Gå til innhold
Arkivverket

Tips om funksjonar i Brukarforum


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Det er mange av oss som har hatt litt problem med å finne fram alle nyttinge funksjonar her inne, så kanskje kan vi ha nytte av ein tråd som denne for å hjelpe kvarandre? Ingen spørsmål eller råd er for små eller for dumme..

 

Dagens aha-oppleving frå meg er denne: Viss du brukar "smilefjes" i eit innlegg og så redigerer det etter at det er innlagt, overlever ikkje smilefjeset, men kjem ut som eit eller anna kryptisk tegn. For å unngå dette slettar du smilefjeset når du redigerer, og set det på plass igjen før du lagrar; då kjem det fram. Slik. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Aase R Sæther - Gloppen

    12

  • Berit Knudsen

    3

  • Grete Singstad

    11

  • Ken V. Nordberg

    6

Mulig alle har fått med seg dette nå, men det er altså mulig å bruke jokertegnet * ved søk på korte ord <4 bokstaver. F.eks "Moe" gir feilmelding, men "Moe*" er tillatt (men gir selvsagt noen overflødige treff som Moen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. eks Sogn og Fjordane ga feilmelding, ( kort ord) men da jeg droppet mellomrommene, gikk det greit.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigering

Opplever du at teksten blir 'grøt' med masse <br/><br/> overalt, kan du unngå dette eller rette det opp igjen ved å velge 'Full editor', legge inn avsnitt som forsvant på nytt, trykke på 'Konfigurer alternativer for innlegget', huke av for at du vil at det skal stå at det er du (navnet ditt) som har redigert innlegget og deretter trykke på'lagre modifisert innlegg.

 

Endre temaoverskrift

Trådstarter kan rette teksten i overskriften ved å velge 'Full editor' på det første innlegget og deretter 'lagre modifisert innlegg'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein funksjon som vi ikkje hadde i gamle forum var det å kunne ta kontakt med kvarandre gjennom privat melding. Dette får vi til med å klikke på namnet til vedkomande og deretter Send en melding. Dersom ein har tenkt å omtale nolevande er dette den rettaste måten å gjere det på.

 

MEN - der er eit stort men her, og det er kan lett bli slik at ei aukande mengde av informasjon blir overlevert gjennom slike meldingar i staden for i ope forum, og då misser vi noko vesentleg. Eg kan sjølvsagt ikkje overprøve korleis folk skal utveksle informasjon, men berre oppfordre til å tenkje gjennom bruken av PM (privat melding), fordi mykje av poenget med brukarforum alltid har vore at andre enn spørsmålsstillaren kan ha glede av svaret, og det høvet forsvinn med PM. Eit anna moment er at aktiviteten i Brukarforum vil sjå mindre ut enn han er når deler av han føregår på PM, og det kan føre til aktiviteten verkeleg blir mindre.

 

Eg nemner berre dette fordi eg trur det kanskje ikkje er alle som har tenkt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser forresten no at ein ikkje treng å klikke på namnet til vedkomande - les eg eit innlegg frå ein person er det bilde av ein konvolutt under namnet, og eit klikk på den får opp meldings-vindauget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tar bort knappene Ignorerte brukere og Rapporter (som tildels misbrukes) da blir forumet bedre tror jeg. Var vel ikke noe slikt på gamle forumet ? Disse knappene er mest til for å lage misstemning og mobbing innpå blant brukere, det foregår mye. Var selv uheldig å trykke rapporter på grunn av en misforståelse, men kommer selvsagt ikke til å bruke slike knapper om andre ikke bruker på meg først. Å trykke Ignorere brukere er jo helt bak mål, man er vel her for å kunne se alt som foregår av nye ting, da blir det feil å miste verdifull informasjon fordi man har fått i mot en eller annen person som man ikke kjenner personlig og har fordommer mot. Oppfordrer alle til ikke å bruke disse to knappene.

 

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase R Sæther,

 

Det med smilefjes er interessant, har sett at det har skjedd noen rare ting. Får prøve å huske på det om jeg skal redigere.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje mange som er vant til det fra andre fora, men det er mulig og markere fora som lest enten ved å klikke "Merk dette forumet som lest" (helt til høyre for forumets navn i forumets temaoversikt) når man har lest gjennom de innleggene man er interesserte i. Ikonet foran tittlene blir da lys blå (eller lys brun for populære tema). Neste gang man da kommer tilbake er nye innlegg vist med mørke blå/brune ikoner foran temaoverskriften. Det er på denne måten mulig og holde god oversikt over nye innlegg i foraene.

 

Samme funksjonalitet finnes på forsiden. Hvis man klikker på ikonet foran forumnavnet her markeres hele forumet som lest uten at man behøver og åpne det for å se de nye innleggene. Denne funskjonaliteten bruker jeg for eksempel med testforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje mange som er vant til det fra andre fora, men det er mulig og markere fora som lest enten ved å klikke "Merk dette forumet som lest" (helt til høyre for forumets navn i forumets temaoversikt) når man har lest gjennom de innleggene man er interesserte i.

Tusen takk, Ken, det der visste eg ikkje, og det vil forenkle veldig mykje for meg!

 

Og endeleg fungerer "nytt innhold"-knappen slik eg trudde han skulle gjere! Dvs det har han gjort heile tida då, men eg har ikkje gjort dei rette tinga. Dette viser kor nyttig det kan vere med ein slik tips-tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kan sikkert dette, men tar likevel med oppskrift på hvordan man lager lenker. Her er tre forskjellige måter.

