Gå til innhold
Arkivverket

Hans Christian Ravnsborg Oslo.


Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Sliter med ennå en kandidat i Oslogryta, Hans Christian Ravnsborg i Brevik, 51 år i 1865 og fødd i Kristiania.

Han må nødvendigvis være fødd kring 1814.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary.

 

Den hadde jeg faktisk funnet, men jeg var litt ute og snuste etter hvem hans foreldre kunne være i Kristiania?

Jeg må bare innrømme en ting, jeg har problemer med å sortere kirkesognene der.

Men er det noen som vet hvilke kirkesogn Våler i Solør var under før 1849?

 

Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Anne.

Er det noen som kan tenke seg hvor jeg finner de kirkelige handlinger i Våler i hedmark før 1849?

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med ennå en kandidat i Oslogryta, Hans Christian Ravnsborg i Brevik, 51 år i 1865 og fødd i Kristiania.

Han må nødvendigvis være fødd kring 1814.

 

Torleif

 

Hans Christian er min 3xtipp.

 

Som du har sett av dåpsinnføringen, er han sønn av Ole (Jørgensen) Ravnsborg og Anne Maria Weisler. De ble gift i 1815 i Kristiania, nr. 47.

 

Ole ble født i Fredrikstad i 1779 (venstre, ca. midt på). Han er sønn av Jørgen Ravnsborg [Ramsberg] og Karen Johannesdatter. Ole var gift 1.g.m. Maren Marie Halvorsdatter. Barn

 

1) Jørgine Ravnsborg, f. 1806 i Oslo (venstre), gift i Halden i 1832 (nr. 9)

2) Georg Ravnsborg, f. 1808 i Oslo (nederst, venstre), gift i Halden i 1849.

 

Anne Maria er født i Oslo i 1788 (2. kolonne, ca. midt på). Hun er datter av skomaker Rasmus Weisler og Marthe Maria [ukjent etternavn].

 

Felles barn av Ole og Anne Maria jeg har funnet:

 

1) Hans Christian. f. 1815 i Oslo. Lenke (høyre, ca. midt på) og lenke (nr. 44)

2) Olaus Antoni, f. 1817 i Oslo. Lenke (nr. 7).

3) Olaus Antoni, f. 1826 i Halden. Lenke (nr. 24)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Christian er min 3xtipp.

 

Som du har sett av dåpsinnføringen, er han sønn av Ole (Jørgensen) Ravnsborg og Anne Maria Weisler. De ble gift i 1815 i Kristiania, nr. 47.

 

Ole ble født i Fredrikstad i 1779 (venstre, ca. midt på). Han er sønn av Jørgen Ravnsborg [Ramsberg] og Karen Johannesdatter. Ole var gift 1.g.m. Maren Marie Halvorsdatter. Barn

 

1) Jørgine Ravnsborg, f. 1806 i Oslo (venstre), gift i Halden i 1832 (nr. 9)

2) Georg Ravnsborg, f. 1808 i Oslo (nederst, venstre), gift i Halden i 1849.

 

Anne Maria er født i Oslo i 1788 (2. kolonne, ca. midt på). Hun er datter av skomaker Rasmus Weisler og Marthe Maria [ukjent etternavn].

 

Felles barn av Ole og Anne Maria jeg har funnet:

 

1) Hans Christian. f. 1815 i Oslo. Lenke (høyre, ca. midt på) og lenke (nr. 44)

2) Olaus Antoni, f. 1817 i Oslo. Lenke (nr. 7).

3) Olaus Antoni, f. 1826 i Halden. Lenke (nr. 24)

 

 

Rasmus Erichsen Weislers kone het Marthe Maria Halvorsdatter (han var fra Moss, men det er vel kjent?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Stian, du har spart meg for endel timers arbeid vil jeg tro.

 

Bare hyggelig. Jeg er interessert i det du måtte ha av etterslekt til Hans Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig. Jeg er interessert i det du måtte ha av etterslekt til Hans Christian.

 

 

Beklager, jeg visste ikke at du bare var interessert i slekten etter 1815 og ikke fra 1779 og bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg visste ikke at du bare var interessert i slekten etter 1815 og ikke fra 1779 og bakover.

 

Joda. All informasjon om tidligere slektsledd er selvfølgelig velkommen. Jeg jobber meg bakover, riktignok langsomt.

 

Men hvis Torleif hadde gjort et arbeid som ledet fram til Hans Christian Ravnsborg, sitter han trolig med en del informasjon om etterslekten som kan være interessant for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så mye, men med andres gode hjelp, har jeg fått dette.

Og det er en bekjent av meg som jeg hjelper.

 

En vielse på Eidsvoll 22/6 1863 mellom en ungkarl Olaus Hansen fra Jokumplads på Eidsvoll,

og en pige ved navn Anne Marie Hansdatter fra Brevik.

Anne Marie var fødd 4 aug. 1839, og foreldre var Hans Christian Ravnsborg og Gunhild Andrea Jensdatter Brevik.

Folketellingen for 1865 over Brevik:

 

Hans Christian Ravnsborg fødd i Kristiania 51 år.

Gunhild Andrea Jensdatter fødd i Brevik er 49 år.

 

Barn nevnt i 1865:

Jensine Marie 16 år

Karen Sophie 14 år.

Elise 12 år

Annette Andrea 10 år

Olof Andreas 8 år

Gunhild Andrea 4 år

 

Ole Ravnsborg og hans kone Anne Marie er viet i Akershus Slottsmenighet 19 juli 1815.

Og jeg mottar gjerne mere om der finnes fra tidligere.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges håndverkere 1938:

 

Aksel Eugen Hagstrøm, møbelsnekkermester, Moss, f.22-3-1892 i Moss. Foreldre: Jonas Hagstrøm og Gunhild Andrea Ravnsborg. Utl. og sv.pr. 1911, eks. Moss Tekniske Aftenskole s.å., kursus i dukapørarbeid ved Håndverks- og Kunstindustriskolen 1912, kortere studiopphold i Sverige og Danmark, arbeidet i Oslo ca. 5 år, næringsbrev 1924, overtok sin fars verksted 1935. Medlem av Moss Håndverks- og Industriforening.

 

Gift 1918 med Gerda Sukke. Foreldre: Gårdbruker Carl Sukke og Maren. 1 datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.