Gå til innhold
Arkivverket

Er "Brukernes eget forum" allerede dødt ?


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

De første ukene fra oppstarten 1. februar 2011 var det en viss aktivitet i Brukernes nye forum, men de siste par ukene har det virket temmelig 'dødt' .....

 

Hva kan årsaken være ? Finner ikke folk seg til rette i det nye forumet ?

 

Skorter det på oppfølging fra Arkivverket's side ?

 

Hva skjer mht. adgang til å opptre anonymt eller uten fullstendig navn, ev. kun signatur ?

 

Håper på kommentarer fra brukerne og, ikke minst, fra de som "eier", styrer, drifter og vedlikeholder "Brukernes eget forum" !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 336
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • kmg

    38

  • Reidar Oddløkken

    27

  • NNN

    24

  • Ken V. Nordberg

    31

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Våren kommer.

 

For å si noe om dette bør man vel ha tilgang til statistikk, og det er ikke sikkert den eksisterer.

 

Men, det kan også ha noe med at ting har blitt mer komplisert for noen. Jeg har lagt merke til at noen som var aktive på det gamle forumet har falt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min oppfatning er det forholdsvis livlig her. Det pleier alltid å være stor aktivitet i starten på et nytt forum, men det dabber nokså fort av.

 

Jeg synes også at de aller fleste er flinke til å oppgi fullt navn, og håper at vi slipper en ny debatt om dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i prinsippet enig i at fullt navn bør brukes, men det kan vel hende at Digitalarkivet har litt annet å holde på med, f.eks å legge ut nye avskrifter - som kanskje er viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er mindre aktivitet her enn i gamleforumet, er ikke så interressant å gå inn her lenger for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Leif; jeg synes det er ganske livlig her. Det gamle forumet var veletablert mens dette forumet er enda i innkjøringsfasen, så det er ikke så veldig rart at dette forumet kanskje ikke har nådd samme aktivitetsnivå enda. Hver morgen når jeg kommer inn hit; er det omtrent en hel side med nye innlegg i brukerforumet. Dette er vel noenlunde lik det vi så i det gamle brukerforumet.

 

Jeg tror det kommer til å ta seg opp etterhvert som folk finner seg til rette og ordensreglene blir fulgt opp.

 

Jeg har dessuten fått mye hjelp allerede, så det er nok mange som bare "lurker"; dvs. de leser og svarer kanskje privat, men deltar ikke aktivt i de offisielle foraene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Leif og Ken - og ser absolutt ingen grunn til å forberede noen begravelse. Et moment - i tillegg til det som allerede er nevnt - er at vi her har fått et eget forum for tyding av skannede kildetekster. Der havner det en del spørsmål som tidligere ble drøftet i "Brukarforum" - og jeg har da lagt merke til at disse spørsmålene nå raskt og effektivt blir fanget opp og løst av de beste kildetekstleserne blant oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt klart at det sitter folk her med utrolig kompetanse. Så lenge denne kompetansen finnes på forumet kan man på ingen måte erklære det for dødt. Som Oddbjørn sier så finnes det ett egen forum for tyding av skannede kildetekster; og i disse er det ikke sjeldent at svar på spørsmål foreligger innen timen.

 

Det holder dessuten ikke bare og se på antall innlegg; man må også se på antallet visninger. Dette temaet har, for eksempel, over 110 visninger i de få timene det har eksistert. Så det er klart at de er nok av folk her; selv om ikke alle deltar like aktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste dagene tenkt det samme som trådstarter. Kanskje er det en tilfeldig bølgedal eller muligens er jeg mindre oppmerksom, men det er i hvert fall blitt langt sjeldnere at jeg finner et genealogisk spørsmål der jeg kan bidra med noe fra mitt geografiske ståsted. Jeg har også lurt på om statistikkene til forumet viser færre aktive deltakere. Har den nye "drakten" kanskje skremt bort noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kanskje muligens noe med våren og begynnende hagearbeid å gjøre og også det med advarsler å gjøre, at de som er offer kan få advarsler/ notater og de andre som mobber kan gå fri osv. (slik man såg og hørte om i skolegården). Har vel også mye med at Tore Vigerust og andre mest kjente har trukket seg ut av naturlige grunner eller andre. Men det blir vel antagelig mer liv igjen kanskje litt etter hvert. Før var det en slags tettere forum, fordi det ikke var så mye forskjellige temasider og så derfor vel ut som det var flere folk innpå også, ja. Men takk til alle som styrer på for å holde sidene oppe her.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som ikke føler meg hjemme i det nye forumet. Som arbeidende småbarnsmor er jeg veldig av og på. Jeg savner virkelig funksjonen som gjør at jeg kan velge fylke for å bli fort oppdatert i riktig region, dette her syntes jeg ble kaotisk. (eller er det noe jeg ikke har funnet her inne???) Ellers synes jeg at den nye oppsettet ble informativ, oversiktlig og greit.

