Gå til innhold
Arkivverket

Ft 1910


Åse Anna
 Del

Recommended Posts

Et hjertesukk! Jeg finner så godt som ingenting i denne tellingen. Og blir oppgitt. Hva er det jeg gjør galt. Det er rene lykketreff nå jeg finner noen. En ting er at etternavnene er endret til farsnavnet. Eksemplevis min far Sigurd Markussen innført som Sigurd Nilsen - etter sin far Markus Nilsen. I de "gamle" tellingene er det lettere - der kan man søke på "beynner på vis" på de fleste søkeparametre og få treff. Er det noe jeg ikke har forstått? Og - er det andre synspunkter på dette?

Mvh Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hjertesukk! Jeg finner så godt som ingenting i denne tellingen. Og blir oppgitt. Hva er det jeg gjør galt. Det er rene lykketreff nå jeg finner noen. En ting er at etternavnene er endret til farsnavnet. Eksemplevis min far Sigurd Markussen innført som Sigurd Nilsen - etter sin far Markus Nilsen. I de "gamle" tellingene er det lettere - der kan man søke på "beynner på vis" på de fleste søkeparametre og få treff. Er det noe jeg ikke har forstått? Og - er det andre synspunkter på dette?

Mvh Åse Anna

Jeg går ofte inn på RHD tellingene når jeg ikke har all info, der kan du søke på deler av navnet, men det kjenner du kanskje til?

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/folketellinger.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tilsvarende funksjonalitet som «begynner på» i 1910-tellinga også. Bruk stjerne:, f.eks. «Ann*» for å finne Anna, Anne, Ann, Anny osv.

Ler mer her:

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek/Enkelt-soek

http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek/Spesialtegn

 

Og når du har søkt én gang, er det enkelt å spisse søket ytterligere ved å klikke «åpne søkeskjema» oppe til høyre.

 

Men jeg har også opplevd utfordringer med at navnene ikke helt er som forventet. Men da har jeg funnet dem ved å søke på alt det andre jeg vet: fødselsår, kommunie etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i hvert fall ikke alene om å plages. Jeg gikk nettopp inn og søkte på en person jeg har funnet før. Jeg la inn alle dataene jeg hadde, som jeg har kommet frem på før. 0 oppslag denne gangen. Prøvde en gang til med broren hans. 0 oppslag. Så jeg er enig med deg i at det er rene lykketreff de gangene man kommer frem. Jeg er helt gått over til å søke på RHD. Der kommer man frem like kjapt som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i hvert fall ikke alene om å plages. Jeg gikk nettopp inn og søkte på en person jeg har funnet før. Jeg la inn alle dataene jeg hadde, som jeg har kommet frem på før. 0 oppslag denne gangen. Prøvde en gang til med broren hans. 0 oppslag. Så jeg er enig med deg i at det er rene lykketreff de gangene man kommer frem. Jeg er helt gått over til å søke på RHD. Der kommer man frem like kjapt som før.

 

Har opplevd det samme - folk jeg har funnet før er helt borte.Eller jeg får de 1000 første av 9XXXXXXX tusen treff. Men RHD blir da alternativet. Men er det ikke baklengs at Ft 1910 ikke fungerer bedre enn at brukerne foretrekker RHD??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Jeg la inn alle dataene jeg hadde ...

 

Det beste er vel å legge inn så data som mulig.

Med flere data begrenser man søket, og hvis ett av dem er feil, blir det null treff.

 

Eller tenker jeg feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel å legge inn så data som mulig.

Med flere data begrenser man søket, og hvis ett av dem er feil, blir det null treff.

 

Eller tenker jeg feil nå?

 

Du tenker rett. Begynne med få kriterier og redusere antall treff etterhvert, ihvertfall i søkeskjemaene. I det enkle søket ville jeg kanskje gjort det omvendt.

