Gå til innhold
Arkivverket

Gårdsnavn/Sted i Kinn


Jarle Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Noen som vet hva gården eller stedet "Vaagene" er, eller hva det heter idag?

Ser det angitt i kirkebok for kinn for person født i 1865.

Et annet sted jeg også lurer på er Ouslandsbotn, vil tro det er Oslandsbotten, men er ikke helt sikker.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vågene hører vel til Askvoll i dag. Jeg har slekt fra denne garden som tidligere lå under Kinn prestegjeld. Oslandsbotn ligger også i dag under Askvoll.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desse gardane høyrde til Bru kommune (sjå matrikkelutkastet 1950) fram til 1964, då dei delane av Bru og Vevring som låg på sørsida av Førdefjorden vart overført til Askvoll. Nordsida vart samanslegen med h.h.v. Flora og Naustdal. Det skal vere laga ei bygdebok for denne delen av Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desse gardane høyrde til Bru kommune (sjå matrikkelutkastet 1950) fram til 1964, då dei delane av Bru og Vevring som låg på sørsida av Førdefjorden vart overført til Askvoll. Nordsida vart samanslegen med h.h.v. Flora og Naustdal. Det skal vere laga ei bygdebok for denne delen av Askvoll.

 

Noen som kjenner til bygdeboken som omhandler disse gårdene (Vaagene og Oslandsbotnen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit google-søk på bygdebok og Askvoll gjev mange treff, m.a. heimesida til Askvoll sogenemnd, der det m.a. står følgjande:

Svein Åge Knudsen utarbeidde "Folket III", som kom i 1987 og er ei slektssoge for Førdefjordområdet.

Boka kan lånast via bibliotek, evt kjøpast for 300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det verdt å nemne at Vaagene òg kan vere Vågane i Bremanger - Bremanger vart skild ut frå Kinnn kommune i 1866.

 

http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2&minX=-37302.859375&minY=6888016.53125&maxX=-17437.140625&maxY=6901006.46875&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2

 

Kan vel vere greit å sjekke Vågane i Askevoll fyrst dersom dette er i samband med folket i Oslandsbotnen, men verd å ha i tankane om det ikkje er treff der.

 

Mi tipp-oldemor var frå Vågane i Bremager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit google-søk på bygdebok og Askvoll gjev mange treff, m.a. heimesida til Askvoll sogenemnd, der det m.a. står følgjande:

 

Boka kan lånast via bibliotek, evt kjøpast for 300 kr.

 

 

Takk for tipset. Boken er bestillt. Det var den eneste jeg manglet !

 

 

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lånt Bydebok for Askvoll "Folket III" på bibl. igår. Fant personene jeg så etter der, så da er de fra Askvoll.

 

Men, veldig bra innspill å sjekke i Bremanger @ Håvard !!

 

Takk til alle som har bidradd, setter utrolig stor pris på hjelpen jeg får her på forumet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.