Gå til innhold
Arkivverket

major Henrich Ramm og Anna Magdalena Roepstorffs døtre


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Caspar Fridrich Schrøder var premiereløytnant ved Det Renneboiske Compagnie. Han var gift med Anna Margrethe Müller, datter av direktør ved Løkken Gruber, Hans Rasmussen Müller, og fikk garden Kjellgård på Svorkmo i Orkdal etter svigerfaren ca. 1760. Han solgte i 1790.

 

Jeg har Anna Margrethe Müller (f.1729) notert som gift med TO 'Fridrich Schrøder', nemlig

- g.1. i 1751 med 'Fridrich Schrøder' og

- g.2. i 1766 med løytnant 'Caspar Fredrik Schrøder' (døpt 3 Mars 1732 i Stjørdal).

 

Dersom det er samme mann som fikk gården Kjellgård i Svorkmo (Orkdal`) etter svigerfaren ca. 1760

og solgte den ca. 1790, så er ovenstående selvsagt feil. Men der er vel også mulig at hun faktisk VAR gift med

to 'nesten navnebrødre', hvorav én eller begge var Premierløytnant ved Det Renneboiske Compagnie.

 

Ev. kirkebokinnførsler for giftermålene i 1751 (?) og 1766 (?) (sistnevnte i Meldal, ST) ville avklare dette ...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet var omtalte Godslev Budde fra Pommern (g.m. Sidsel Bjørn) en bror av Matthias Budde (g.m. Ursula Behr) (var konene søstre ?).

 

Disse ekteparene hadde hver sin sønn Fredrik Budde (begge f. 1589 ?),

- den første ('til Rødslet') (g.m. Anne Urup) var var visstnok oberst i Tr.hjemske Regiment og Kommandant på Fredr.sten festn. (død 1650), og

- den andre ('til Tøllist') (g.m. Karen Urup, Anne's søster) var riksråd og statholder på Øsel (øya Saaremaa), Estland (død 1658).

 

Sistnevnte Fredrik Budde hadde såvidt jeg vet barna Mathias, Fredrik Otto, Anne Cathrine, Christopher Henrik, Joachim, Aksel og Johan.

(Jeg hadde ikke tidligere notert meg at Fredrik Otto skal ha hatt en sønn Friderich).

 

På førstnevnte Fredrik Budde har jeg notert barna Helle, Ellen, Margrethe og Anne Margrethe.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har notert at Susanne Gram (Henrich Gramm's første kone, visstnok barnløs) skal ha vært en stedatter av president i Stavanger, Christian Gram.

 

Jeg har dessverre ikke notert kilden til denne informasjonen.

 

President i Stavanger, Christian Gram (f. 1630) var gift med Abigael Hansdatter (1624-1676) (fra Lista),

enke etter kjøpmann i Stavanger, Christen Christensen Thrane (1615-1660), med hvem hun skal ha

fått døtrene Anne (oppkalt etter Christen's mor) og Susanne (oppkalt etter Abigail's mor).

 

Susanne (c1655-1683) ser altså ut til å ha benyttet stefarens etternavn (Gram), og skal (ca. 1681, i Stavanger ?) ha blitt gift med (dengang løytnant) Heinrich Ramm (c1649-1719).

 

Heinrich Ramm skal i 1675 ha blitt vervet av major Tritschler i Nederlandene, og kom før 5 Aug 1676 til Norge som løytnant.

Han var i 1688 bosatt i Skjomestad (Skjønnestad ?) i Rogaland, som løytnant ved 1ste Comp. af Vesterl. Bat. Marinere. (Kilde ikke notert).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Tore;

 

- Hvilke 5 barn hadde Mette Margrethe Ramm og Paul Christian Schrløder ?

 

- Hvilken feilskrift mener du ev. kan ha funnet sted i kirkeboka ?

 

- Kjenner du datoene for Anne Magdalene Schrøder's giftermål med 1) løytnant Wolmar (på Tynset ?) og 2) Lars Pedersen Stabel (på Tynset ?) ?

 

mvh

Per

 

 

 

Hei Per, og takk for velvillig interesse!