 

Som andre har påpekt: Bruk * foran og/eller bak for å indikere slutter med og/eller begynner med. Bruk evt. | for å sette inn flere alternativer som du vil søket skal lete opp samtidig, f.eks. ekstreme stavevarianter av navn som du ikke klarer å få til ved hjelp av * eller ved personer som har hatt flere fornavn og du er usikker på hvilket som har blitt registrert, f.eks. "ole|kristian" evt. "ol*|*ristian". Legg også merke til muligheter ved det enkle søket og søkeskjemaene. I det enkle søket slipper du å forholde deg til hvor informasjonen har vært plassert (om noe er tolket som fornavn, etternavn eller bosted), du kan skrive inn flere alternativer der du er usikker (om du er i tvil om bostedet kan ha vært kristiansand eller arendal) og du kan forsterke opplysninger du leter etter ved å sette et plusstegn foran. Alt uten plusstegn blir tolket som kan være tilstede, men ikke må være tilstede, av søkemotoren. Noen ganger er det fornuftig å bruke det enkle søket, andre ganger er det mer hensiktsmessig å gå rett på et søkeskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette. Dette er da fryktelig rart. Ett eller flere navn jeg har funnet før (etter megen møye og stort besvær) og dessuten sitter med utskrift av foran meg fra 1910-tellingen ... der navnene står under hverandre, skal altså ikke virke hvis man skriver inn hele navnet. Dette er med respekt å melde ... ganske tullete, spør du meg. Disse navnene er jeg jo sikre på at de finnes der. Hele familien står der; 7 personer med like mange feil. Jeg skrev først inn en av dem og senere en til (med feilene selvsagt), men 0 oppslag. Blæh!

 

Derfor foretrekker jeg RHD. Mine to forsøk i går forsterket bare dette.

 

At andre kommer greit frem er jo fint, men jeg gidder ikke å bruke mer tid på denne tellingen, fordi jeg gjør alt så mye lettere på RHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel å legge inn så data som mulig.

Med flere data begrenser man søket, og hvis ett av dem er feil, blir det null treff.

 

Eller tenker jeg feil nå?

Navnene jeg skrev inn var helt i samsvar med de navnene jeg tidligere hadde fått utskrift av. Jeg satt med utskriften foran meg, skrev i fullt fornavn og etternavn, kjønn og fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme - folk jeg har funnet før er helt borte.Eller jeg får de 1000 første av 9XXXXXXX tusen treff. Men RHD blir da alternativet. Men er det ikke baklengs at Ft 1910 ikke fungerer bedre enn at brukerne foretrekker RHD??

Jo ... virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette. Dette er da fryktelig rart. (...)

 

Ja sånn skal det ikke være! Kan du oppgi navnene, evt. her eller i en e-post til oss digitalarkivet@arkivverket.no For dette må vi finne ut av.

 

Har dette oppstått nå etter siste oppdatering (i går ca kl 1700) eller vært sånn en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bruker de mulighetene det er på FT 1910 til å søke på "begynner på" "inneholder" , så finner jeg stort sett alt jeg søker på. Eneste problemet er at det er vel mye feil i fødselsdatoene. Skulle nesten tro at det var mannen i huset som har svart på dette hvis det ikke er feil i avskriften.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn skal det ikke være! Kan du oppgi navnene, evt. her eller i en e-post til oss digitalarkivet@arkivverket.no For dette må vi finne ut av.

 

Har dette oppstått nå etter siste oppdatering (i går ca kl 1700) eller vært sånn en stund?

ID: pf01036975002114 Jeg søkte både på person nr. 004 og 005 i denne familien uten å komme frem sist jeg søkte (i går kveld)... med fornavn, etternavn, kjønn og fylke.

Siden det er en stund siden jeg sist benyttet dette tilbudet kan jeg ikke si noe om hvor lenge dette har vart. I mellomtiden har jeg benyttet RHD, hvor jeg har kommet fint frem. Rhd gikk jeg over til pga. at jeg alltid plagdes her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøvde jeg de samme to personene på akkurat samme måte, og fikk fluksens opp begge to. Er det noen som spøker her? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanlegaste feilen er kort og godt at det blir skrive for mykje og leita for vidt.

 

Viss du er nesten heilt sikker på at personen du leitar etter bur i Troms hakar du av for Troms og utelukkar alle andre. Meiner du dama heiter Elisabeth bør du absolutt ikkje skrive det, fordi du utelukkar altfor mange skrivemåtar. Skriv du derimot *lis*|*bet* skal det ikkje vere mange som lurer seg unna.

 

Merk at vi ikkje kan bruke stjerne inne i ord, berre fremst og bakerst, og at eg derfor ha behandla *lis* og *bet* som to ulike namn og sett | mellom dei. Kuttar du ut *lis* også finn du henne til og med om ho har kalla seg Betty..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanlegaste feilen er kort og godt at det blir skrive for mykje og leita for vidt.

