Gå til innhold
Arkivverket

Familien Wrede i Bergen


Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

På 1700-tallet var det flere i Bergen med navn Wrede, bl.a. Hans Jensen Wrede, gift 1732 med Giertrud Olsdatter. De fikk barna Johannes (1734), Berthe Cathrine (1737), Bente (1740) og Ole (1742). Er det noen som kjenner til familien eller navnet Wrede? Hvor kom de fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for opplysninger. Da kan den Hans jeg har være sønn av Jens Wrede. Ser i skiftet at Jens hadde en sønn Hans som var 29 i 1717. (Men han kan jo også være sønn av Jens Wredes eldste sønn Jens).

Hva var egentlig en "negotiant" den gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i Bergen registrert en Hans Jensen Wrede som døde i 1725 og en som døde i 1749. I et tema her for flere år siden (finner det ikke nå ved søking) hevdet Yngve Nedrebø at den Hans som døde i 1749 var sønn av Jens Wrede som var gift med Ingeborg Blix. Jeg klarer ikke finne noen kilde som viser dette, og at det ikke var den Hans som døde i 1725. Jens Wrede hadde også en sønn Jens, og jeg tenker at den ene av disse Hans'ene kan være sønn av Jens Wrede jr., men hvilken av dem?

 

Dette er viktig å avklare, for de to sønnene til Jens sr., Jens jr. og Hans, hadde ikke samme mor, og det er morsslekten jeg her er mest interessert i å finne ut av.

 

Er det noen som har informasjon om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var egentlig en "negotiant" den gang?

 

Fra Norsk historisk leksikon: "Negotie (lat. negotium), handel, handelsvirksomhet." Så en som drev med handel, antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret om negotiantene, og for linken til det gamle tema.

 

Yngve Nedrebø nevner et skifte for Hans Jensen Wrede av 23. april 1749. Kanskje det inneholder nyttig informasjon, men jeg finner det ikke i de skannede skiftene. Kanskje jeg skal prøve et spørsmål direkte til Statsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei.

jeg lastet inn dette innlegget til Statsarkiver i Bergen i dag 25.01.2015 

Har litt med Wreede-familien.

 

"I Sollieds skifteavskrift finner jeg Jens Wreede på både side 872  og 960.

 

På side 872 nr 41b ser jeg at skiftet er fra 1694 datoen er 24. men ingen måned. (her er det en henvisning til side 960). Dette er, slik jeg ser det, et skifte etter Jens Wreeds hustru Ingeborg Madsdatter Killie ( Ingeborg sitt navn er skrevet med rød skrift). I skiftet er det nevnt 3 felles barn, Jens, Mads, og Marie.

 

På side 960 nr 85b er skiftet fra 1698 den 06. april. (her er det en henvisning til side 872). I dette skiftet er det nevnt Jens Wreeds sl. hustru Ingeborg  Blix (med rød skirift). her er 2 barn nevt Hans og Ingeborrig.

 

Det jeg er noe usikker på, er om dette er samme Jens Wreede som har med noen års mellomrom giftet seg med 2 kvinner ved navn Ingeborg.

Ser av vielser i denne perioden at  en mann ved nav Jens Wreede giftet seg med den 21. mai 1694 med Ingeborg Blix.

 

Kan dette bety at han giftet seg relativt fort etter sin første Ingeborg død med sin andre Ingeborg?

 

Eller er det 2 menn ved navn Jens Wreede på denne tiden??"

 

 

mvh

 

Per Aase Andresen

 

 

 

Vedlagte miniatyrbilde®
  • post-570-0-35890300-1422209880_thumb.png
  •  
  • post-570-0-67023100-1422209944_thumb.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

 

Hei.

jeg lastet inn dette innlegget til Statsarkiver i Bergen i dag 25.01.2015 

Har litt med Wreede-familien.

 

"I Sollieds skifteavskrift finner jeg Jens Wreede på både side 872  og 960.

 

På side 872 nr 41b ser jeg at skiftet er fra 1694 datoen er 24. men ingen måned. (her er det en henvisning til side 960). Dette er, slik jeg ser det, et skifte etter Jens Wreeds hustru Ingeborg Madsdatter Killie ( Ingeborg sitt navn er skrevet med rød skrift). I skiftet er det nevnt 3 felles barn, Jens, Mads, og Marie.

 

På side 960 nr 85b er skiftet fra 1698 den 06. april. (her er det en henvisning til side 872). I dette skiftet er det nevnt Jens Wreeds sl. hustru Ingeborg  Blix (med rød skirift). her er 2 barn nevt Hans og Ingeborrig.

 

Det jeg er noe usikker på, er om dette er samme Jens Wreede som har med noen års mellomrom giftet seg med 2 kvinner ved navn Ingeborg.

Ser av vielser i denne perioden at  en mann ved nav Jens Wreede giftet seg med den 21. mai 1694 med Ingeborg Blix.

 

Kan dette bety at han giftet seg relativt fort etter sin første Ingeborg død med sin andre Ingeborg?

 

Eller er det 2 menn ved navn Jens Wreede på denne tiden??"

 

 

mvh

 

Per Aase Andresen

 

 

 

Vedlagte miniatyrbilde®
  • post-570-0-35890300-1422209880_thumb.png
  •  
  • post-570-0-67023100-1422209944_thumb.png

 

 

Jeg ble først i dag oppmerksom på dette ett år gamle innlegget. Beklager den sene responsen min  :wacko:

Jeg har sett disse avskriftene fra Sollie, og er vel selv kommet til den konklusjon at det er samme Jens som giftet seg med Ingeborg Blix, kort tid etter at hans første kone Ingeborg døde.

Jeg er fortsatt interessert i nye opplysninger om Jens Wrede og hans sønn Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble først i dag oppmerksom på dette ett år gamle innlegget. Beklager den sene responsen min  :wacko:

Jeg har sett disse avskriftene fra Sollie, og er vel selv kommet til den konklusjon at det er samme Jens som giftet seg med Ingeborg Blix, kort tid etter at hans første kone Ingeborg døde.

Jeg er fortsatt interessert i nye opplysninger om Jens Wrede og hans sønn Hans.

 

Hei, og takk for tilbakemeldingen.

 

Skal se om vi klarer å finne noe i forbindelsen den jobben DIS-Hordaland gjør knyttet til Hanseater-prosjektet.

 

mvh

 

Per Aase Andresen

 

 

Endret av per aase andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.