Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen, f.30.9.1859, Egersund


ivarmodo
 Del

Recommended Posts

Prøver meg i dette nye forumet, ser at noen etterlyser virksomhet/aktivitet.

 

Jeg hadde etterlysning også i det gamle debatt-forumet, og har et par i DIS-slektsforum under Egersund. Trodde at jeg skulle finne farfar på denne siste folketellingen.

Men det er nok en eller flere feil i denne, tellingen i Kristiansund: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036748012331/ Her er jo rett Ole Olsen, ingen tvil om det!

Det var jo denne folketellingen jeg ventet på, og når den kom med fødselsdata, så var det nesten mer enn forventet!

 

Men finner ingen Ole Olsen i kirkebøkene i Egersund og områdene rundt som har noen av sifferne rett.

 

At han er fra Egersund er også skrevet i kirkeboka på Smøla ved dåpen på min far i nov. 1911, så noe må det vel være i det. Fødselsår på ham er oppgitt der til ca 1865.

 

Jeg begynner å frykte at jeg må vente på ft i 1920, i håp om at noen andre opplysninger kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

 

Har du prøvd å finne hans konfirmasjon i Egersund? Det finnes nok mange personer i de ulike folketellinger som oppgir som fødested det sted hvor de vokste opp og ikke det sted hvor de ble født. Jeg har sett flere eksempler på det, også i FT 1910.

 

Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han fikk en sønn utenom ekteskap, så er det vel en farskap/bidragsak på han. Jeg har selv hatt samme problem,men fant utav det ved å finne bidragsaken i Statsarkivet. Det er jo vært et forsøk.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar.

 

Har du prøvd å finne hans konfirmasjon i Egersund? Det finnes nok mange personer i de ulike folketellinger som oppgir som fødested det sted hvor de vokste opp og ikke det sted hvor de ble født. Jeg har sett flere eksempler på det, også i FT 1910.

 

Mvh Astrid

 

Takk for forslaget! Har gjort det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han fikk en sønn utenom ekteskap, så er det vel en farskap/bidragsak på han. Jeg har selv hatt samme problem,men fant utav det ved å finne bidragsaken i Statsarkivet. Det er jo vært et forsøk.

Mvh.Mette

 

Dette hadde jeg ikke tenkt på, men egentlig har jeg mistanke om at det ikke har vært noen farskapsak/bidragsak. Skal likevel prøve!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Siden han fikk en sønn utenom ekteskap, så er det vel en farskap/bidragsak på han. Jeg har selv hatt samme problem,men fant utav det ved å finne bidragsaken i Statsarkivet. Det er jo vært et forsøk.

Mvh.Mette

 

Ja, nå er dette også prøvd, både under Statsarkivet i Egersund, og Nordmøre Sorenskriverembete. Ingen farskap/bidragssak på noen Ole Olsen opprettet omkring 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.