 

Jeg er ingen kjenner av militærslekter, derfor ble Leifs emne svært interessant da jeg oppdager at dette kanskje også handler om slekta mi. Når jeg i tillegg ser at de opptrer i mitt nærområde, håpet jeg å kunne bidra noe også!

 

Takk til deg også Leif! Jeg ønsker ikke å stjele tråden din

 

-At Mette Margrethe Ramm og Paul Christian Schrøder hadde 5 barn kan jeg ikke domumentere. 5 barn skal være nevnt i skiftet etter Mette Margrethe i 1737, men har sett bare de to du har på dine nettsider.Per. -Imidlertid skal det også finnes et skifte etter Paul Christian Schrøder dat.19.3.1766 ifølge Bygdebøkene for Stjørdal.

 

-Giftemålet til Anna Magdalena Schrøder og Ltn. Wolmar har jeg ikke funnet, men Anna Magdalens 2. ekteskap i 1760 finner du her øverst, høyre side Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 3 (1758-1762), Kronologisk liste 1760, side 32-33.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9204&idx_id=9204&uid=ny&idx_side=-17

 

Det med feilskrift var bare et dårlig forslag siden Anna Malena var kjent.

----

Jeg kjenner bare til ett giftemål for Anne Margrethe Müller, dette som det henvises til her i Slektsforum http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=180452&highlight=ramm#180452 Dette bekreftes av bygdebøkene. Jeg har sett etter giftemålet, ventet at det var å finne i kirkeboka for Orkdal/Svorkmo, siden Müller-familien bodde på Skjølberg, Søndre. -Anne Margrethe Müller kjøpte garden av sin mor i 1765.

 

-Ellers har dere vel bekreftet at den ellers så stødige Per O Rød nok tar feil når han hevder at Fredrich Mathias Budde var sønn av Henrich Ramm.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftemålet til Anna Magdalena Schrøder og Ltn. Wolmar har jeg ikke funnet, men Anna Magdalens 2. ekteskap i 1760 finner du her øverst, høyre side Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 3 (1758-1762), Kronologisk liste 1760, side 32-33. Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-17

 

Takk for raskt svar !

 

Svaret ditt innebærer at begge sønnene til nevnte (senere) ektepar, nemlig Peder (i 1757) og Paul (i 1759), ble født utenom ekteskap.

Stemmer dette ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Svaret ditt innebærer at begge sønnene til nevnte (senere) ektepar, nemlig Peder (i 1757) og Paul (i 1759), ble født utenom ekteskap.

Stemmer dette ?

.

 

Jeg vet sannelig ikke. Tynset bygdebok II, side 454 oppgir at Peder er født 1757 og Paul i 1759 etter det jeg får opplyst. Kirkeboka mangler for årene før 1758,

og Pauls dåp finner jeg heller ikke.-Heller ikke Peders begravelse, men kirkeboka er så skadet at det kan være grunnen. Imidlertid finner jeg en Peder Larsen Broen, 16 år og Paul Larsen Broen, 14,5 år konfirmert her i 1776: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 8 (1767-1778), Kronologisk liste 1776, side 158-159.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9214&idx_id=9214&uid=ny&idx_side=-83

 

I tillegg finner jeg Paul i Ft 1801 her 38 år gammel http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010437&gardpostnr=193&personpostnr=1121&merk=1121#ovre

 

Her stemmer alderen hans med konfirmasjonen til den oppgitte.Jeg har ikke sjøl lest Tynsetbøkene, men stoler bare sånn passe på dem. Forøvrig har barna hans forskjellige mødre....Her er Lars' dåp Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 14 (1790-1800), Fødte og døpte 1792, side 39-40.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9207&idx_id=9207&uid=ny&idx_side=-21

 

Jeg vet veldig lite om garder på Tynset, må vel bestille Ivar Streitliens bøker for å gjøre meg bedre kjent. Noen som vet om disse guttene fra Broen kan være våre gutter? -Uansett arbeider jeg ut fra at Anna Magdalena er ei datter av Mette Margrethe Ramm og Paul Christian Schrøder.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet sannelig ikke. Tynset bygdebok II, side 454 oppgir at Peder er født 1757 og Paul i 1759 etter det jeg får opplyst. Kirkeboka mangler for årene før 1758,

og Pauls dåp finner jeg heller ikke.-Heller ikke Peders begravelse, men kirkeboka er så skadet at det kan være grunnen. Imidlertid finner jeg en Peder Larsen Broen, 16 år og Paul Larsen Broen, 14,5 år konfirmert her i 1776: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 8 (1767-1778), Kronologisk liste 1776, side 158-159.

