Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av kronologiske lister


Eva Hjelen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Kronologiske register inneholder en del føringer som det ikke lister for i Augustus. Jeg tenker bl.a. på føringer av likpreken, forlovelser som ikke endte i vielse, evt andre føringer presten hadde gjort. Her kan det være mye arti og interessant.

 

Hvordan skal det registreres og presenteres på Digitalarkivet?

 

Hilsen

Eva Hjelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likprekener hopper du over. Forlovelser som ikke fører til vielser fører du i Augustus sin vielsesdel, men kun med forlovelsesdato, og ikke vielsesdato. Husk at på en god del av 1700-tallet, så var det dåpen, trolovelsen og jordpåkastelsen som var viktig i kirkelig henseende. Ikke fødselen, vielsen og begravelsen. Derfor er ofte ikke fødselen, vielsen og begravelsen nevnt med dato i denne tidsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde man ikke ta med likprekner når man registrerer begravede?

Ofte er vel bare begravelsen nevnt med ”holdt likprediken over Ole Olsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg uttrykte meg kanskje litt utydelig, poenget mitt var at også nevnte innførsler i kirkeboka bør registreres og være tilgjengelig på Digitalarkivet.

 

Har jeg forstått det rett at

- forlovelser føres i liste for viede, selv om de ikke ble gift?

 

og en kan

- føre likprekener som merknad i registreringen av begravelsen?

 

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere fått anvist at forlovelser/trolovelser føres i vielseslista under Trolovet dato. Dersom trolovelse og vielse er ført som egne poster registreres de også i hver sin post. Trolovelser registreres selv om vielse ikke er oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eva.

 

Ang. likprekenene så kan du så absolutt skrive dem i merknadsfeltet. Jeg så for meg prekener som var lange, og da kan du få plassproblemer i merknadsfeltet i Augustus. Er de korte, eller det bare står "holdt likprediken over ....." så tar du det så klart med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Skal bringe det videre til han som registrerer for denne perioden. Men hva om det er nevnt at en holdt likpreken over en person som ikke er registrert om død? Teoretisk sett så er en vel død når likpreken holdes, så fremdeles kan nevnte liste for døde/begravede benyttes, men uten dødsdato mm.

 

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.