Gå til innhold
Arkivverket

Rygge, Ole Jacobsen Bueberg (1700-tallet)


Aѕbjørn Værnеѕ
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne skifte etter Ole Jacobsen Bueberg fra Rygge. Jeg kjenner/finner imidlertid ikke dødsåret så da er det vanskelig (skifteregister mangler visst stort sett for Moss sorenskriveri på 1700-tallet)

 

Kona Kirsti Kristoffersdatter død i Rygge 1790, 66 år gammel. Hun står ikke oppført som enke, men kan kanskje ha vært det allikevel. Ole må være død etter 1767 da han fikk sønnen Christopher, men trolig før 1801.

 

Kanskje et enkelt bygdebokoppslag kan være til hjelp her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

På s. 229 i bygdebok for Rygge (Ingeborg Flood 1957) står det følgende: Ole Jacobsen, skifte 14. des. 1771, ikke begravet i Rygge. Enebruker 1717 (på Buberg). Første hustru begravet 21. juli 1753. Gift 2) 25. august 1754 m, Kirsten Christoffersdatter, f. 1724, d. 28. april 1790, 66 år gammel.

 

Jeg kan skrive inn barna og deres ektefeller om du ikke har det fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver det inn, jeg, siden jeg er så godt i gang..

 

Kirsten Christoffersdatter ble gift 2) med Amund Rasmussen Støtvig.

 

Barn i første ekteskap: Marte Olsdatter, d. 1755, g. 1747 med Iver Hansen Aarefjorden, på Gunnersby fra 1762. - Jacob Olsen, 1719-1813, på Tollefsrød fra 1762, g. 1750 med Eli Helgesdatter Tollefsrød.

 

I annet ekteskap: Anne Olsdatter, gift 1) 1779 med Christian Syversen Raaken under Dilling nordre. Gift 2) 1787 med Christoffer Olsen Tøstad. - Kari Olsdatter, gift 1783 med Nils Aasmundsen, Larkollen. - Boel Olsdatter, f. 1759. - Lisbeth Olsdatter, f. 1764- -Christoffer Olsen, f. 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tusen takk Anne-Lise!

Det var nettopp de opplysningene jeg trengte for å slå fast at Ole Bueberg er min ane gjennom datteren Lisbeth Olsdatter. Lisbeth Olsdatter Tøstad ble gift i 1798 med Borger Davidsen. Christoffer Tøstad er en av forloverne, og han er da altså hennes svoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en hyggelig tilbakemelding. :)

 

Jeg prøver å følge med om noen trenger bygdebokoppslag for Rygge og Råde, siden jeg har bøker for begge kommuner og det er fint å kunne være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På s. 392 i bygdeboka står det oppført en Jacob Knudsen, f. ca. 1660, begravet 10. mars 1726. Betalte skoskatt 1711 for tre personer. Forarmet 1718. Barn: Lars Jacobsen, f. ca. 1691, Ole Jacobsen, f. ca. 1693, Knut Jacobsen, f. ca. 1695.

 

Bruker før Jacob Knudsen er en Sven nevnt i 1692 og før ham en Jon Olsen f. ca. 1656, nevnt 1695. Etter Jacob er brukeren Halvor Fiulstad begravet 2. juli 1749. Gårdsnavnet kjent fra 1593.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer som kanskje bygdeboka kan underbygge.

 

Kirsten Christoffersdatter (kona til Ole Jacobsen Bueberg) er trolig født 1723/24 ut fra alder ved død. Dette stemmer aldersmessig med Kirsten Otterstad som ble konfirmert 1739.

 

Fødselsoppføring for Kirsten finnes ikke (for tidlig for KB) men en Christoffer Otterstad får ihvertfall sønnen Svend i 1730. Det er vel grunn til å anta at denne Cristoffer også er faren til Kirsten Christoffersdatter.

 

I MT 1701 finner jeg under Otterstad Amund Christensen 54 år og "fød i sognet". Han har sønnene Joen Amundsen 30 år, Christopher 22 år, Rasmus 18 år.

 

I Sogneprestens manntall 1664 er en Christen bruker på en av tre Otterstad-gårder. Ingen sønner, men Amund var vel for ung til å bli innført der Han skulle være 16-17 år.

 

I Sogneprestens manntall 1666 står kun en Joen på 64 år oppført som bruker.

 

 

Tilføyer: Christopher Otterstad død 1748, 84 år gammel. Dette avviker mye fra den Christopher Amundsen som nevnes i MT1701 (han ville vært omkring 70 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg skal se etter det du spør om. Så på s. 229 om Buberg, at det var skifte etter Kirsten Christoffersdatter 10. sept. 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vanskelig, synes jeg. 20 sider om Otterstad, flere bruk og innviklede eierforhold.. I tillegg tror jeg at jeg må lese om Opstad.

 

Litt om Otterstad mellom, g.nr. 46. (Begynte bakerst..)