 

 

Mvh John Tore

 

Hvis jeg fikk ei mailadr. av deg kunne jeg prøve å scanne disse sidene fra Tynset BB 2 hvis du er interessert?

 

Du kan jo sende meg adressa på en PM hvis du vil?

 

Tilbudet er herved gitt, men det er 12 sider som omhandler Brua så det kan ta litt tid :)

 

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caspar Fridrich Schrøder var premiereløytnant ved Det Renneboiske Compagnie. Han var gift med Anna Margrethe Müller, datter av direktør ved Løkken Gruber, Hans Rasmussen Müller, og fikk garden Kjellgård på Svorkmo i Orkdal etter svigerfaren ca. 1760. Han solgte i 1790.

 

Den informasjonen det senere (i innlegg #54) er referert til (fra DIS Slektsforum) om at (løytnant) Caspar Fredrik Schrøder (f. 1732) døde i 1778 (på Skjølberg, Orkdal)

tyder på at det ev. må ha vært hans enke Anna Margrethe Müller (1729-1794) som 'i 1790' solgte gården Kjellgård på Svorkmo (Orkdal), som hun altså hadde etter faren (død 1761).

 

Og dersom det stemmer at Anna Margrethe Müller's ektemann 'fikk garden Kjellgård på Svorkmo i Orkdal etter svigerfaren ca. 1760',

så ser det ut til at hun da må ha vært i et tidligere ekteskap (inngått i 1751?, eller i det minste før el. ca.1760) enn det med Caspar Fredrik Schrøder (1732-1778), som hun skal ha giftet seg med først i april 1766.

 

I begge tilfeller altså forutsatt at årstallene (1790 og 1760) stemmer sånn noenlunde ....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om vi er enige om at Henrich Ramm ikke er beslektet med Fredrich Mathias Budde, men hvem er Fredrich Mathias' far ?

 

Du nevner i innlegg #45 at Ovenstad har en 'Mathias Budde fenr. 1/1 1687', og nevner også hans fetteres foreldre.

 

Hvem var foreldre til denne fenrik Mathias Budde ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet sannelig ikke. Tynset bygdebok II, side 454 oppgir at Peder er født 1757 og Paul i 1759 etter det jeg får opplyst. Kirkeboka mangler for årene før 1758,

og Pauls dåp finner jeg heller ikke.-Heller ikke Peders begravelse, men kirkeboka er så skadet at det kan være grunnen. Imidlertid finner jeg en Peder Larsen Broen, 16 år og Paul Larsen Broen, 14,5 år konfirmert her i 1776: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 8 (1767-1778), Kronologisk liste 1776, side 158-159.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-83

 

I tillegg finner jeg Paul i Ft 1801 her 38 år gammel http://digitalarkive...&merk=1121#ovre

 

Her stemmer alderen hans med konfirmasjonen til den oppgitte.Jeg har ikke sjøl lest Tynsetbøkene, men stoler bare sånn passe på dem. Forøvrig har barna hans forskjellige mødre....Her er Lars' dåp Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 14 (1790-1800), Fødte og døpte 1792, side 39-40.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-21

 

Ut fra dette virker det etter min mening sannsynlig at Peder og Paul (istedet for 1757 og 1759) er født 'ca. 1760' og 'ca. 1762', og altså etter at foreldrene ble gift.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fikk ei mailadr. av deg kunne jeg prøve å scanne disse sidene fra Tynset BB 2 hvis du er interessert?

 

Du kan jo sende meg adressa på en PM hvis du vil?

 

Tilbudet er herved gitt, men det er 12 sider som omhandler Brua så det kan ta litt tid :)

 

mh Reidar

 

Da er 12 sider scannet fra Tynset BB ang. Brua, så hvis det er flere som ønsker oversikten så send meg mail.adr.på PM,

jeg legger det ikke ut i forumet!

