Gå til innhold
Arkivverket

Erland Eriksen f. 1820


Karin Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Spørsmål 1)

Erland var gift med Maria/e Gustavsdtr. Grepperud f. 1821 fra Aurskog Høland. Disse fikk to barn. I FT 1865 Nes Romerike - var Marie bosatt på Fuglerudengen med sine barn Gustave/a Erlandsdtr. f. 1850, gift med Sigvart Paulsen, og Aksel Erlandsen f. f. 1853. Aksel ble senere selveier på gården Delbekk i Nes. Det sto videre i FT 1865 at mannen Erland hadde forsvunnet fra henne for 6 - 7 år siden.

Mitt spørsmål er; Hvor ble han av ? Jeg vet ikke hvor han kom fra, og vielsen har jeg heller ikke funnet. Barnas dåp OK

 

Spørsmål 2) Faren til Maria, Nils Gustav Nilsen Lindgren f. ca. 1789 i Nora/Norra Bergslagen i Värmland har jeg i mine opplysninger. Begge stedene finnes, men Vestmandland. Er du noen som vet noe om han ? Han kjøpte Grepperud gård i Hemnes Høland ca 1813, og g. seg m. Kari Bergersdtr.

Karin Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi finner familien til Erland Gustavsen og Maria Guatavsdtr, på en plass under Fuglerud i Nesboka bind III s 83.

Barn Gustav og Aksel f 1853 som ble g.m. Hansine Olsdtr. Inngjerdingen U/ Finstad. De kom til Slutten u/ Holter og senere til Debekk u/ Rolstad. Gustav er trolig skrivefeil, skal vel være Gustava Erlandsdtr f 1850 slik du skriver.

Det blir ikke oppgitt hvor Erland kom fra og heller ikke hvor det ble av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det jeg lurte på var om noen kjente til mannen Erland og hans skjebne og evt. hvor han ble av.

Men jeg visste ikke at Marie reiste, og så kom tilbake til Høland men hun må ha reist tilbake etter 1848 for i 1865 var hun i Nes.

Jeg vet heller ikke når hun døde. Jeg holder på med en slektshistorie, ikke min egen, og der det noen huller, men hvis det ikke finnes svar så må det bare være noen huller. Det kunne jo ha vært artig om de ble tettet...

Hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å følge Marie for å finne ut når og hvor de ble gift, men har ikke klart det. De må vel ha blitt gift rundt 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til Emilie Gustava f 5.4. dpt 4.5. 1851 står faren som Erland Eriksen ungkar fra Sverige og moren som pige Maria Gustavsdtr. Eidsvold Eie ? http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=534&idx_id=534&uid=ny&idx_side=-111

Gustava ble g.m. Sigvart/Syvart Paulsen/Pålsen f 1851 d. 1941 Hans foreldre var Pål Sørensen Farsettangen 1822 - 1894 og Susanne Johannesdtr. Svinndal 1828 - 1900 De bodde på Holen u/ Holter N bind I s 337. Sigvart og Gustava kom først til Inngjær u/ Rolstad s 178 . De kjøpte senere Søndre Holen s. 333. Barn: 1. Sina Marie 1879 - 1954 g.m. Ole Thorsen Sydtangen f 1877 sønn av Thor Olsen Sørum på Austmarka i Vinger f 1849 g.m. Andrea Larsdtr. Finnskudd, 2. Thea g.m. Olaf Thoresen, 3. Paula f 1889 g.m. Emmanuel Holen f. 1887 på Nerbråten. Aksel f 1853 var g.m. Hansine Marie Olsdtr Inngjerdingen 1853 - 1921 Hennes foreldre var Ole Kristoffersen d. 1863 og Anne Halvorsdtr. fra Austad i Ullensaker

d. 1894. N bind II s. 142 Familien til Aksel og Hansine Erlandsen finner vi på Søndre Delbekk s 178.Deres datter Alette Akselsdtr. Delbekk ble g.m. Lars Thoresen som var sønn av Thor Olsen Sørum og altså bror til Ole Thorsen Sydtangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.