Gå til innhold
Arkivverket

Moksnes og Vibstad, Stjørdal


Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som vet hvor Moksnes og Vibstad ligger i Stjørdal?

Har tydeligvis feil bygdebok, for finner ikke disse gårdene.

 

Etterlyser opplysninger om gårdene, samt anene til

Beret Olsdatter Moksnes f.1749 d. 25/09/1825

g. 1785 med

Kaspar Amundsen Vibstad f.1759 d.21/01/1829

De bodde på Byberg i Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En base med Moksnes og Vibstad

(Går ikke god for innholdet i basen!)

 

http://www.mine-aner.dk/Secondsite2/dansk-o/p340.htm#i10187

 

 

Mvh Ann-Mary

 

Takk skal dere ha!

Da skal jeg bestille bygdebøker for Overhalla og den bygdeboka for Stjørdal jeg ikke har. Eller Florø bygdebok nr. 1

Nettsidene hadde heller ingen opplysninger om aner bakover,

men andre nyttige opplysninger om søsken etc.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noen Kasper Amundsen Vibstad i Overhalla. Finner heller ingen Kasper Amundsen døpt i Overhalla i 1759.

Skal ta en titt til før og etter, men jeg har lagt inn alle i Overhalla bygdebøker i basen min og finner ingen som kan passe. Kanskje han kom annensteds fra og arbeidet på Vibstad før han flytte på seg igjen.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke noen Kasper Amundsen Vibstad i Overhalla. Finner heller ingen Kasper Amundsen døpt i Overhalla i 1759.

Skal ta en titt til før og etter, men jeg har lagt inn alle i Overhalla bygdebøker i basen min og finner ingen som kan passe. Kanskje han kom annensteds fra og arbeidet på Vibstad før han flytte på seg igjen.

 

Anne

 

Takk skal du ha!

Da vet jeg at jeg ikke behøver å bestille bygdeboka.

Det kan nok godt hende han bare arbeidet der. Jeg har noen flere jeg ikke kan finne p.g.a.

at de bare har arbeidsstedet som "etternavn".

På nettstedene jeg fikk oppgitt hadde de heller ikke aner,

så det kan vel bli litt av en nøtt å finne anene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Casper Amundsen født abt 1762 på Røros med far Casper Amundsen.

Han kan kanskje være verdt å sjekke ut.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Casper Amundsen født abt 1762 på Røros med far Casper Amundsen.

Han kan kanskje være verdt å sjekke ut.

 

Anne

 

 

Ja det skal jeg gjøre.

Alle personer som kan passe mottas med takk.

 

Ved vielsen 10 nov. 1785 i Stjørdal nr.34

står det et eller annet .... af Ole Jensen og Gunder Bye, af 22 Augusti.

Kan det stå Seddel?

Det må vel bety at en av dem kom utenbygds fra?

 

Ellers stemmer alderen med folketelling 1801 og ved død;

at Casper er født i 1759 d.21/04/1829 70 år og Beret i 1749 d. 25/09/1825 76 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at det er denne Casper Amundsen du sikter til: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18011714&gardpostnr=23&personpostnr=604&merk=604#ovre

 

Han er nok sannsynligvis født i Røros i 1759, hans far var Amund Toresen. Amund Toresen gift 1753 med Marit Caspersdatter, som ifølge lenken var 68 år i 1801. Hun ble født 1734, faren er Casper Olsen Feragen og Marit Jørgensdatter Valset. Dette er notater jeg har fra før, ettersom Marit Caspersdatter er av min slekt på Røros. Men jeg hadde ikke noe særlig mer om henne. Marit Jørgensdatter Valset døde meget gammel i 1792, da var det skifte etter henne. Datteren Marit Caspersdatter, gift med Amund Toresen (i skiftet står det Arne, men det må være feilskrift) bodde i Størdalen. Dette tror jeg skulle stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper Olsen Feragens enke Marit Jørgensdatter begravet 7/10-1792 92 år gammel: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Døde og begravede 1791-1793, side 134.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2449&idx_id=2449&uid=ny&idx_side=-125

 

Noe av dette finner du i Rørosboka bind 3.