 

Viss du er nesten heilt sikker på at personen du leitar etter bur i Troms hakar du av for Troms og utelukkar alle andre. Meiner du dama heiter Elisabeth bør du absolutt ikkje skrive det, fordi du utelukkar altfor mange skrivemåtar. Skriv du derimot *lis*|*bet* skal det ikkje vere mange som lurer seg unna.

 

Merk at vi ikkje kan bruke stjerne inne i ord, berre fremst og bakerst, og at eg derfor ha behandla *lis* og *bet* som to ulike namn og sett | mellom dei. Kuttar du ut *lis* også finn du henne til og med om ho har kalla seg Betty..

Nå var det slik at jeg satt med utskriften fra folketellingen foran meg, så jeg var helt sikker på at de navnene jeg søkte på, var skrevet akkurat slik i folketellingen. Det burde jo komme frem riktig, noe det da også gjorde i dag, så forstå det den som kan ...

 

Jeg søkte på to brødre som i følge folketellingen var født med et halvt års mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å søke disse fram. Jeg får treff uavhenig av om jeg legger inn all informasjon eller bare noe, og om jeg bruker søkeskjema eller enkelt søk i den blå boksen. Jeg kan ikke forstå hvorfor du får null treff. En ting kan være at du har skrevet fødselsdatoen inn i feil rekkefølge (må skrives inn åååå-mm-dd), men du søkte ikke med fødselsdatoen gjorde du? Så da er vi like langt.

 

Hvis du skulle ha lyst til å prøve deg igjen på Digitalarkivets brukergrensesnitt vil vi sette stor pris på rapporter om du opplever lignende feil.

 

Beklager vi ikke kunne løse dette for deg i denne omgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være noe som 'kommer og går' eller hva? Som sagt/skrevet så fikk jeg også selv opp begge i dag, men ikke i går kveld, enda jeg gjorde det på samme måte (uten datoer). Da har vel noe rettet på seg, for det ville ellers ha vært fryktelig rart at man hadde måttet begrense bokstaver i navn man vet er der. Og at jeg skrev dem riktig inn er jeg helt sikker på, for jeg kryssjekket hver bokstav.

 

Men nå kommer vi altså fint frem ... forhåpentlig alle sammen. Jeg skal prøve å gå inn litt mer her selv nå, siden jeg ikke trenger å bli irritert hver gang ...

 

Takk i alle fall for assistansen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne: Berre ei lita oppklaring: I iveren etter å ikkje sitere for mykje siterte eg for lite.. mitt innlegg var ikkje retta på ditt problem, men på eit av dei lenger oppe som "aldri" fann noko.. Vi ser at det stadig kjem nye og forbetra versjonar av 1910, men alle "bugs" er sikkert ikkje utrydda enno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et par timer i går ettermidag/kveld da søkene ikke fungerte 100% på grunn av oppdatering av programvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne: Berre ei lita oppklaring: I iveren etter å ikkje sitere for mykje siterte eg for lite.. mitt innlegg var ikkje retta på ditt problem, men på eit av dei lenger oppe som "aldri" fann noko.. Vi ser at det stadig kjem nye og forbetra versjonar av 1910, men alle "bugs" er sikkert ikkje utrydda enno.

Helt i orden Aase ... :) Ha en fin kveld!

 

Hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg også treff på det søket som frustrerte slik forrige dagen. Veldig godt å vite at det var en god grunn til mgl treff - og at Ft1910 fungerer bedre enn jeg trodde (om ikke optimalt foreløpig) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg også treff på det søket som frustrerte slik forrige dagen. Veldig godt å vite at det var en god grunn til mgl treff - og at Ft1910 fungerer bedre enn jeg trodde (om ikke optimalt foreløpig) :rolleyes:

Eg mislikte denne tellinga i starten men er blitt meir og meir fornøgd etter kvart som eg har blitt van med å bruke henne. Mennesket er eit uforbederleg vanedyr!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg må igjen si at jeg blir helt oppgitt over FT 1910. Nå har jeg lett og lett etter en person - Thomas Holstad - født i Råde (muligens på en plass kalt Holstad) - senere med navnet Holstad i Borge i østfold. Det var 0 og 0 og 0 og 0 treff samme hvordan jeg snudde og vendte på det. Jeg er bibliotekar og vant til søke, - men dette! Gjennom gravminner fant jeg en kandidat - Thomas Olsen (Holstad), født i 1898 i Gravminner og i 1899 i FT. Hmm. Må det være så umulig??

 

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036358002671/

Dette er da muligens personen??? Etter uendelig mye strev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.