Gå til innhold
Arkivverket

gamle fotoportretter - ukjente personer


Stian Høiset
 Del

Recommended Posts

Noen avdøde, fjerne slektninger etterlot seg flere album med fotoportretter som kom meg ihende. Slektningene hadde ingen etterkommere. Det er flotte bilder, men svært knapt med informasjon om hvem som er avbildet. Trolig er det barndoms/ungdomsvenner.

 

Nå skal jeg flytte, og vurderer sterkt skjebnen til disse albumene. Et album har noen navn påført. Disse er fra Fjågesund/Kviteseid-området rundt 1905.

 

Hva gjør man med slike portrettfotografier? Det er synd å kaste dem, også, men jeg kjenner ingen som er avbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i allefall ikke kastet dem! Jeg har scannet inn alle slike bilder og endel har jeg senere funnet ut av.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen avdøde, fjerne slektninger etterlot seg flere album med fotoportretter som kom meg ihende. Slektningene hadde ingen etterkommere. Det er flotte bilder, men svært knapt med informasjon om hvem som er avbildet. Trolig er det barndoms/ungdomsvenner.

 

Nå skal jeg flytte, og vurderer sterkt skjebnen til disse albumene. Et album har noen navn påført. Disse er fra Fjågesund/Kviteseid-området rundt 1905.

 

Hva gjør man med slike portrettfotografier? Det er synd å kaste dem, også, men jeg kjenner ingen som er avbildet.

 

Hvis de er i god stand må du ikke kaste dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen avdøde, fjerne slektninger etterlot seg flere album med fotoportretter som kom meg ihende. Slektningene hadde ingen etterkommere. Det er flotte bilder, men svært knapt med informasjon om hvem som er avbildet. Trolig er det barndoms/ungdomsvenner.

 

Nå skal jeg flytte, og vurderer sterkt skjebnen til disse albumene. Et album har noen navn påført. Disse er fra Fjågesund/Kviteseid-området rundt 1905.

 

Hva gjør man med slike portrettfotografier? Det er synd å kaste dem, også, men jeg kjenner ingen som er avbildet.

 

 

Man skal aldri kaste bilder, lever dem til nærmeste bibliotek eller kulturkontoret i kommunen eller museum, kanskje folk som kjenner til personer fra bilder da har mulighet for å se og skrive hvem som er på. Bibliotek er kanskje beste plassen, så kan folk se om det er noen de kjenner til der.

 

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel være interessant for et eller annet museum i Telemark, i hvert fall de som er navnet og hører til i det fylket. Vet det er et museum i Porsgrunn (mulig det er fylkesmuseet) som har mange gamle bilder.

 

Sissel Johnsen

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skuffe folk, men navnløse portretter er nok nærmest verdiløse.

Om noen skulle dra kjensel på en person som levde for 100 år siden er nærmest som å lete etter nåla i høystakken.

Er nok enklest å gjøre som det er foreslått på tidliger innlegg her, høre med museumer, biblioteker og historielag om de vil ha bildene.

 

Vi har også noen gamle familiealbum med mange navnløse portretter. Jeg tok albumene med meg og besøkte en gammel tante av farmoren min for å forhøre meg om de navnløse portrettene. Ressultat: 0 nye navn....

Men ikke at jeg har kastet bildene altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo allikevel verdt ett forsøk. Vi har sett tidligere at bilder har blitt plassert i sted og tid av debattanter her; og dersom man vet omtrent når og hvor bildet er tatt så er man jo ett lite stykke på vei. Navnløse bilder er ihvertfall mere attraktive for museer og lokalarkiver dersom de kan plasseres i tid og sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike gamle album antar jeg finnes i de fleste familier, trolig finnes hundretusener av bilder av personer fra tidligere generasjoner i private "arkiver", med varierende grad av påskrifter. Dersom alle disse portrettene hadde kunnet sammenliknes og kryssrefereres ville nok svært mange av de ukjente personene også kunne identifiseres. Hvem vet hva fremtiden vil bringe, kanskje noen finner opp en tjeneste der man kan laste opp bilder av ukjente personer til en stor portrettdatabase, og ved hjelp av avansert ansiktsgjenkjenning og -sammenlikning få et navn tilbake. Da ville det vært ergerlig å ha kastet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

For å unngå slike ting for fremtiden, burde det ikke opprettes et stort bilderegister et sted her på digitalarkivet? Mange av oss sitter jo på navnsatte bilder av personer som har forlatt denne verden for lenge, lenge siden. Kanskje skulle det vært en dugnad på å få satt bilde til så mange personer som mulig i 1900 eller 1910-tellingen? Jeg er sikker på at om dette arbeidet ble igangsatt nå ville det lykkes å finne bilder av godt over 50 % av personene i disse tellingene. Tenk hvilken glede fremtiden kunne ha av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Kjetils idé er god. Det er jo allerede mulig og legge inn bilder forbundet med gårder/bruk i folketellingene; så kanskje neste steg kunne bli å tillate opplasting av bilder forbundet med enkeltpersoner i folketellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forbindelse hadde det vært spennende å knytte et slikt register, opp mot prosjektet "Norsk Befolkningsregister".

Ellers ville det vært bra hvis slike nasjonale fotoarkiv, som NB.no og Digitaltmuseum.no kunne tatt seg av det.

-Men absolutt en egen side for slike henvendelser kunne jo vært spennende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slike bilder med navn på fotografen som var vanlig rundt århundreskiftet, så kunne man sortere dem på fotograf og da vil de som bor i områder knyttet til denne bestemte fotografen i større grad undersøke om det er noe av interesse.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hver enkelt person i folketellingene kunne det legges til en funksjon som heter "Last opp bilde". For min egen del har jeg bilde av omlag 30 av mine forfedre. Med unntak av foreldre og besteforeldre (og noen som døde før 1900) levde vel alle disse i 1900 og 1910. Omlag 20 personer kunne jeg derfor ha lastet opp bilde av. De fleste av dere andre har tilsvarende antall vil jeg tro. Videre kunne det bli en jobb for enkeltpersoner eller historielag å hente frem bilder rundt om i heimene. Fra min egen hjembygd kjenner jeg til mange garder der det er ei bra portrettsamling på veggen, og der kårkallen ivrig navnsetter personer som til og med var død lenge før hans tid. Mange ganger har jeg tenkt at dette er kunnskap som kan gå tapt etterhvert som de gamle går bort. Et dugnadsarbeid for å få satt bilde på personene i ft 1900 tror jeg er noe av det viktigste slektshistoriske arbeidet som kan utføres akkurat nå. Som jeg sa før: Jeg er sikker på at det lar seg gjøre å finne bilde av mer enn 50 prosent av personene hvis vi gjør det nå. For hvert år man venter, vil denne gå prosenten ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.