 

mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 12 sider scannet fra Tynset BB ang. Brua, så hvis det er flere som ønsker oversikten så send meg mail.adr.på PM,

jeg legger det ikke ut i forumet!

 

..... men hvis du i det scannede materialet (lett) kan finne svar på noen av de spørsmålene som

stilles i innleggene ovenfor, så kanskje du kunne dele disse med oss her på forumet ?

 

Det ville glede flere av oss !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... men hvis du i det scannede materialet (lett) kan finne svar på noen av de spørsmålene som

stilles i innleggene ovenfor, så kanskje du kunne dele disse med oss her på forumet ?

 

Det ville glede flere av oss !

.

 

Jeg kan jo prøve det, men fint hvis jeg får et konkret spørsmål, jeg har vel egentlig ikke finlest

innleggene i debatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo prøve det, men fint hvis jeg får et konkret spørsmål, jeg har vel egentlig ikke finlest

innleggene i debatten!

 

Se f.eks. innlegg #56, som gjelder hvorvidt Peder og Paul Larssønner Broen som konfirmeres i 1776

er identisk med brøderene Peder og Paul (sønner av Lars Pedersen Stabel og Anna Magdalena Schrøder),

som iflg. Tynset bygdebok II, side 454 skal være født hhv. 1757 og 1759, begge tidspunkter før ekteparet ble gift (Tynset, 31. januar 1760).

 

Alderen ved konfirmasjonen skulle tilsi at sønnene istedet er født ca. 1760 og ca. 1762.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se f.eks. innlegg #56, som gjelder hvorvidt Peder og Paul Larssønner Broen som konfirmeres i 1776

er identisk med brøderene Peder og Paul (sønner av Lars Pedersen Stabel og Anna Magdalena Schrøder),

som iflg. Tynset bygdebok II, side 454 skal være født hhv. 1757 og 1759, begge tidspunkter før ekteparet ble gift (Tynset, 31. januar 1760).

 

Alderen ved konfirmasjonen skulle tilsi at sønnene istedet er født ca. 1760 og ca. 1762.

.

 

Bygdeboka sier at Peder er født i 1757 og Paul Herman i 1959 ja.

 

Peder er død i 1786 som "mann" står det? Men kona er ukjent i flg. bygdeboka, men han har iflg. boka ei datter med ei anna dame, og denne dattera Mette Pedersd. er også født i 1786, så da må han ha dødd samme år som dattera ble født, men hvor er da hans opprinnelige kone i mellomtiden tro?

Dattera Mette finner en igjen annet sted i boka.

 

Paul er iflg. boka f. 1759 og død i 1810, og finnes igjen på annet sted i boka.

 

Bare en liten korreksjon til sidetallet Peder og Paul finnes, det er på side 457 og ikke 454, bare til orientering.

 

Vet ikke hvor klart dette ble, men gi tilbakemelding hvis noe er uklart.

 

RO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka sier at Peder er født i 1757 og Paul Herman i 1959 ja.

 

Peder er død i 1786 som "mann" står det? Men kona er ukjent i flg. bygdeboka, men han har iflg. boka ei datter med ei anna dame, og denne dattera Mette Pedersd. er også født i 1786, så da må han ha dødd samme år som dattera ble født, men hvor er da hans opprinnelige kone i mellomtiden tro?

Dattera Mette finner en igjen annet sted i boka.

 

Paul er iflg. boka f. 1759 og død i 1810, og finnes igjen på annet sted i boka.

 

Flott, Reidar !

 

Det er nevnt i tidligere innlegg at Peders barn begge er født utenomekteskapelig og av ulike mødre samme år som og etter hans død.

 

Jeg tipper altså at fødselsårene i bygdeboka er anslått ut fra oppgitt alder i kirkeboka ved begravelsen, og at både Peder og Paul i virkeligheten er født 2-3 år senere.

Kirkeboka ville ha bekreftet eller avkreftet denne antakelsen.

 

(Det at Peder oppgis død som "mann" bekrefter forsåvidt at han ikke har gjennomgått noe kjønnsskifte, hvilket vi jo heller ikke hadde mistanke om ....) ;)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Reidar !

