelske og franske herremenn eller soldater.

Nå har man vel her i landet kledd seg etter vær og føreforhold, så jeg kan jo tenke meg at bruken av lange støvler ikke har vært uvanlig her - selv før det ble "mote" på 1600-tallet. Det var bare ingen som laget malerier av dem.

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut til at Gustav Wasa hadde nedbrett på støvlene sine (se potrettet i helfigur et stykke ned på siden) i lenken over, så kanskje dette kom inn på 1600-tallet? Ellers mener jeg å huske fra noen av "bunadsakvarellene" fra rundt 1840 at de avbildede mennene faktisk hadde smale skaftestøvler med nedbrett også da. Men om det var mote også ute i Europa da, er kanskje ikke så sikkert? Vi lå vel et stykke etter her, i hvert fall hos allmuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Min tanke var å få vite når det ble alminnelig med såkalte langstøvler av f.eks. gummi til bruk i skogen, som tur-fottøy, arbeidsfottøy etc. Kort sagt: Det fottøyet som overtok etter "puttisene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Min tanke var å få vite når det ble alminnelig med såkalte langstøvler av f.eks. gummi til bruk i skogen, som tur-fottøy, arbeidsfottøy etc. Kort sagt: Det fottøyet som overtok etter "puttisene".

 

Vet ikke hvor lenge det gikk fra Charles Goodyear fant opp vulkaniseringen i 1839 og til produktet ble brukt i støvler og annet fottøy, men hadde lyst til å henge på vaderne som ble brukt under tømmerfløting i spørsmålet ditt Ola, og når omtrent de kom i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.