Gå til innhold
Arkivverket

Tre brødre i Amerika.


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt å finne igjen noen "over there" for meg. Det er tre brødre som drar over til Amerika, som jeg ikke helt vet hvor jeg skal lete etter.

Edvart, nr 22. Født 16 aug 1879.

Kristian, nr 16. Født 6 aug 1883.

Ole, nr 10. Født 8 jan 1886.

 

 

Edvart ble gift 29 des 1901, par nr 4. med Mari Knutsdtr. Thomasstuen

De har barna Anna, nr 15, født 18 nov 1901 og Asmund, nr 15, født 3 sept 1904

Ole ble gift 25 jun 1906, par nr 1. med Anne Olsdtr. Bjølstadløkken

Sistnevnte par får datteren Signe Lydia, 28 aug 1906, nr 15.

 

I emigrantlistene fra Oslo 1867-1930 finnes Kristian Graasletten utvandra 24 juni 1904, med reisemål New York, Edvart (Evard Graasletten) utvandra i juni 1905, reisemål Minnesota, Ole Graasletten utvandra 29 juni 1906, reisemål Minnesota. Kona til Edvart, Mari er trolig den som er nevnt som Maria Amundsdtr. Graasletten, utvandrer 8 aug 1907, med to barn, Anna og Asmund, til Minnesota. Kona til Ole drar 18 juni 1908 (Anne Sletten), reisemål Minnesota, sammen med datteren Signe Lydia Sletten.

 

Da håper jeg at noen av dere som er flinke til å finne igjen folk i Amerika greier noen av disse her. Jeg tror nok Gråsletten-navnet ble lagt igjen for godt i gamlelandet, og Sletten ble brukt. En eller flere av disse havnet i Canada, jeg vet det har vært noe brevveksling mellom de eldre i slekta mi og slektninger i Canada for mange år siden.

 

På forhånd, tusen takk for evt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edvard A Sletten gift med Marie og barna Anna 8, Osmund 5, Luella 5/12 + Christian Sletten 28 er i Flom, Norman County, Minnesota i 1910

Ole Sletten 24 med kone Anne 21 og barna Signe Ludia 3, Obert Alvin 8/12 er på samme sted, Flom i Norman County MN

 

 

Edvard og kona med barna er i Maple, Cass County MN i 1920 med 2 barn til Esther M 7 og Paul E 2.

 

Christian O Sletten 35 er i Battleview, Burke Co North Dakota med kone og barn. Ruth 25, Olaf C 7 og Hazel G 2.

 

Hans Myhre, Nes Hedmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Chris Sletten

Home in 1930: Proctor, St Louis, Minnesota

 

Age: 46

Estimated Birth Year: abt 1884

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Head

Spouse's Name: Alma Sletten

Race: White

Neighbors: View others on page

 

Household Members: Name Age

Chris Sletten 46

Alma Sletten 40

Clifford Sletten 16

Lloyd Sletten 15

Arlo Sletten

 

 

Chris jobber ved jernbanen, var 28 år da han giftet seg. Alma f. i ND av far fra Wisconsin og norskfødt mor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at alderen til Arlo ikke kom med, - han var 7 år gl.

 

Fra registreringskortene til WWI:

 

Name: Chrestian A Sletten

County: Clearwater

State: Minnesota

Birth Date: 6 Aug 1883

Race: White

FHL Roll Number: 1675389

 

Oppgir som nærmeste pårørende Alma Sletten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edward 1920:

 

Name: Edward A Sletten

Home in 1920: Maple, Cass, Minnesota

Age: 42

Estimated Birth Year: abt 1878

Birthplace: Norway

Relation to Head of House: Self (Head)

[Head]

Spouse's Name: Mary Sletten

Father's Birth Place: Norway

Mother's Birth Place: Norway

Marital Status: Married

Race: White

Sex: Male

Home owned: Own

Year of immigration: 1905

Able to read: Yes

Able to Write: Yes

 

Household Members: Name Age

Edward A Sletten 42

Mary Sletten 40

Anna Sletten 18

Osmund Sletten 15

Luella C Sletten 10

Esther M Sletten 7

Paul E Sletten 2

[2 1/12]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg jo fått masse hjelp allerede! Så flott. Jeg takker og bukker!

 

Ser at du har funnet Christian i hæren, finnes det noen kilder der det da går an å finne ut om han var ute under første verdenskrig for eksempel?

 

Disse karene er brødre av oldemoren min, så det er spennende å finne ut om deres liv og levnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er iallefall en sønn av Edvard og Mari/Mary

Sletten, Paul Edwin

Date of Birth: 26 Nov 1917

Mother Maiden Name: Tomasstuen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registreringskortet til WWI er datert 12. sept. 1918, så det er vel heller tvilsomt om han deltok i krigen. De aller fleste som ble registrert gjorde nok ikke det. Adressen var da Box 66 Bagley, Clearwater, MN. Yrket er ført som "Thrashing" og arbeidsgiver var Magnus Okstad & Co. Christian hadde blå øyne og mørkt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg drar frem igjen denne da jeg etter å ha lirket litt på spørsmål til min far fikk frem ett par nye detaljer som han mente å kunne huske det har vært snakk om. Han mener at ihvertfall, en, men kanskje også to av brødrene til min oldemor, trolig Kristian, og kanskje da også Ole, eller Edvard var i Norge på besøk etter at første verdenskrig var over. I følge far kom de på besøk til gamlelandet ved krigens slutt etter å ha vært stasjonert i Frankrike.

 

Jeg vil tro at dette kan det være noe i, og at dette ikke er noe han har tatt ut av løse luften, og dermed bør det vel i en eller annen kilde, eller arkiv finnes spor etter Kristian, Ole eller Edvard Sletten, norsk-amerikanere i Minnesota som på ett eller annet tidspunkt ble med den amerikanske hæren over Atlanteren til Frankrike.