 

Jeg ble, for å være ærlig, motløs av omleggingen.

 

Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få en liste over nye innlegg ved å klikke på "Vis nytt innhold" knappen øverst til høyre på siden (like under linjen for søk), men det er dessverre ikke noen oppdeling fylkesvis. De har en slik oppdeling på DIS slektsforum og jeg synes det er mindre oversiktlig fordi man må følge mange fora dersom man har slekt i mange fylker. Dessuten har jo dette forumet ett fritekstsøk som ikke fantes i det gamle.

 

I det gamle forumet fungerte dessuten oppdelingen fylkesvis bare sporadisk fordi det var opptil hver enkelt trådstarter og velge fylke. I mange tilfeller ble nye temaer lagt under "Generelt"; slik at dersom man begrenset innleggene til ett bestemt fylke, kunne man uansett gå glipp av mange temaer som kanskje egentlig tilhørte det fylket man ville se nye innlegg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del skyldes nok våren - jeg husker at det var forholdsvis lite aktivitet også på gamleforumet i vår- og sommermånedene, før det gjerne tok seg opp igjen på høsten og vinteren. Men: Det er helt klart også folk som så langt har holdt en svært lav profil i det nye forumet, eller som til nå har vært helt fraværende. Forhåpentlig kommer de med etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få en liste over nye innlegg ved å klikke på "Vis nytt innhold" knappen øverst til høyre på siden (like under linjen for søk), men det er dessverre ikke noen oppdeling fylkesvis. De har en slik oppdeling på DIS slektsforum og jeg synes det er mindre oversiktlig fordi man må følge mange fora dersom man har slekt i mange fylker. Dessuten har jo dette forumet ett fritekstsøk som ikke fantes i det gamle.

 

I det gamle forumet fungerte dessuten oppdelingen fylkesvis bare sporadisk fordi det var opptil hver enkelt trådstarter og velge fylke. I mange tilfeller ble nye temaer lagt under "Generelt"; slik at dersom man begrenset innleggene til ett bestemt fylke, kunne man uansett gå glipp av mange temaer som kanskje egentlig tilhørte det fylket man ville se nye innlegg for.

 

Jeg er enig i at Dis sin debatt ikke er fullgod fordi den er for oppdelt, men med tanke på at periodevis er mye innlegg som er "uintressante" her på den nye debatten pga geografien, blir den også uoversiktlig på motsatt måte. Jeg har ett hovedfylke jeg konsentrerer meg om, men har to til som jeg følger med på. Med denne omleggingen må man jo inn i hvert enkelt innlegg for å se relevans for seg selv hvis debatt-overskriften ikke er informativ nok. Selvom det er en generell debatt, burde den kunne knyttes til fylke også for å være mer brukervennlig. -spesielt med tanke på helt ferske brukere, men også de som er av og på i perioder. -men... det her er bare min mening.

Det virker som om systemet mest er basert på de som har mye tid til å holde på med slektsforskning og kan holde seg fortløpende oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart også folk som så langt har holdt en svært lav profil i det nye forumet, eller som til nå har vært helt fraværende. Forhåpentlig kommer de med etter hvert.

 

Jeg kjenner til flere "gamle" som ennå ikke har meldt seg inn, men som likevel følger med. Vi vil nok se flere av "veteranene" her etter hvert. Det tar jo ofte litt tid å venne seg til noe nytt. Ellers har jeg også sett at det er en del nye her, og det er jo hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det hadde vært fint om innlegg kunne knyttes til fylker på samme måten som i gamleforumet; men poenget er jo at det også der var opptil hver bruker og gjøre det. I praksis viste det seg at dette slett ikke alltid ble gjort.

 

I stedet kan man kan kanskje bare oppfordre trådstartere til å lage en temaoverskrift som tilstrekkelig beskriver gjeldene område og person(er) det er snakk om. Det gjør det enklere for alle; både for de som daglig besøker forumet og de som er innom bare en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet kan man kan kanskje bare oppfordre trådstartere til å lage en temaoverskrift som tilstrekkelig beskriver gjeldene område og person(er) det er snakk om. Det gjør det enklere for alle; både for de som daglig besøker forumet og de som er innom bare en gang i blant.

 

Veldig god idé, for min del er det veldig uvant med et forum uten kategorier! Men da må dette nå ut til folket, hjelper ikke at det ligger gode forslag i forskjellige tråder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom jeg er aktiv i det nye forumet, så savner jeg det gamle og likte det mye bedre. Det var mer oversiktlig og rett på sak - uten all 'layout-støy' som jeg kaller det. Veldig bra i sin enkelhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Litta - her er så mye "støy" - og så mye "prat". Jeg savner de "skikkelige" diskusjonene om genealogiske spørsmål. Og så savner jeg mange av de "gamle" som hadde så mye kunnskaper.

