Gå til innhold
Arkivverket

Anbiørn i Arna skipreide - Bergen


Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

I koppskatt 1645 nevnes Anbiørn Clemmetsen Angeltveit, med trulig sønn Ole Anbiørnsen Angeltveit. Så nevnes Anbiørn som husmann på Jordal.

 

Har noen studert desse to familier og funne ut hvem som er deres forfedre? Er kun på jakt etter deira opphav, om noen kjenner til dette.

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=kopp1645&gardpostnr=1267&merk=1267#ovre

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=kopp1645&gardpostnr=1306&merk=1306#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboken Åsane III s. 424 har Anbjørn Klemetsson Angeltveit n. 1645 som sønn av foregående bruker Klement Angeltveit n. 1603.

 

Anbjørn eide jordegods i Hjortland 1648-1649 sammen med sønnene Ole og Anders.

 

Mvh Kjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboken Åsane III s. 424 har Anbjørn Klemetsson Angeltveit n. 1645 som sønn av foregående bruker Klement Angeltveit n. 1603.

 

Anbjørn eide jordegods i Hjortland 1648-1649 sammen med sønnene Ole og Anders.

 

Mvh Kjell-Arne

 

Takk for svaret Kjell-Arne.

 

Eg tolker det slik at det ikkje står noe om Abiørn fra Jordal. Ellers så står vel Clemmet som oppført uten noen aner. Ser du nevner at Anbiørn eier i Hjortland, spørsmål er om det er noe felles med alle de som eier i Hjortland, da nevnt i 1618.

 

Eg må sjå litt i bygdeboka, som vel er skrevet av Kenneth Brattland. Han leser kanskje innlegget og har noe å tilføye. Er det noen kobling som går til Lars Borge i Skjold skipreide. Han var ein svært stor jordeier i 1563.

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/13239/35/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Først må jeg presisere at jeg heter Kenneth Bratland (ikke Brattland).

 

Anbjørn Klementsen Angeltveit drev gården Angeltveit som leilending mellom 1608 og 1654.

Han var gift med Brita, som er nevnt i koppskatten i 1645. Så er spørsmålet hvem hun kan være datter av.

En mulighet er at hun kan ha vært datter av Ole Hjortland, som drev gården Hjortland i årene mellom 1590 og 1638. I 1621 er det opplyst at den samme Ole eide noe jordegods i gården Hjortland. Men der var flere som andre bønder som eide parter i gården Hjortland (bondegods), blant annet i Øvre Selvik og i Jordal. En annen mulighet er at jordegodset i Hjortland kan ha kommet fra Anbjørns foreldre. Men å dra noen konklusjon her blir vanskelig.

 

Siden jeg synes det det gamle brukerforumet var mer brukervennlig, og det nye vanskeligere, er det sjelden at jeg er på det nye debattforaet. Savner spesielt den fylkesvise inndelingen.

 

Hilsen

 

Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Først må jeg presisere at jeg heter Kenneth Bratland (ikke Brattland).

 

Anbjørn Klementsen Angeltveit drev gården Angeltveit som leilending mellom 1608 og 1654.

Han var gift med Brita, som er nevnt i koppskatten i 1645. Så er spørsmålet hvem hun kan være datter av.

En mulighet er at hun kan ha vært datter av Ole Hjortland, som drev gården Hjortland i årene mellom 1590 og 1638. I 1621 er det opplyst at den samme Ole eide noe jordegods i gården Hjortland. Men der var flere som andre bønder som eide parter i gården Hjortland (bondegods), blant annet i Øvre Selvik og i Jordal. En annen mulighet er at jordegodset i Hjortland kan ha kommet fra Anbjørns foreldre. Men å dra noen konklusjon her blir vanskelig.

 

Siden jeg synes det det gamle brukerforumet var mer brukervennlig, og det nye vanskeligere, er det sjelden at jeg er på det nye debattforaet. Savner spesielt den fylkesvise inndelingen.

 

Hilsen

 

Kenneth Bratland

 

 

Takk for tilbakemeldinga Kenneth, beklager feilskrivinga av navnet ditt.

 

Det er sjølvsagt ein veldig vanskelig periode dette, med få kilder. Når eg spør om dette, så kan det for meg sjå ut til at Anbiørn-navnet har sin opprinnelse fra Anbiørn Glesnes i Sund. Han var blandt dei store jordeiere i 1563, slik også Lars Borge i Skjold skipreide var det. Det ligger ett heilhetlig bilde bak alle dei store jordeiere i Skjold og Sotra skipreide, men pga. kildemangel så blir det jo vanskelig å bevise.

 

Ellers så er eg enig med deg, eg likte også det gamle forum, har liksom mista heilt oversikt.

 

mvh

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.