Gå til innhold
Arkivverket

Bergen, Lille Damsgaard


Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Jeg finner flere ganger mennesker som bor og har sitt yrke på Lille Damsgaard på Laksevåg i Bergen. Tidligere tilhørte det Askøy kommune.

Jeg lurer på hvor Lille Damsgaard lå og hva det var for noe....

 

Mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner flere ganger mennesker som bor og har sitt yrke på Lille Damsgaard på Laksevåg i Bergen. Tidligere tilhørte det Askøy kommune.

Jeg lurer på hvor Lille Damsgaard lå og hva det var for noe....

 

Mvh

Bente Borgen

 

Sitat fra Bergen byleksikon:

Damsgård,Lille, Gnr.153, Navnegård i Laksevåg, nord og vest for Store Damsgård (Damsgård hovedgård)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taker!

Men hva var egentlig Lille Damsgård?

Det må vel ha vært mer enn bare en vanlig gård, i alle fall i 1900 og 1910?

Kan det ha noe med skipsbygging å gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiendommen bestod opprinnelig dels av det gamle hovedtunet (også kaldt Nedre Damsgård)nede ved Puddefjorden, dels av flere mindre bruk som var ryddet i hovedgårdens utmark.

På Laksevåg har det vært skipsbygging siden midt på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser du området idag:

http://maps.google.no/maps?f=q&source=s_q&hl=no&geocode=&q=damsg%C3%A5rd&aq=&sll=61.143235,9.09668&sspn=16.992149,28.520508&ie=UTF8&hq=&hnear=Damsg%C3%A5rd,+Bergen,+Hordaland&ll=60.38392,5.303907&spn=0.038344,0.076218&t=h&z=14

 

I dag var jeg faktisk 'på Damsgård' som vi sier her i Bergen. Damsgård hovedgård troner liksom på toppen over Damsgård og Laksevåg bydel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye!

Jeg vet hvor Damsgård hovedgård er. Lå Lille Damsgård like nedenfor som et eget bruk?

Finnes det noe igjen av gården idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Damsgård - Kan det være "Nygjerdet" det handler om?

Nygjerdet var en gård som lå en 300-400 meter nord og vest for Damsgård hovedgård.

Våningshuset var staselig, med et overbygget inngangsparti som var båret av fire doriske

søyler. Nygjerdet kan imidlertid ha vært boligen til skipsbyggeriets eller reperbanens direktør.

Hilsen arnand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Min TippTipp Oldefar Andreas Magnusen F.1864 D.1934 Og TippTippoldemor Lovise Fredrikke Trondsen F.1869 D.1959 Budde På Lilledamsgård Med Ungene Sine   Har Desverre ikkje noe Bilde Av Stedet ,Andreas Magnusen Jobba Som Jernskibsbygger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damsgård, Lille

Damsgård, Lille, gnr. 153, navnegård i Laksevåg, nord og vest for Store Damsgård (Damsgård hovedgård). Eiendommen besto opprinnelig dels av det gamle hovedtunet (også kalt Nedre Damsgård; se Frydenlund og Gjestgiverstedet) nede ved Puddefjorden, dels av flere mindre bruk som var ryddet i hovedgårdens utmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Bente Borgen stiller gode spørsmål, men får ikke utfyllende svar.

Lille Damsgård var et eget bruk (gård) som lå på nordsiden av Damsgård hovedgård. Eiendommen strakte seg fra Puddefjorden og nesten til toppen av Damsgårdsfjellet. 
Gården ble etablert av min tippoldefar Nils Andreas Nilsen Smaadahl f. 1829 i Smaadahl i Sogn. Han etablerte gården på midten av 1800. Hovedhuset står fremdeles nordvest for Laksevåg kirke. Løen lå på nedsiden av Herman Gransvei.

Hans søster Gunhilde etablerte Bakken gård som lå på oppsiden av Laksevåg verfr (BMW). Slekten forpaktet også Holen gård. Det var store barnekull og mange arbeidet som skibsbyggere/gårdsarbeidere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Odd Hilt skrev:

Bente Borgen stiller gode spørsmål, men får ikke utfyllende svar.

Lille Damsgård var et eget bruk (gård) som lå på nordsiden av Damsgård hovedgård. Eiendommen strakte seg fra Puddefjorden og nesten til toppen av Damsgårdsfjellet. 
Gården ble etablert av min tippoldefar Nils Andreas Nilsen Smaadahl f. 1829 i Smaadahl i Sogn. Han etablerte gården på midten av 1800. Hovedhuset står fremdeles nordvest for Laksevåg kirke. Løen lå på nedsiden av Herman Gransvei.

Hans søster Gunhilde etablerte Bakken gård som lå på oppsiden av Laksevåg verfr (BMW). Slekten forpaktet også Holen gård. Det var store barnekull og mange arbeidet som skibsbyggere/gårdsarbeidere.

 

Hei Odd !

 

Som sogning, sjølv om eg har budt i Bergen i over 50 år, kvar ligg / er Smaadahl ? Kva kommune ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere gårder  i Sogn som heter Smaadahl, men jeg tror du har rett Jon (som vanlig)  Det er jo mulig at slekten selv ikke vet hvor de stammer fra.

Uansett var det den gang kun villniss og elendighet. Ære være de som klarte å lage en gård ut av galskapen. (og da måtte man jo være fra Sogn og Fjordane). Levelig var det dog ikke, og lykken var at Bergen lå like ved.

 

Damsgård, Lille

Damsgård, Lille, gnr. 153, navnegård i Laksevåg, nord og vest for Store Damsgård (Damsgård hovedgård). Eiendommen besto opprinnelig dels av det gamle hovedtunet (også kalt Nedre Damsgård; se Frydenlund og Gjestgiverstedet) nede ved Puddefjorden, dels av flere mindre bruk som var ryddet i hovedgårdens utmark.

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en i denne boken med omtale av Kommunale ting i Laksevåg var Lille damsgård et sted de plaserte flere ting som skoler og gamlehjem etc, Det var prøvd å få stedet som et kommune senter i Laksevåg. 

se i boken

Laksevåg : kommunalforvaltningen i 100 år : 1837-1937

https://www.nb.no/items/a5c7c7158cdd9045d90ad8474c41c660?page=85&searchText="Lille Damsgård"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nb.no/items/55093c5dc98b7287772441b35dc2f465?page=0&searchText="Lille Damsgård"

Laksevåg : strandstedet, jordbruks- og fiskerlandet ved søndre led. B. 1 : Fangstkultur og jordbrukssamfunn : tiden opp til 1800

https://www.nb.no/items/67f323a59f9cd4a480bad764c082e32f?page=0&searchText="Lille Damsgård"

 

Laksevåg : strandstedet, jordbruks- og fiskerlandet ved søndre led. B. 2 : Fra jordbrukssamfunn til industrisamfunn : tiden 1800-1918
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.