 

Spørsmålet blir da om dette kan finnes i noen kilder som ligger på nett, evt, hvor det kan være smart å henvende seg for å, om mulig, få opplysninger om amerikanere som deltok på en eller annen måte i første verdenskrig.

 

Mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anders!

 

Ser du holder på med Gråsletten.

Dette blir et spørsmål ang det.Min tippoldemor Mari Hansdtr.Romsåshagen fra Fåvang fikk en sønn med Ole Eriksen Gråsletten nr.68

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8926&idx_id=8926&uid=ny&idx_side=-125

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070131620355.jpg

 

Konfirmasjon 10.5.1874 nr.4

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8947&idx_id=8947&uid=ny&idx_side=-370

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070201650370.jpg

 

Det står at Ole var veiarbeider fra Fron,kan dette være samme Gråslettenfolket som du etterspør?

Ettersom det ikke står noe fødselsår på Ole så er det ikke lett å finne,men det kan jo være S.Fron også kanskje.

 

På forhånd takk.

 

mvh.Oddleiv

 

PS:Burde kanskje ikke gått inn i denne tråden med mitt spørsmål,men jeg tok sjansen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oddleiv. Ingen fare, det må være lov å komme med spørsmål.

 

Det er nok ikke noe skyldskap mellom disse folkene. Jeg tipper din person er i slekt med disse folka på Gråsletten 1865

 

I 1865, er det tre plasser som er kalla Gråsletten, samt to som kalles Turtop, jeg er ikke helt sikker her, dvs, jeg er nærmest på gyngende grunn, men navnebruken Gråsletten og Turtop har nok også gått litt om hverandre, å jeg vil tro at dette har vært av de minste husmannsplassene, knapt nok til å brødfø en familie, og derav også til tider hyppige endringer i hvem som har vært husmenn. I 1875 er det fortsatt tre Gråsletten og to Turtop, da er det av "mine" Gråsletten-folk på den ene Turtop-plassen. I 1900 og 1910 er det blitt en mindre Turtop plass, og nå i dag er det det som kalles Øvre Gråsletta og Nedre Gråsletta (Turtop) som er igjen av bruk med hus på å så langt jeg vet ikke noe som minner om at det har vært flere bruk. Det er vel trolig at flere av disse små plassene etterhvert har blitt folketomme og blitt lagt under naboplassene. Men akkurat dette vet jeg ikke sikkert.

 

Om du vil ha mere hjelp med din kar fra Gråsletten kan jeg sikkert se på det.

 

Når det gjelder mine folk i Amerika har jeg fått mere opplysninger via en slektning i kveld. Både Edvard Sletten og kone skal på ett eller annet tidspunkt ha havnet i Canada, det samme gjelder broren Ole Sletten og kona Anne. Mens tredjemann Kristian Sletten og kona Alma visstnok skal ha bodd Seattle.

 

En sønn av Edvard, Alfred Henry Sletten, født 8.9.1921 har jeg funnet obituary til, fra i fjor, der det nevnes at han deltok i andre verdenskrig.

 

Så, jeg trenger litt hjelp til å finne info om deltakere både fra første og andre verdenskrig nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takk for tipset,det var nok antagelig rett spor i 1865 tellinga.

 

Da er vel dette min kar nr.82.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9257&idx_id=9257&uid=ny&idx_side=-138

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603560028.jpg

 

Takk for hjelpen og lykke til videre.

 

mvh.Oddleiv B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

 

Ardelle Lorraine Sletten Girard

 

Birth:  Aug. 11, 1946
Pequot Lakes
Crow Wing County
Minnesota, USA
Death:  Jan. 2, 2017
Bismarck
Burleigh County
North Dakota, USA
trans.gif
Ardelle Lorraine (Sletten) Girard, of Bismarck, ND was 70 years of age when she passed away, at CHI St. Alexius Health, ending her long courageous battle with cancer. She was preceded in death by her parents, Paul and Muril (Hagen) Sletten.

Her life was dedicated to her children and grandchildren. She volunteered as a Girl Scouts leader and served as the area Girl Scout Nut Chairperson. She volunteered in the office at Corpus Christi Church and delivered Meals on Wheels. She enjoyed decorating and making traditional foods for the Holidays. Ardelle loved her grandchildren and great-grandchild; she enjoyed attending their concerts and events. She was an important part of the upbringing of her grandchildren. Ardelle will be missed by so many and will never be forgotten. 
 
Family links: 
 Parents:
  Paul Edvin Sletten (1917 - 1992)
  Muril Irene Hagen Sletten (1921 - 2003)
 
Burial:
Saint Marys Cemetery 
Bismarck
Burleigh County
North Dakota, USA
 
Edit Virtual Cemetery info [?]
 
Created by: Lynn Elizabeth
Record added: Jan 03, 2017 
Find A Grave Memorial# 174815306

https://old.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=174815306

 

----

Ardelle Lorraine Girard

United States Public Records
Name Ardelle Lorraine Girard
Residence Date 01 Jan 1993-01 Jan 2004
Residence Place Bismarck, North Dakota, United States
Birth Date 11 Aug 1946
Address Bismarck, North Dakota 58501
Address Date 01 Jan 1993-01 Jan 2004
Possible Relatives Curtis M Girard, Michelle Stockert, Rolland T Girard
Record Number 215452491

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:K13Q-JS2

 

   
   
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
 
 

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Anders, jeg heter også Anders Bakken.. Jeg.. Eller du har fått respons fra Statene😎

Send meg en melding på 45259806,

Så hjelper jeg deg å komme i kontakt. 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.