Gå til innhold
Arkivverket

Nielsen når flyttet de til Norge , Arendal


Mette R Francke
 Del

Recommended Posts

Min farmor flyttet med familien fra København til Norge engang mellom 1906 og 1910.

 

Jeg finner de i København i 1906 og i Arendal i 1910.

 

Far : Niels Christian Nielsen . Født 1869 i Hjørring amt.

Mor : Karoline født kristiansen født i København i 1874.

 

Anna Christiane født i Glasgow i 1901

Mary født i København i 1903

Karl Martin født i Skottland i 1905

Edith født i København i 1906

Thyra født i India , døpt i Barbu kirke 24 januar 1910.

 

Min farmor er trolig døpt i Skottland , de andre i København.

 

De bodde på Tyholmen i Arendal.

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge denne oplysning fra Politiets Registerblade skulle Niels Christian Nielsen være født i Arendal:

 

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2127051&limitstart=80

 

Vh,

Berit Pagh.

Født 27.juli 1869. Ja, det var en som ble døpt i St.Olai (NB: I Hjørring - ref. innlegg 1) som ble født på denne datoen iflg Family Search. - Og det er vel ikke umulig at poden kan ha blitt født i Arendal. Navnet hans var i alle fall NIELS CHRISTIAN NIELSEN med Niels Peter Nielsen og Martine Olesen som foreldre.

 

Dette foreldreparet innhikk ekteskap i St. Olai, Hjørring så sent som 4.juni 1869 (kun halvannen mnd. før fødselen i Arendal (?).

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finder vielsen - men ikke dåben.

 

Det kan jo være, at trådstarter har de rigtige oplysninger. Der står Hjørring Amt og det er jo et videre begreb.

 

Jeg reagerede sådan set bare på en oplysning om et andet fødested.

Det bliver nok svært at finde ud af, præcis hvornår familien flyttede fra København.

 

Vh,

Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nils Christian Nielsen sine foreldre er begge danske. Carl Nielsen ( står også med navnet Nielsen Møller ). Gifr med Caroline Hansen.

 

Så han er av dansk slekt. hjemstedet er Hjørring amt , Tversted sogn , Sørig Mosie i 1880.

 

Jeg vet at der står Arendal som fødested i politireg. ,men dette er en feil.

 

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Niels Christian Nielsen, som er indført i kirkebogen for Tversted sogn, blev født 1. maj 1869.

 

Det stemmer ikke med den Niels Christian Nielsen f. 27 juli 1869, der er nævnt i Politiets Registerblade.

 

Der er et eller andet galt her.

 

 

Vh,

berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dåpen (og fødselen) jeg la fram i innlegg 3 har vi dåpsbarns-navnet: NIELS CHRISTIAN, med en fødselsdagen 27.juli 1869 (NB: ikke 5.mai 1869). Kirken var Sankt Olai (ikke Tversted) og foreldrenes navn er Niels Peter Nielsen og Martine Olesen (Ikke Carl Nielsen Møller og Caroline Hansen).

 

Vi befinner oss fortsatt i Hjørring!

 

FS:Utskrift:

 

Niels Christian Nielsen

 

Birth: 27 Jul 1869

 

Christening: 24 Oct 1869 — SANKT OLAI,HJORRING,DENMARK

Parents: Niels Peter Nielsen og Martine Olesen

Indexing project (batch) number:J20052-3. System origin: Denmark-ODM. Source film number:49037.

 

Med tanke på fødselsdagen som er identisk med den vi finner i Politiets Registerblade (innlegg 2), mente jeg denne opplysningen kunne være interessant. (Jeg finner nemlig ingen i Arendal/Øyestad som matcher denne datoen (27.juli 1869)

 

 

 

Om det har noen interesse, så kan det jo nevnes at samme foreldrepar (Niels Peter Nielsen og Martine Olese) lar sønnen Anton døpes 26 Oct 1873 — i RUBJERG,HJORRING,DENMARK. Dåpsbarnet er født 25 august 1873.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget mulig at jeg leder deg ut på et villspor, Mette R. - Og den greieste måten å få det avklart på kan være å kontrollere originalkilder. - Både dine, og mine.

