Gå til innhold
Arkivverket

Kan slå opp i "Norsk Fylking Folkemiddag 1942 New York


Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Har ett hefte : "Norsk Fylking Folkemiddag til ære for Norges Statsminister Johan Nygaardsvold" Middagen var lørdag 6. juni 1942 kl.8 om kvelden på Hotel St. George 51 Clark Street, Brooklyn, N.Y.

 

Står navn på alle som var tilstede der i alfabetisk rekkefølge, så kan slå opp om noen har spørsmål. Var flere hundre som møtte der, for det meste norskamerikanere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mat der : Menu : FRUIT COCTAIL DELICES, CREAM OF ASPARGUS, HEARTS OF CELERY, QUEEN OLIVES, ROAST HALF SPRING CHICKEN AMERICAINE, MACEDOINE OF VEGETABLES, POTATOES RISSOLEES, FANTAISIE OF ICE CREAM, PETITS FOURS, CAFE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har søkt etter min oldefar fetter.

 

Kan du se om han var gjest :

 

Navn : Jakob Meidell Franke Jacobsen , kan også staves Jacob Meydell.

Født 1884

 

Ble amerikansk statsborger i 1944.

 

Mette Francke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette R.,

 

Fant disse på Jacobsen : 1. Jacobsen, Consul, han satt ved bord nr. 5 ved middagen (fornavn ikke opgitt på han, 2 Jacobsen, Mr. Hans R. Major (bordnr.59), 3. Jacobsen Mrs Hans R. (bordnr.59), 4. Jacobsen, Miss Sophie (ved bordnr.87, 5 Jacobsen, 6 Miss Anna (bordnr.20),

7 Jacobsen Mr. Robert (bordnr.12), 8 Jakobsen Captain (bordnr.101), ikke fornavn her.

 

Kan han være nr. 1 eller 8 her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei David Widerberg,

 

Er ingen med det navnet dessverre, men her er de som ligner mest (i tilfelle dem har bytta navn): How, Miss Hedvig (Table 111, bord nr.)

Howard, Mrs. Helen (bordnr.48).

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, prøver å finne spor etter slekta i USA, men det er ikke lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være vanskelig det, ja. Har du snakket med slektninger om det kan finnes noe privatbrev noen plasser, sendt fra Amerika til Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det finnes et brev sendt fra en slektning.

Men dette var på 50-tallet. Og finner ingen spor.

Jeg vet hvor familien bosatte seg, men navn på etterkommere vet jeg ikke.

 

-Det var min Tippoldefar med tre av sine brødre som emigrerte.

Noen skiftet etternavnet fra Indre Hovde til Howden, men ikke alle.

Problemet er at det finnes en Skotsk/Engelsk slekt som også heter Howden.

(Og de finnes det mange av i USA).

 

Er usikker på hvordan jeg skal gå frem for å finne igjen slekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gro Vasbotten,

 

Nei, dessverre ingen Ellingsen. Er du forresten i slekt med Ole Vasbotten s. var sekretær på stortinget. Dei var litt inngifte med mors slekt på grunn av at han var gift med Sigrid Liljedahl som var min oldefars søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag Hoelseth,

 

Skulle gjerne ha svart bekreftende at dem var tilstede, men dessverre, fant ikke navna der.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag Hoelseth,

 

Skulle gjerne ha svart bekreftende at dem var tilstede, men dessverre, fant ikke navna der.

 

V.h. Svein

Takk uansett for at du sjekket det opp for meg!

 

Mvh.

 

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Johan Vasbotten er fetter, eller rettere halvfetter til min bestefar. Vår felle opphav Ole Tirdal Vasbotten hadde 5 koner og 8 barn, så det må vel kunne kalles en dysfunskjonell familie i moderne språkbruk. MVH Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørg Aasen, Her er en : Schroeder, Mr. Ole Jr. (ved bordnr/table 72) V.h. Svein
Tusen takk skal du ha. Dette er muligens en av "mine". Mvh Bjørg Aasen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig Bjørg, håper det hjalp litt. Det var ti personer med Bord nr.72 de var : 1 Aune, Miss Gjertrud, 2 Bergh,Mr. J.W, 3 Bergh, Mrs Joan, 4 Berg-Hansen, Miss Julie, 5 De Besche, Mr. Johan, 6 Flatøe, Mr. Julian, 7 Karlgaard, Mrs. Ruth, 8 Metcalfe, Miss Margaret, 9 Schroeder, Mr. Ole Jr. , 10 Steen, Mrs M.

 

Så vet du litt om hvem Ole Schroeder kan ha snakket med der. Det var stort program, mange norske sanger ble sunget, bilder med musikk, taler, prologer, film fra 17. mai tog i Brookyn 1942, fargefilm fra vinter manøvre i "Little Norway" (av Per Høst), sangforeninger sang, orkester spilte osv., omfattende og variert program altså.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.