Gå til innhold
Arkivverket

Tore Pedersson Tuft-Evju Sandsvær 1670-1755


Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

iflg Sandsvær bygdebok b.II Tuft-Evju gnr.6 side 202: Berte Thomasdatter Evju g 1701 m Tore Pedersson fca 1670-d1755. Han var trolig bror til Sidsel Pedersdt. på Gravdalseie. Men har ikke klart finne ut noe om henne.

Hvem var Tores foreldre. Den evt. mulighet jeg har er som sønn av Peder Dyresson Evju gnr.54 gm Barbro Hansdt.

De hadde bl.a. en sønn Tore f 1670, g m ukjent kone, bodde på Evju iflg. bygdebok IV s. 308.

Kan noe bekrefte om det kan være riktig, eller om hvor jeg evt. kan finne noe andre alternativer om Tores foreldre..

Håper på litt respons, og på forhånd takk.

 

mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på hovedspørsmålet, men om du skulle etablere sikkerhet for at din mann var sønn av Peder Dyresson på Evju, bør du legge bygdeboka til side og heller lese Odd Arne Hellebergs artikler om slektene på Bjerknes og Evju i Gjallarhorn nr. 34-36. Der retter Helleberg opp feil i bygdeboka og kommer med ny informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for ditt innlegg Kristian.

Ja, jeg her disse tre hefter av Gjallarhorn, mener har finlest de flere ganger, men får det ikke

helt til å stemme. Altså jeg finner ikke den riktige sammenheng. Beklager, men jeg har ikke klart komme nærmere

her heller. Har jeg muligens sett meg blind på noe??

mvh finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg her disse tre hefter av Gjallarhorn, mener har finlest de flere ganger, men får det ikke

helt til å stemme. Altså jeg finner ikke den riktige sammenheng. Beklager, men jeg har ikke klart komme nærmere

her heller. Har jeg muligens sett meg blind på noe??

 

Nei, du finner nok ikke svaret der. Som nevnt blir artiklene først relevante når du eventuelt får etablert koblingen til Dyre Pedersen på Evju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.