 

Ken nevner i # 16 det å oppfordre trådstarter til å lage en overskrift som tilstrekkelig beskriver gjeldende område og personer det er snakk om. Og like viktig - skriv også et årstall - eller i det minste hvilket århundre det er snakk om!!! Og vet man ikke stedsnavn eller fylke har man kanskje en ide om personen hører til på Østlandet eller Vestlandet.

 

Muligens er jeg litt surmaget - men jeg gidder ikke engang å lese innlegg som bare spør etter "Niels Jensen" eller "min oldemor".

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens er jeg litt surmaget - men jeg gidder ikke engang å lese innlegg som bare spør etter "Niels Jensen" eller "min oldemor".

 

Anita

 

Har samme mening. Gidder ikke bla opp å lese når området det spørres om ikke er med i spørsmålet.

Hans Myhre, Nes Hedmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner den gamle muligheten til å filtrere på fylke, det blir veldig kjedelig og se gjennom en haug med innlegg som ikke er relevante, den type gjennomgang gjør jeg når jeg får tid til det. Dessuten synes jeg folk burde vært flinkere til å spesifisere emne i overskriften. Forøvrig titter jeg gjennom titt og ofte. Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner den gamle muligheten til å filtrere på fylke, det blir veldig kjedelig og se gjennom en haug med innlegg som ikke er relevante, den type gjennomgang gjør jeg når jeg får tid til det. Dessuten synes jeg folk burde vært flinkere til å spesifisere emne i overskriften. Forøvrig titter jeg gjennom titt og ofte. Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er blitt "småkjedelig" her. Faglige diskusjoner er vårt nye forum så godt som kjemisk fri for, dette eneste nye vi har fått er et par-tre paragrafryttere og politiaspiranter in spe uten at det har beriket "Brukernes eget forum". Og at Tore er borte er ingen fullgod forklaring, vi hadde mange debatter både med og uten høy temperatur hvor Tore ikke deltok også før. Selvsagt skal vi ha etterlysninger og ta nye imot med åpne armer, men ikke BARE oppslag i velkjente kilder. Et par praktiske forslag som kan være gode har kommet i denne tråden, men jeg er redd det ikke hjelper på det som i mine øyne er kjerneproblemet.

 

Vi får se hvem av oss som blir på forumet fremover, jeg synes stadig det ligner mer på "chat" en genealogi. (Og jeg er like subjektiv som andre)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du legger i utrykket "faglig". Dersom du mener "faglig" som utdannet i faget (genealogi, historie), så er det klart at det er ett mindretall av brukerne her som er det. Dersom du med "faglig" mener slektsrelatert, så er jo de aller fleste diskusjonene her slektsrelatert. Jeg så fire temaer på forsiden akkurat nå som ikke er slektsrelatert (denne tråden inkludert). Det synes ikke jeg er for mye. Det er klart at det på et forum som dette blir mye "chat", men i hvilken grad det er mere slikt støy her i forhold til det gamle forumet vet jeg ikke.

 

Dype slektsdebatter er nok langt mellom; særlig når vår fremste middelalderslekt-/adelslekts-ekspert nå har (så altfor tidlig) forlatt oss, men det er ikke mangel på folk som er villig til å hjelpe med "små" problemer som kildetyding og lokale slektsnøtter. At disse trådene ikke er av interesse for hoveddelen av oss gjør dem ikke mindre relevante.

 

Hovedpoenget mitt er at kompetansen er her; den kommer bare dessverre ikke konsekvent fram i dype slektsdebatter om grener som flertallet har interesser i.

 

Jeg er selv en av de som mottar mer enn jeg bidrar; dog jeg håper at jeg kan i fremtiden bidra med mer innen kildeavskrift og generell hjelp etterhvert som min egen kunnskap øker. Jeg tror ikke vi skal trivialisere kompetansen (uten at jeg anklager noen for det) i dette forumet bare fordi den ikke alltid kommer fullt frem i daglige slektsrelaterte debatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det opplagte så er ikke brukernes forum bedre enn brukerne. Hvis alle sitter og surmuler og venter på de "faglige diskusjonene" så kommer de aldri.

 

Sortering i form av underfora er antagelig ikke noen god løsning fordi det fragmenterer forumet. Jeg mener derfor i likhet med flere over at det bør håndheves noen veldig enkle regler for emnetittel, f.eks at tittel alltid må inneholde en grov geografisk sortering hvis dette er relevant. Da blir det litt enklere å få oversikt for de som ikke er innom hver dag.

 

Spørsmålet er hvem som skal håndheve dette, siden dette forumet i praksis ikke er moderert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.