 

Du får se på dette og melde fra om du har spørsmål, eller vil vite mer om Casper Amundsens morsslekt. Faren Amund Toresen vet jeg så langt ikke mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Dette var rette personer i 1801 telling!

Kjempefint at du har funnet frem til familien i Røros.

Det hadde ikke vært enkelt på egen hånd! :)

 

Vil gjerne ha mer om morsslekta.

Feragen var vel et kjent navn på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Karin.

 

Dette kommer nå litt i rykk og napp, siden jeg har besøk i helgen. Casper Olsen Feragen copuleret med Maritte Jørgensdatter Valset Dom 4ta p: Trin eller 9. juli 1724, her fra kirkeboka til venstre: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1724, side 118-119.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16219&idx_id=16219&uid=ny&idx_side=-61

 

Marit Jørgensdatter skulle ifølge alder ved død være født ca 1700, men hun er nok født meg noen år senere. Alder ved død er som kjent for høy, det gjelder særlig riktig gamle mennesker som Marit i 1792. Marit var datter av Jørgen Larsen Valset, begravet 24/9-1730 76 1/2 år, og Anne Jonsdatter. Det var skifte etter Anne Jonsdatter i 1722, da angis Marit å være 17 år, i skiftet etter faren i 1731 sies hun å være gift med Casper Olsen Feragen. Kirkebøkene for Røros er gått tapt i årene 1701-19, derfor mangler både Marits dåp og Anne Jonsdatters død.

 

Jørgen Valset i manntallet for Røros 1701: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=roer1701&gardpostnr=183&merk=183#ovre Jeg stammer selv fra sønnen Henning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper Olsen Feragen ble begravet 13/2-1763 63 år gammel, men han er nok også født etter 1700. Det var skifte etter hans mor Agathe Michelsdatter Ole Johansen Feragens enke påbegynt 2/4-1753 (Agathe var 87 år gammel da hun døde samme år).

 

Ole Johansen og Caspers eldre bror Michel i manntallet 1701: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=roer1701&gardpostnr=383&merk=383#ovre

 

Feragen er egentlig navnet på en innsjø, der var det i eldste tid en smelthytte under Røros Verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ytterlige opplysninger!

Dette har jo ingen hast, så ta det når det passer.

Jeg er bare kjempeglad for alle opplysninger jeg får.

Kjempesnilt av deg å hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurte på hva som står ved vielsen 11/11-1785 i Stjørdal, her nederst til venstre: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A06 (1781-1797), Ekteviede 1785, side 520-521.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16372&idx_id=16372&uid=ny&idx_side=-263

 

Ungkarl Casper Amundsen Vibstad med Pigen Berit Ols. Moxnes. Bøxel-Seddel af Ole Jens. og Gunder Bye af 22 Augusti. Forloverne er Joen Hognes og Haftor ?moen (kan være Stokmoen).

 

Det er sikkert den samme plassen som familien bodde på i 1801, som ble bygslet i 1785. Spørsmålet er: Bodde foreldrene til Casper Amundsen der før 1785. At Marit Caspersdatter er kårkone i 1801, tyder på det. Nå lurer jeg på hva som står i bygdeboka under Byhaugen, har ikke du bygdeboka på hjemlån?