 

Det er nevnt i tidligere innlegg at Peders barn begge er født utenomekteskapelig og av ulike mødre samme år som og etter hans død.

 

Jeg tipper altså at fødselsårene i bygdeboka er anslått ut fra oppgitt alder i kirkeboka ved begravelsen, og at både Peder og Paul i virkeligheten er født 2-3 år senere.

Kirkeboka ville ha bekreftet eller avkreftet denne antakelsen.

 

(Det at Peder oppgis død som "mann" bekrefter forsåvidt at han ikke har gjennomgått noe kjønnsskifte, hvilket vi jo heller ikke hadde mistanke om ....) ;)

.

 

Jeg tror du har helt rett i at Peder og Paul ble født senere enn angitt i bygdeboka. Jeg har notert meg følgende fra kirkebøkene for Tynset:

- Lars Pedersen Faadalen gifter seg 31.1. 1760 med løytnant Wolmars enke Anna Magdalena Schrøder

- Lars Pedersen Faadalens sønn Peder døpt påsken 1760 med ei jomfru Schrøder blant fadderne

- Lars Pedersen Stabels sønn Poul Herman døpt 1.1. 1762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Kjennes opphavet til Peder og Paul's far, Lars Pedersen Stabel (Fådalen) (kanskje også offiser ?),

g.m. enken etter løytnant Wolmar, Anne Magdalene (Malene) Paulsdatter Schrøder (f. ca. 1720), kapteinsdatter fra Stjørdal ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet var omtalte Godslev Budde fra Pommern (g.m. Sidsel Bjørn) en bror av Matthias Budde (g.m. Ursula Behr) (var konene søstre ?).

 

Disse ekteparene hadde hver sin sønn Fredrik Budde (begge f. 1589 ?),

- den første ('til Rødslet') (g.m. Anne Urup) var var visstnok oberst i Tr.hjemske Regiment og Kommandant på Fredr.sten festn. (død 1650), og

- den andre ('til Tøllist') (g.m. Karen Urup, Anne's søster) var riksråd og statholder på Øsel (øya Saaremaa), Estland (død 1658).

 

Sistnevnte Fredrik Budde hadde såvidt jeg vet barna Mathias, Fredrik Otto, Anne Cathrine, Christopher Henrik, Joachim, Aksel og Johan.

(Jeg hadde ikke tidligere notert meg at Fredrik Otto skal ha hatt en sønn Friderich).

 

På førstnevnte Fredrik Budde har jeg notert barna Helle, Ellen, Margrethe og Anne Margrethe.

Kanskje jeg kan få oppklart litt Budde-problemer samtidig her.

 

Anne Cathrine Fredriksdatter Budde 6.jan.1619 - 6.aug.1665 har jeg notert som datter til "til Rødslet" gift med stiftamtmann Joachim Fredrich Wind 1634-1687, men er hun datter av "til Tøllist" isteden ? Var hun også gift med Peder Michelsen Vibe ?

 

Ellen Fredriksdatter Budde -1655 gift med felttøymester og generalmajor Christian Diderich von Zernichow har jeg notert som "Til Rødslet" (altså faren).

 

Men så har vi også Ellen Mattisdatter Budde gift ca 1684 med Arent Michelsen von Kampen c1629-1693. Hvem er Mattis sønn av ?

 

En annen Ellen Budde gift med sogneprest til Stange, Evert Rasmussen Hiorth c1580-1653 skal være datter av løytnant Joachim Budde. Er det noen slektsforbindelse mellom henne og de andre Budde her ? Jeg har også sett at Evert var gift med Anna Christine Budde. Er det en søster av sistnevnte Ellen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen Ellen Budde gift med sogneprest til Stange, Evert Rasmussen Hiorth c1580-1653 skal være datter av løytnant Joachim Budde. Er det noen slektsforbindelse mellom henne og de andre Budde her ? Jeg har også sett at Evert var gift med Anna Christine Budde. Er det en søster av sistnevnte Ellen ?

 

'Kona' (?) til Evert Rasmussen Hiorth har jeg notert med navnet Anne Christine BUGGE ('g. 1618' ?), som skal være d. av sogneprest til Ringsaker, Jens Lauritzen Bugge (1542-1612), usikker på hvilken av hans koner som er moren.