Jon Bjørnsen Otterstad, ca. 1602-1667, Jons døtre arvet de 5 lispd. salt: Anne Jonsdatter gift med Christen Jensen Botner, f. ca. 1631, Marte Jonsdatter gift med Clemmet Opstad. Christen Botner og Clemmet Opstad var eiere av Otterstad 1677-1680; Christen alene 1692 - 1698, hans arvinger 1705, Jon Christensen Botner 1717, solgte 1729 til monsr. Lars Olsen i Moss, som testamenterte til Frederich Thrane. Deretter salg i 1782 til Christian Bergh.

 

På Otterstad ødegård er en Christopher Olsen Utne (1700-1779) bruker og medeier i 1723. Har ikke funnet noen datter Kirsten hittil, men skal også se på Utne.

 

Leser videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(..) Han kunne aldersmessig godt passe med Ole Jacobsen Buberg.

 

Tilføyer: Alder passer saktens også med denne Ole Jacobsen på Dilling, 14 år gammel i MT 1701.

 

Bygdeboka (s. 423) sier at Jacob på Dilling, f. ca. 1663, er sønn av Knut Jacobsen, f. ca 1637. Nevnt 1657, stevnet for skyss skyssferd 1665. Skysskaffer fra 1. april 1680. Også en sønn Jens, f. 1681 er nevnt, (hos Werenskiold i 1701.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. opphavet til Kirsti Christoffersdatter så synes det rart om den Christopher Otterstad som får en sønn i 1730 skulle være en annen person enn Christopher Otterstad som dør i 1748, presten bruker jo ikke patronym for evt. å skille mellom flere Christopher. Denne Christopher virker å være utelatt i bygdeboka, hvis da ikke feil Christopher er plassert på Otterstad ødegård i 1723.

 

Ser ikke at det finnes skifter fra 1748, så det blir kanskje vanskelig å bevise sikkert opphavet til Kirsti Christoffersdatter. Men jeg tviler på at det kan være nevnte Christoffer Olsen Utne.

 

Christopher Otterstads kone (Karen Olsdatter) og en sønn dør i 1742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke at det finnes skifter fra 1748, så det blir kanskje vanskelig å bevise sikkert opphavet til Kirsti Christoffersdatter. Men jeg tviler på at det kan være nevnte Christoffer Olsen Utne.

Jeg har også slått fra meg Christoffer Olsen Utne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otterstad østre, b. nr. 45. s. 276. (Brukere i kursiv)

 

Amund nevnt 1629-1639, Jens, f. ca. 1620, Bodde i Moss 1669. Unger Larsen Urstad, f. ca. 1633-1638, Brukte Urstad 1666-1671, fra 1669 også Otterstad. (Nevnt 1671, 1676, 1692, 1717. Gift ca. 1669 med Mari Svendsdatter. Barn: Lars f. ca. 1670, dragon, bosatt i Hølen 1701, Hans, f. 1682 og Christoffer Ungersen, f. ca. 1673, soldat i 1701. Bruker 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Denne Christoffer passer aldersmessig noe bedre med ham som døde i 1748. At han i tillegg er ført som bruker på Otterstad gjør ham til en veldig sterk kandidat til å være far til Kirsten Christoffersdatter.

Her fant jeg Unger Larsen og sønner i MT1701.

 

Mange takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger på et lite spørsmål om Nærum i Rygge i denne tråden. Manntallet 1701 oppgir på en av Nærum-gårdene enken Marthe Christoffersdatter som oppsitter. Ellers oppført en sønn Ingebret Christoffersen, 28 år, og en kårmann Ole Christoffersen på 78 år. Det er vel ikke helt usannsynlig at Ingebret er sønn av en avdød sønn av gamle Ole, Christoffer Olsen Nærum. Samsvarer dette med bygdebokas konklusjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men om du sammenlikner Martes og Ingebrets patronymer, mangler f - ene, så det står nok Clemmetsen etter hans navn.

 

Avsnittet om Nærum søndre g. nr. 24, på s. 162:

Marte (Mette) Christoffersdatter f. ca. 1643, begravet 20. auguat 1731 var enke etter Clemmet, nevnt 1670 (stevning). Skyldte avgift for 1672 - 1674. Nevnt 1686. Marte nevnt fra 1689 og betalte skoskatt 1711 for seks personer og hadde en tjenestepike. Barn: Ingebret Clemmetsen, f. ca. 1673-1677, død 1717-1718. Betalte krigsstyr 1712-1717. Gift med Ragnhild Halvorsdatter, begravet 13. desember 1741, skifte 20. des. samme år. Var enke i 1718. G. 2) med Nils Olsen. Barn: Inger Ingebretsdatter Nærum, gift med Maurits Larsen Vold. Clemmet Ingebretsen Nærum, på Vitnes. Solgte morsarv til stefaren. Gift med Ellen Christensdatter. Ole Christoffersen er ikke nevnt.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - på neste side nevnes et lite hus som fantes i 1678, som ble bebodd av en husmann, Ole Christoffersen, f. 1623, nevnt i 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne-Lise. Må jo si at bygdebok for Rygge virker å være et solid og nokså grundig verk, som understrekes av at forfatteren tar med fullstendige dato på handlinger der det er kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.