 

Lenker med forklarende tekst:


  1.  
  2. Skriv først teksten. F.eks ... "Erich Zypriansen. Født på Ilebek i Høland, døpt 7. feb. 1758 i Løken."
  3. Kopier kirkeboklenka som vanlig. Marker den del av teksten du vil skal være lenke, f.eks " døpt 7. feb. 1758 i Løken. ", slik at den blir blå.
  4. Så klikker man på ikonet ”sett inn lenke” (til høyre for smilefjeset). Nå får du opp en boks med to felt til å skrive i. Lim inn, i dette tilfellet, kirkeboklenken i øverste felt. Det nederste feltet er allerede fylt inn = den teksten du markerte først.
  5. Og nå står det: ... døpt 7. feb. 1758 i Løken.

Flere foretrekker å bruke kildeinformasjonen som lenke, eks: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 4 (1757-1780), Kronologisk liste 1758, side 16.

 

”Min lenke”:

1. Sett musepekeren der du ønsker lenken.

2. Så klikker man på ikonet ”sett inn lenke” (til høyre for smilefjeset). Nå får du opp en boks med to felt til å skrive i, lim inn lenken i øverste felt. I nederste felt står det ”Min lenke”, denne teksten kan selvsagt endres – eller du kan beholde den. Min lenke

 

”Ubehandlede” lenker

Så kan du selvsagt lime lenken rett inn i innlegget, da ser det slik ut:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A01 (1679-1728), Forlovererklæringer 1680, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16323&idx_id=16323&uid=ny&idx_side=-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig Aase. Ja det er nok mange funskjoner som enda venter på og bli oppdaget. Lenkebehandlingen er også, som Grete beskriver, utrolig kraftig. Spesielt lenker med forklarende tekst. Som Grete sier kan man altså markere en hvilken som helst tekst og så legge en lenke inn bak denne teksten. Det gjør det mulig og skrive "narratives" med lenker direkte til relevante kilder (uten og måtte liste en hel masse lenker separat utenom teksten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit spørsmål til denne Markert-som-lest-funksjonen: Eg går no på Nytt innhald - får opp ei liste med 10 emne. Nokre av dei har eg vore innom og lese før, men sett at dei ikkje har interesse for meg. Eg klikkar på den blå mappa, og ho blir lyseblå. Men nokre av dei har eg aldri vore innom, og der hjelper det ikkje å klikke på mappa, der må eg vente til eg er ferdig å "diagnostisere", så må eg gå tilbake ei side, og markere heile forum som lest - stemmer?

 

Og kva er dei oransje mappene? Står sikkert ein stad, men det er lettvint å spørje andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kva er dei oransje mappene? Står sikkert ein stad, men det er lettvint å spørje andre..

Oransje mapper er populære debatter, dvs de som har et visst antall innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit spørsmål til denne Markert-som-lest-funksjonen: Eg går no på Nytt innhald - får opp ei liste med 10 emne. Nokre av dei har eg vore innom og lese før, men sett at dei ikkje har interesse for meg. Eg klikkar på den blå mappa, og ho blir lyseblå. Men nokre av dei har eg aldri vore innom, og der hjelper det ikkje å klikke på mappa, der må eg vente til eg er ferdig å "diagnostisere", så må eg gå tilbake ei side, og markere heile forum som lest - stemmer?

 

Og kva er dei oransje mappene? Står sikkert ein stad, men det er lettvint å spørje andre..

Ja, så vidt jeg kan se kan "marker som lest" knappen bare brukes for hele fora. Hvis du vil markere enkelttemaer som lest må de åpnes (kanskje noen kan rette meg dersom jeg tar feil her?). For øvrig så kan du gå direkte til nye innlegg i ett tema ved å klikke på pila like til venstre for temaoverskriften (da slipper du og bla deg frem til det siste innlegget du leste). Når temaet er lest forsvinner denne pila.

 

De oransje mappene er "populære" debatter (flere enn 20 innlegg tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en funksjon som sådan, men et generelt tips: For de som ønsker et mer kompakt forum er det mulig å gjøre enkelte endringer selv. Jeg bruker nettleseren Chrome og med utvidelsen Stylebot er det relativt enkelt å fjerne overflødige elementer, endre tekstformat, marger etc.

Firefox har sikkert tilsvarende utvidelser.

 

Brukarforum "Kompakt":

 

post-245-0-04814700-1300994220_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har trykket på svarknappen, ser du det står Alternativer nede til venstre. Trykk på lenken under; Klikk her for å konfigurere alternativer for innlegget. Da får du opp ikoner som du kan velge. Kommer vel ikke til å bli den mest brukte funksjonen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et tips om en kjekk funksjon som gjør at du får rask oversikt over en debatts innhold, uten å åpne hele tråden. Herfra kan du gå til det første uleste innlegget, eller direkte til det første eller det siste. Ikonet finnes rett til venstre for trådstarters navn. Man kan også gå til det første uleste innlegget ved å trykke på det oransje ikonet, en firkant med pil inni, som finnes helt til venstre, foran temaoverskriften. For å gå til det siste innlegget, brukes linken helt til høyre, der det står "I dag" + klokkeslett.

post-232-0-52326100-1301006526_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flere debatter blir det lastet opp vedlegg, f.eks. bilder. Dette vises som en binders helt til venstre. Hvis man klikker på denne, får man opp en oversikt, som bl.a. viser antall visninger og navn på filen.

post-232-0-33184400-1301007104_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var to nyttige funksjoner Grete. Det med vedleggene viste ikke jeg og det kan jo være en nyttig funksjon i store temaer med mange vedlegg (for eksempel: Køhler-debatten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#24 Ja, vedleggsfunksjonen er en kjekk snarvei. Hvis man vil se på et vedlegg igjen, er det mye raskere å gå denne veien, enn å lete etter det i en lang debatt.

Dessverre finnes ikke denne funksjonen for de gamle debattinnleggene, som ligger under Arkiv her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.