 

Tilbake til Røros: Marit Caspersdatter og Amund Toresen hadde følgende barn døpt i Røros: Joen 1754, Tore 1755, Maritte 1757, Casper 1759, Ragnild 1761, Tore 1763, Ole 1764. Begge Tore pluss Ragnild døde som barn. Jeg tror følgende barn ble konfirmert i Røros: Joen Amundsen Feragen 1775, Maritte Amundsdatter Feragen 1775, Casper Amundsen Feragen 1777. Den yngste Ole fant jeg ikke konfirmert i Røros. Rørosboka er ikke til noe hjelp her. Familien er ikke omtalt under Feragen, bortsett fra skiftet i 1792, hvor Marit Caspersdatter sies å bo i Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Amund Toresen, har jeg ikke funnet noe om hans opprinnelse. Det er ikke født noe Amund med Tore som far på Røros etter 1720, og jeg har så langt heller ikke funnet noe skifte hvor Amund Toresen er nevnt. Skulle jeg komme over noe senere, skal jeg si fra om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Amund Toresen, har jeg ikke funnet noe om hans opprinnelse. Det er ikke født noe Amund med Tore som far på Røros etter 1720, og jeg har så langt heller ikke funnet noe skifte hvor Amund Toresen er nevnt. Skulle jeg komme over noe senere, skal jeg si fra om det.

 

Hei!

Takk for ytterligere opplysninger!

Er akkurat kommet hjem fra jobb og har sjekket Stjørdalsboka ang. Byberg, hvor Casper Amundsen og Beret Olsdatter bodde.

Jeg fant ikke foreldrene hans; Amund Toresen eller Marit Caspersdatter nevnt noe sted under gården Bye i Stjørdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne kanskje være verdt å se under Vipstad i Skatval, siden Casper Amundsen oppholdt seg der ved vielsen? Berit eller Berthe Olsdatter er hun også av ukjent opprinnelse?

 

Vi vet jo ikke NÅR Casper Amundsen forlot Røros, annet enn at det må ha vært etter konfirmasjonen i 1777. Marit Caspersdatter kunne muligens ha vært enke før hun forlot Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne kanskje være verdt å se under Vipstad i Skatval, siden Casper Amundsen oppholdt seg der ved vielsen? Berit eller Berthe Olsdatter er hun også av ukjent opprinnelse?

 

Vi vet jo ikke NÅR Casper Amundsen forlot Røros, annet enn at det må ha vært etter konfirmasjonen i 1777. Marit Caspersdatter kunne muligens ha vært enke før hun forlot Røros?

 

Takk for ytterligere tips.

Ingen av dem er å finne under Vifstad i Skatval.

Jeg har bestilt men ikke fått Stjørdalsboka som omhandler Moksnes,

men vet jo ikke om Berit er derfra eller om hun bare har arbeidet der.

 

Har lett etter dødsfallet til Amund Toresen i Stjørdal 1781 t.o.m. 1792, men ikke funnet han.

Har også lett på Røros 1785 t.o.m. 1792 men ikke funnet han der heller.

 

Mener det står DØL bak navnet til Amund Toresen, i skiftet fra 1792,

men mulig jeg tar feil?

Er det noen kjent plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Amund Toresen begr. på Røros 21 sept. 1766 (nr. 72)

Dette kan vel være rett person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vil nok tro det er ham, alder 43 år, det vil si født ca 1723. Jeg har ham ikke med i de avskriftene jeg har av kirkebøkene 1720-1726, men jeg kan ha gått forbi ham. Men det kan jo også tenkes at han ikke er fra Røros.

 

Det står Døl etter hans navn i skiftet. Døl er å oppfatte som et slektnavn, av de navn som forteller om hvor "stamfaren" kom fra. F. eks en gudbrandsdøl. Det er en Joen Olsen Døl som er fadder på et av barna til Amund Toresen, kanskje en slektning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett i kirkebøker for Stjørdalen fra 1801 til 1832

og har bare funnet en Marit Caspersdatter begravet:

 

10 april 1804 i Værnes.

Enke Marit Caspersdatter, Huusbyeaunet, 76 år.

 

Kan dette være rette Marit?

(Jeg kan selvfølgelig ha oversett noen.)

Alder stemmer ikke, og i såfall må hun ha flyttet.

Casper Amundsen og Beret Olsdatter er begge døde på Byeplads, 1829 og 1825.

 

Yngste sønnen til Marit, Ole,

ble ikke konfirmert i Røros, men kan han ha reist med sin bror og mor

til Stjørdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.