 

Hans første kone var visstnok Anne Berthelsdatter Mule (gift ca. 1614?, død 1653), men dette stemmer jo dårlig med at Evert skulle være gift påny i 1618 .....

Var kanskje hans datter med Anne Christine, Martha Evertsdatter Hjort, født utenomekteskapelig ?

 

Skulle Evert være gift med Ellen (Joachimsdatter) Budde etter Anne og ev. Anne Christine ? I så fall er kanskje faren hennes f. rundt 1560 ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Cathrine Fredriksdatter Budde 6.jan.1619 - 6.aug.1665 har jeg notert som datter til "til Rødslet" gift med stiftamtmann Joachim Fredrich Wind 1634-1687, men er hun datter av "til Tøllist" isteden ? Var hun også gift med Peder Michelsen Vibe ?

 

Ellen Fredriksdatter Budde -1655 gift med felttøymester og generalmajor Christian Diderich von Zernichow har jeg notert som "Til Rødslet" (altså faren).

 

Men så har vi også Ellen Mattisdatter Budde gift ca 1684 med Arent Michelsen von Kampen c1629-1693. Hvem er Mattis sønn av ?

 

Sistnevnte, Ellen Mathiasdatter Budde, er kanskje datter av Mathias Budde (1613-1679), oberstløytnant, lehnsmann til Bakke kloster, Tr.h. inntil 1660,

som skal ha vært g.m. Berthe Margrethe Enevoldsdatter Kaas. Når levde hun ?

Berthe skal også ha vært g.m. Hans Axel Pors. Når levde han ?

 

Jeg har førstnevnte, Anne Cathrine Fredriksdatter Budde (1619-1665), notert g.m. begge de du nevner, og som d. av statholder på Øsel, Fredrik Bugge til Tøllist, i likhet med Mathias (ovennevnte), Fredrik Otto, Christopher Henrik, Joachim, Aksel og Johan.

 

Som barn av fetter til FB til Tøllist, nemlig oberst, kommandant på Fredriksten, Tr.h., Fredrik Bugge til Rødslet, har jeg (som deg) notert Ellen Fredriksdatter Budde (død 1654/1655) og dessuten Helle, Margrethe og Anne Margrethe, men jeg er usikker på om alle disse fire siste kanskje istedet hører hjemme under FB til Tøllist ...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvilken 'Cammerherre' hadde Helena Margareta von Krogh vært gft med,

og hvem var det hun deretter giftet seg med i 1765, som i 1755 var blitt enkemann etter Karen Lorentsdatter Anckermann ?

(ref. faksimilen i forrige innlegg).

 

.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har helt rett i at Peder og Paul ble født senere enn angitt i bygdeboka. Jeg har notert meg følgende fra kirkebøkene for Tynset:

- Lars Pedersen Faadalen gifter seg 31.1. 1760 med løytnant Wolmars enke Anna Magdalena Schrøder

- Lars Pedersen Faadalens sønn Peder døpt påsken 1760 med ei jomfru Schrøder blant fadderne

- Lars Pedersen Stabels sønn Poul Herman døpt 1.1. 1762

 

Tusen takk for det, Bjørn Olav! Skjønner ikke hvordan jeg kunne overse disse to. Her er lenkene Peders dåp Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 3 (1758-1762), Kronologisk liste 1760, side 38-39.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9204&idx_id=9204&uid=ny&idx_side=-21

 

Paul Herman her Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset, Ministerialbok nr. 3 (1758-1762), Kronologisk liste 1762, side 84-85.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9204&idx_id=9204&uid=ny&idx_side=-44

 

Tar også med dåpen til halvsøstrene Mette og Anne Pedersdøtre Mette nederst venstre side og Anne øverst på høyre side Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tynset i Tynset, Ministerialbok nr. 13 (1784-1790), Kronologisk liste 1787, side 10-11.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6066&idx_id=6066&uid=ny&idx_side=-6

 

For de som ønsker mer dokumentasjon om Mette og Anne Pedersdøtre er flere opplysninger tilgjengelig i denne tråden fra det gamle Brukerforumet http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/100673-14869-st-bergverksfamilien-tax/page__p__826752__hl__stabel__fromsearch__1#entry826752

 

 

..... men hvis du i det scannede materialet (lett) kan finne svar på noen av de spørsmålene som

stilles i innleggene ovenfor, så kanskje du kunne dele disse med oss her på forumet ?

