Gå til innhold
Arkivverket

Peder Eriksen, Gran Hadeland f. ca 1830 +/-


Anne Sollman
 Del

Recommended Posts

Peder Eriksen ble i 1853 gift med Kristine Kudsdatter og hans alder var da oppgitt til 23 år og far var Erik Pedersen. De hadde barna: Peder f. 1857, Randi Maria f. 1859, Erik f. 1862, Maren f. 1864, Marthe og Petrine f. 1866, Martin f. 1869, Erik f. 1855(døde tidlig), Knud f. (før ekteskap) 1853. Bosted ved barnas dåp var: Skotterud, Skiaker, Gulden, og Molden. Ved folketellingen 1865 bor familen på Roen og Peder er oppgitt å være født 1827. Var han født 1827 stemmer det ikke at han var 23 år i 1853. Jeg har funnet tre mulige dåp for Peder Eriksen med far Erik Pedersen i det aktuelle tidsrommet

Peder dpt 17/06 1827, mor Anne Handsdatter, bosted Dæhlen (Ingen av Peders barn heter Anne)

Peder dpt 27.12.1829, mor Maren Brynnildsdatter, bosted Lynde søndre

Peder dpt20.11.1825, mor Ragndi Halvorsdatter, bosted Smedsrud

Kan noen hjelpe meg å "knekke" denne nøtten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Eriksen f. 14.12 døpt. 17.12.1829 Søndre Lynneeie, Gran.

Foreldre: Erik Pedersen og Maren Brynildsdatter gift 12.12.1825.

 

Hans Myhre, Nes Hedmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Eriksen f. 14.12 døpt. 17.12.1829 Søndre Lynneeie, Gran.

Foreldre: Erik Pedersen og Maren Brynildsdatter gift 12.12.1825.

 

Hans Myhre, Nes Hedmark

 

Hei Hans, takk for svaret ditt. Har du noe mer som bekrefter at dette er de riktige foreldrene? Jeg tenker f.eks på tellinger eller at det er logisk geografisk? Ser jo at en av Peders barn heter Maren.

mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass seriøs at jeg ikke hadde svart slik uten å være sikker. Det er ifølge alder bare 3 muligheter.

1) Peder Eriksen f. 1825 Smedrud ble gift 1850 Jenvnaker/Lunner.

2). Peder Eriksen f. 1827 Dælen. Han er 29 og bor på Dælen nå+r han giftet seg 1856.

3)Peder er f. på Søndre Lynneeie 1829, er 23 når han gifter seg i 1853 men da bor både han og Kirstine på Lundereie.

 

Hans Myhre, NÅ Nes Hedmark men er fra Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass seriøs at jeg ikke hadde svart slik uten å være sikker. Det er ifølge alder bare 3 muligheter.

1) Peder Eriksen f. 1825 Smedrud ble gift 1850 Jenvnaker/Lunner.

2). Peder Eriksen f. 1827 Dælen. Han er 29 og bor på Dælen nå+r han giftet seg 1856.

3)Peder er f. på Søndre Lynneeie 1829, er 23 når han gifter seg i 1853 men da bor både han og Kirstine på Lundereie.

 

Hans Myhre, NÅ Nes Hedmark men er fra Gran.

 

Takk igjen Hans, da sitter du på den kompetansen jeg ikke har, nemlig lokalkunnskap. Jeg hadde funnet frem til disse tre Pederene jeg også, men klarte ikke å finne ut hvem som var den rette. Tenkte nok nr 3 var mest trolig siden Peders barn da har navn etter alle besteforeldrene, men fant ikke noe mer å bekrefte det med. Takk igjen. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser deg om litt mer så har du litt å "tygge" på.

Besteforeldrene til Peder Eriksen f. 1829 er Peder Erichsen og Karen Halvorsdatter, Brynild Pedersen og Kiersti Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.