Gå til innhold
Arkivverket

Pettersen til Hanssen


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har kanskje et uvanlig spørsmål.

Min farfar het Pettersen til etternavn før han var i millitæret rundt 1932-35. Men etter hva jeg har hørt så måtte han bytte etternavn under millitær tiden fra Pettersen til Hanssen. Faren het Hans Pettersen. Skulle nå tro at det var lettere å bruke Pettersen enn Hanssen...

 

Er det kanskje mulig å finne ut grunnen? Er jo ikke sikkert det er skrevet ned, men hadde vært morsomt å finne ut årsaken :D

 

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje sjefen hans i militæret var en gammel stabeis som ikke kunne godta den nye navneloven av 1923. Fra da av skulle alle ha familienavn, og din farfar kunne arve navnet Pettersen fra sin far. Men tidligere var jo regelen slik at "etternavnet" skulle dannes av farens fornavn, i dette tilfelle Hans, og med endelsen -sen eller -datter. Derfor mente vel den gamle offiseren at din farfar måtte kalle seg Hanssen. (Men rett kan han ikke ha hatt.)

 

Det kan også hende at din farfar har hatt med seg en dåpsattest (fra før navnelovens tid) hvor det sto Hanssen, slik prestene vanligvis skrev i kirkeboka når faren het Hans. Som voksen har han kalt seg Pettersen som sin far, men det har offiseren ikke villet godkjenne, på grunn av dåpsattesten (kanskje). Har du sjekket hva som står i kirkeboka ved din farfars dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje vanskelig og spekulere. Jeg har to slike tilfeller i min familie; begge ganger med mine bestefedre. Den ene byttet etternavn fra Johansen til Hansen. Faren het Johansen til etternavn, men bestefar var uektefødt og byttet navnet til Hansen etter adoptivfaren etter at moren giftet seg på nytt. Min andre bestefar byttet navn fra Christensen til Nordberg på 40-tallet og måtte søke om tillatelse til det.

 

Kanskje er det liknende omstendigheter rundt din farfar? Din farfar's far het jo Hans til fornavn så ved første øyekast kunne man kanskje tro det var snakk om patronymikon her; med det var jo ikke så vanlig så langt opp i tid og særlig ikke etter navneloven av 1923.

 

Hvis han het og kaldte seg selv Pettersen helt opp til voksen alder for så og plutselig skifte navn så skulle man jo tro at noen i familien din viste omstendighetene rundt navneskiftet? Men, som Dag Aage sier; dersom navnet ved dåpen imidlertid var Hansen så er sikkert det årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

 

Står ikke etternavn når han er døpt dåpen nr. 17. Har lett etter han når han var konfirmert uten hell. Han er ikke i klokkerboken, har satt inn spm under arkivet i Tromsø om han kan stå i minesterialboken. Venter på svar der.

 

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvis han het og kaldte seg selv Pettersen helt opp til voksen alder for så og plutselig skifte navn så skulle man jo tro at noen i familien din viste omstendighetene rundt navneskiftet? Men, som Dag Aage sier; dersom navnet ved dåpen imidlertid var Hansen så er sikkert det årsaken.

 

Jeg snakket med min far om det senest i går, men han vet ikke noe mer enn det jeg vet. Min farfar døde i 1993 og min farmor i 2002. Min farfar har heller ingen søsken i live som jeg kan spørre...de brukte forresten Pettersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.