 

Det ville glede flere av oss !

.

 

Stor takk til Reidar for mottatt meteriale! Så mange nye opplysninger om Lars Pedersen Stabels opphav finner jeg ikke, men det er verdifullt å lese om garden Fåset Nordre og dens betydning i forbindelse med Fådalsgruva. Bergskriver Menz Gundelach bodde på Fåsetbrua til 1748. Peder Larsen og Ole Ellingsen Fådalen kjøpte garden i 1749.

Opplysninger om hans opprinnelse er sparsomme. Det heter at " I 1763 oppretta Lars Pedersen Stabel kårkontrakt med sine besteforeldre Lars Iversen og Kirsti Jonsdatter Smedhaug." I kårkontrakten står " Lars Iversen med hustru, Kirsti Jonsdtr., begge gamle og skrøbelige, giver sig i brødet til Lars Iversens kjære dattersønn Lars Stabel med hustru på på Fåsetbru.." -Etter bygdeboka var ikke Lars Pedersen Stabel noen økonom, og måtte i 1783 flytte fra garden.

Under den lille sekvensen om Lars Stabels familie på side 457 står: NB Anne Pedersdatter Stabel f.1680, d.1747.

 

 

Kjennes opphavet til Peder og Paul's far, Lars Pedersen Stabel (Fådalen) (kanskje også offiser ?),

g.m. enken etter løytnant Wolmar, Anne Magdalene (Malene) Paulsdatter Schrøder (f. ca. 1720), kapteinsdatter fra Stjørdal ?

 

På bakrunn av at en Anne Pedersdatter Stabel dør i 1747, er det neppe tilfeldig at Lars Pedersen tar navnet Stabel. Vi har både gruve- og militærfamilier i Orkdal/Meldal i dette tidsrommet med dette navnet. Dette må jeg se mer på. I tilegg kan det kanskje være en mulighet å finne dødsfallene til Anna Magdalena Schrøder og Lars Pedersen Stabel. -Kanskje noen som vet?

 

Jeg har Anna Margrethe Müller (f.1729) notert som gift med TO 'Fridrich Schrøder', nemlig

- g.1. i 1751 med 'Fridrich Schrøder' og

- g.2. i 1766 med løytnant 'Caspar Fredrik Schrøder' (døpt 3 Mars 1732 i Stjørdal).

 

Dersom det er samme mann som fikk gården Kjellgård i Svorkmo (Orkdal`) etter svigerfaren ca. 1760

og solgte den ca. 1790, så er ovenstående selvsagt feil. Men der er vel også mulig at hun faktisk VAR gift med

to 'nesten navnebrødre', hvorav én eller begge var Premierløytnant ved Det Renneboiske Compagnie.

 

Ev. kirkebokinnførsler for giftermålene i 1751 (?) og 1766 (?) (sistnevnte i Meldal, ST) ville avklare dette ...

 

Jeg må medgi at jeg har vært litt unøyaktig her. Caspar overtok Kjellgård i 1760-årene. Jeg har lett etter Anna Margrethe Müller og Paul Schrøders giftemål, men finner det ikke. Finner henne heller ikke i kirkelige handlinger før 1770. Her er Anne Margrethe i Ekstraskatten 1762. Hun ser ikke ut til å være gift her http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=st16381762&gardpostnr=90&merk=90#ovre -Tror ikke hun er gift 2 ganger.

 

Jeg har også lett etter Anna Magdalena Scrørders første mann, G H Wolmar, men har ikke funnet noe. Et giftemål her burde avklart om hennes opprinnelse.

 

Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken 'Cammerherre' hadde Helena Margareta von Krogh vært gft med,

og hvem var det hun deretter giftet seg med i 1765, som i 1755 var blitt enkemann etter Karen Lorentsdatter Anckermann ?

(ref. faksimilen i forrige innlegg).

Du lurer på hva som stod på forrige side, Per. Her er den.

post-639-0-95618900-1325957289_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.