Gå til innhold
Arkivverket

Foreldrene til "Inger Maria" ?


Roar Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Ingen mor er nevnt. Kun fedre er nevnt ved barnas dåp i denne kirkeboken

 

Navnet på mor er heller ikke nevnt ved introduksjonene, bare mannens navn og gården de bor på.

 

Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å finne foreldrene til Inger Maria, f. 18.2. 1797 døpt (1.4. 1792?)

 

Hvis det er Inger Maria som døpes her, hva heter foreldrene. Far "Anders Jonsen?" men mor?

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601610062.jpg&siz=full

 

Mvh

Roar Kristiansen

 

Det ser ut til at der er to Inger Marie som døpes med far med samme navn. En av dem er nevnt helt øverst til venstre, mens den andre Inger Marie er nevnt helt nederst til høyre. Hvis du vet fødselsdatoen er det kanskje ikke verdt å se etter det, men er du usikker på den, kan du ta en titt nederst også. I tilfelle er denne moren nevnt fordi det er et uekte barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig med Marianne. Her er det to barn med samme navn og far med samme fornavn som døpes. Vær sikker på at du velger riktig familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg er usikker på mine ferdigheter med å tyde slik skrift. Med utgangspunkt i tidligere svar her på denne side, har jeg brukt "Anders Jonsen" som far til Inger Marie Andersdatter og Erich Olsen som jeg tyder som en fadder ved dåpen nederst til høyre.

 

Ved 1801-telling for 1911 Qvædfjords (Kvøfjord i Troms) Er Erich Olsen nevnt som fosterfar til en Inger M. Andersdatter. Hun var 9 år ved registreringen i 1801. "Min" Inger Marie Andersdatter er født 18.2 1792 dvs. hun var også ca. 9 år ved tellingene i 1801.

 

http://digitalarkive...2&merk=622#ovre

 

Mvh

 

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at moren heter Ane Olsdatter, og en av fadderene heter Erich Olssen; barnet er født 24. Maji (?) tror jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den Inger Maria som er øverst på side 322. Mener at hun er født 18.2. 1792 og døpt palme søndag i 1792. Palme søndag var 01. 04.

Hun døde i 16.01. 1844. Prøver nå å finne opplysninger om Inger Maria som er nederst på side 323

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Inger Maria som står nederst på side 323 er født 24 Mai 1792 og døpt 2. Pinsedag (28 Mai) og er uekte datter av Anders Jensen og Ane Olsdatter. Fadderne er Erich Olsen, Peder Hansen, Marta ??????, Siri Jensdatter og Ingebor Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syntes også det så ut som en B. Jeg trodde først det kanskje var Baltersdatter, men det så også litt suspekt ut :) Du har nok rett i at det er Pauls-/Poulsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderne til hun født 18/2 øverst til venstre side er: L. Lars Sjurs. Maalvig, Anders Lars. ibm., Ane Nilsdtr. Berg, Katrina Larsdtr. Trastad, Inger Johansdtr. Maalvig. Moderen Indleed. Foreldrene bor på gården Maalvig.

 

Fadderne til hun nederst på høyre side er: Erich Ols. ibm., Peder Hanss. Dale, Marta Paulsdtr. ibm., Siri Jensdtr. ibm., Ingebor Hansdtr. Huusbye. Foreldrene bor på gården Sælen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.