Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen Hoel


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet når Ole Olsen Hoel dør? Han bor på Indremisjonens Gamlehjem i 1910. Han er også i Oslo i 1900.

 

Jeg har opplysninger om ham fra han var født i 1832, konfirmert 1847, gift 1855, fire barn som blir døpt 1855-1863, men så vet jeg ikke noe om ham fram til 1900.

I 1865 var han skilt fra sin første kone, men jeg tror han kan ha giftet seg igjen.

Noen som har peiling??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Olsen Hoel dør 13. juli 1919, som enkemann og forhenværende kolportør.Han bor da fortsatt på Indremisjonen sitt gamlehjem på Grønland.

Noen som vet hvordan jeg kan finne ut om han hadde etterlatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket skifte etter ham ? Og ved å kontakte kirkevergen det han er begravd bør du kunne få oppgitt hvem som står oppført som familiens kontaktperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ham i Oslo Skifteretts Dødsfallprotokoll, se løpenummer 1037, nederst høyre side. Han etterlater flere barn og en svigerdatter har meldt fra om dødsfallet: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 10 , 1919-1921, oppb: Statsarkivet i Oslo. Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27310/73/

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt på leting etter opplysninger om Ole Olsen Hoel sine etterkommere. Han hadde fem barn i første ekteskap og etter det som står Oslo Skifterett sin dødsprotokoll, hadde han åtte barn da han døde i 1919. Det er svigerdatteren som melder dødsfallet til skifteretten. Hun er gift med malersvend Hans Th. Olsen Hoel som er født Arendal 29.9.1876.

Jeg finner ham på side 32 Nr 96 (Arendal: 1874-1888, Klokkerbok)

Foreldre er handelsborger Ole Olsen og Hustru Marie født Johannesen.

Er det noen som vet når og hvor Ole og Marie giftet seg?

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du fant dette Anne-Lise, men kan du hjelpe meg å tyde det som står ute til høyre? Det ble sagt om Ole Olsen at han var bigamist, og så langt jeg kan forstå det som står her, så har han erkjent at han har levd i konkubine med en eller annen. Kanskje du kan tyde det som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anmerkningsrubrikken står det omtrent slik:

 

Sogneprest Thrap har i skrivelse af 6/11 93(?) meddelt at Barnefaderen samme dag for ham har tilstaaet at han omtr. fra 1870 har levet i Konkubinat med Pigen Anne Maria Johannesdtr. ...(?)... hvem han har udgivet for sin kone. Han er siden 1857 gift og har en Hustru i Vestre Gausdal. Irgens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett etter ham i Gausdal, men det er flere Ole Olsen å velge mellom, så jeg har ikke funnet vielsen. Det er én som kaller seg Ole Olsen Dalsholen, men det er vel ikke nok til å slå fast hvilken Ole Olsen som er den riktige.

 

Det var fint at du fikk merknaden ordentlig oversatt av Else B. Her på Wikipedia står det om presten Thrap at han, på den tiden Ole Olsen Hoel snakket med ham, var sogneprest i Petrus menighet i Kristiania. http://no.wikipedia.org/wiki/Daniel_Thrap Da kan en jo lete der etter flere etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner bitene å falle på plass. Historen som går i familien, er at Ole Olsen Hoel var bigamist og at han hadde en familie angivelig i Vadsø. Nå ser vi at dette bare er delvis riktig. Ole Olsen Nordre Holsleie giftet seg i Vågå H 15. juli 1855 med Eli Olsdatter Bredeneie . Hun er da 28 år mens Ole Olsen er 23.

(Vågå / Vågå: 1842-1856, Ministerialbok side 300 - nr 26)

De to får en datter Caroline født 6.10.1855 og døpt 18.11.1855 (skreddersvend Ole Olsen og hustru Eli Olsdatter Bredeneie)

(Vågå / Sel: 1842-1856, Ministerialbok side 99 - Nr. 62)

Så drar de nordover og får


  •  
  • Ole Matines født 6 januar 1858 og døpt 18 april som av Skredder Ole Olsen og hustru Elen Olsdatter med oppholdssted Inddyr
  • Marie Oline født 10 august 1859 og døpt 25. september i Vefsn av Skredder Ole Olsen Mosjøen og Elen Olsdtr.
  • Mathea Tanke født i Vefsn 28. september 1861 og døpt 27 oktober av skredder Ole Olsen Mosjøen og hustru Eli Olsdtr.
  • Emilie Ovidia født 3 april 1863 døpt 3 mai i Vefsn av Skredder Ole Olsen Mosjøen og Elen Olsdtr.
     

Neste gang jeg treffer på Ole sin kone er i folketellingen 1865.

Her er hun vitterlig ført inn som fraskilt!

Ole har tydelig satt kursen sørover til Arendalog truffet sin Anna Marie Johannesdatter der, eller kanskje tatt henne med seg dit?

Senere må han være kommet til Oslo. Han er enkemann og på fattighuset i Lakkegata 2 i 1900. Kanskje har han betrodd seg til Thrap i 1893, og kanskje det kan ha skjedd da Anna Marie Johannesdatter døde? Men hvem var hun? og hvor kom hun fra? Og hvor finner vi opplysninger om skillsmisser på den tida? 1860-1870?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I anmerkningsrubrikken står det omtrent slik:

 

Sogneprest Thrap har i skrivelse af 6/11 93(?) meddelt at Barnefaderen samme dag for ham har tilstaaet at han omtr. fra 1870 har levet i Konkubinat med Pigen Anne Maria Johannesdtr. ...(?)... hvem han har udgivet for sin kone. Han er siden 1857 gift og har en Hustru i Vestre Gausdal. Irgens.

 

Navnet skal være Anna Marie Johansdatter Rudilate og er min oldemor! Hun het egentlig Rytilahti og er født i Finland.

Har lett etter hennes dødsdato både i Arendal og Oslo uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.