Gå til innhold
Arkivverket

En Ole Karlsen i Oslo i 1910.


Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Når en er ukjent, blir det til sine tider håpløst å lete, og Oslo er nesten som å søke i "Natt og tåke" for meg.

Jeg er på jakt etter en herremann Ole Karlsen som jeg finner bosatt i Øvre Vaskergang 10 i 1910 med familie, han er fødd

19/2 1864 i Kristiania, hans kone er Valborg terese Marie Karlsen fødd 7/5-1877 og i Kristiania. Paret får sitt første barn

16/7 1897, og jeg har søkt i alle kirkebøker i hovedstaden etter en vielse, for å kunne søke meg bakover, men står bom fast.

Folketellingen for 1900 forteller at de da bor i Christian Kroghs gt 42.

Jeg trodde kansje at Ole burde vært nevnt ved folketellingen av 1865 i Oslo, men jeg finner bare en tjenestedreng med det navnet.

Søker både gode råd og hjelp.

 

Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja har funnet barna som er nevnt ved folketellingen av 1910, og jeg fant faktisk vielsen deres ved ren flaks. Om jeg kunne funnet Ole sin dåp,

hadde mye vært gjort.

Mange takk, dere er flinke.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har gjort meg en kjempetjeneste, og jeg må takke og bukke mange ganger.

Til Carsten, hvilken kirkebok fant du dåpen i? Greit å vite.

Tusen hjertelig takk.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Berit, såg det først etterpå.

Men da tyder jo alt på, siden begge disse tvillingene var på en pleiestiftelse i 1865,

at begge foreldrene var døde?

Eller kan saken være en annen tro?

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig løsningen. Olea døde 15/3 1864, nr.40 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=692&idx_id=692&uid=ny&idx_side=-312 Dette forklarer litt. Carl Edvard Holter står oppført som ungkar i 1865.

 

Jeg ser at lenka jeg la inn til 1865 er feil. Så jeg prøver igjen http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f60301&gardpostnr=894&personpostnr=25254&merk=25254#ovre

 

Og nå er du ute av Oslo igjen, og det burde bli litt enklere å finne ut av slekta videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for god hjelp folkens, bidragene hjalp meg til å nøste dette langt bakover i tid.

Sitter igjen med et lite problem i Oslo. Foreldrene til Valborg Terese Marie Hansen f 7/5 1877 og døpt 8/7 s.å.

Hennes foreldre sin vielse, har jeg prøvd å søke etter under Grønland, der hun var døpt,og andre sogn, men har ikke funnet paret.

Olaus Hansen og Anne Marie Hansdatter.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk begge to, da tror jeg faktisk jeg kommer på en måte i mål.

Men når jeg før har deg inne Carsten med din hjelp, har du noe om offiserer tilbake på

1600 tallet? Der nevnes to herrer ved navnet Rosenvold i Oslo, den ene heter trolig

Lauritz Lauritzsøn Rosenvold, og Jonas Lauritzsøn Rosenvold.

Du kan bruke om du skulle ha noe: torl-o@online.no

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.