 

(Min Niels Christian Nielsen er f.eks født på dagen ett år for sent til å passe inn som den som er oppført i Politiets Registerblad).

 

 

 

Dåpen i Tversted 1.juni 1869 er grei, men har du noen kilde som gjør det klart at nettopp disse dåpsforeldrene må være identiske foreldre til den Niels Christian Nielsen som inngår ekteskap med Karoline(Kristiansen)anslagsvis 30 år senere?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din Niels Christian er født samme dag og år, som den Niels Christian, der er nævnt i Politiets Registerblade.

 

Iøvrigt kører tråden også på dis-danmark: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,11392.0.html

 

Vh,

Berit Pagh.

 

Takk for den, Berit.

 

Dette var da merkverdig.

 

Det er vel all grunn til å tro at Mette R (i dette forumet) og Mette r Francke (i DIS-forum Danmark) er identiske.

 

 

Med utgangspunkt i påstanden….:

 

”Jeg vet at der står Arendal som fødested i politireg. ,men dette er en feil.” (Mette R i innlegg 5 fra 25.mars)

 

….- har jeg nok gjort en del undersøkelser som har vært fullstendig bortkastet.

 

Mette r Francke skiftet altså mening allerede 26.mars, ikke fordi hun fulgte med i hva som ble skrevet i dette temaet, men fordi hun selv gjorde undersøkelser, - og det uten å nevne dette i dette forumet, og heller ikke nevne hva hennes hjelpere i Danmark kommer fram til mens debatten føres her.

 

Jeg håper hun kan kommentere denne merkverdigheten.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropper altså en del som Mette etter all sannsynlighet har funnet ut selv (etterslekt osv.), men tar med et-par anliggender som kan bidra til å gi svar på spørsmålet hennes.

 

Niels Christian Nielsen gjorde tjeneste for skipsrederiet W.Wilhelmesen i Tønsberg både i 1900 og i 1910. (Antakelig i alle årene mellom også).

 

Han er med i den norske 1900-tellingen (skipslistene), - som dansk statsborger, bosatt i Glasgow. Han er 1.styrmann på Coringa av Tønsberg .

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=s0landet&personpostnr=3413&merk=3413 .

Skipet ser ut til å ha avgått Glasgow med kurs for Genova.

(Skipet Coringa Tønsberg, eid av W.Wilhelmsen : http://www.skipet.no/rederier/willemsen/skipsliste/1891coringa.htm)

 

Niels Christian Nielsens datter, Thyra Emmelyn India Nielsen ble døpt i Barbu 27.juli 1910 (NB: 24.jan. ble hun født, - ikke døpt)

(Nr. 42: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5088&idx_id=5088&uid=ny&idx_side=-231 ) . Kirkeboka forteller at hun er født på en sjøreise i Indiske farvann vinteren 1910, fått navn etter skip og fødested og det er vel god grunn til å spekulere over om familien etter denne hjemkomsten slo seg ned i Norge – Altså midt på året 1910. Den som klarer å tyde stedsnavnet for hvor dåpsbarnet er hjemmehørende kan jo bidra til å få dette mer presist. Merk forøvrig fadderne!

(Skipet S.S.Thyra av Tønsberg, eid av W.Wilhelmsen: http://www.skipet.no/rederier/willemsen/skipsliste/1899thyra.htm )

 

 

Kanskje ved å følge skipskaptein Jens Bie på Coringa , (og hans ektefelle) sine bevegelser fra 1900 og utover vil gi noen indikasjoner. Vi finner ham også på 1900-tellingen i Kragerø http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00801&personpostnr=3623&merk=3623 .

 

Han har ganske sikkert klare forbindelser til Arendal, enten det gjelder Tromøy eller Tyholmen. (Etter-navnet indikerer Fjære-opphav). Det er vel all grunn til å gå ut fra at offisers-kollegene Niels Christian Nielsen og Jens Bie må ha vært nære venner. For begges vedkomne er jo etterslekten interessant. Lindgren og Nielsen.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.