Gå til innhold
Arkivverket

Maren/Mathea Fridrichsdatter født ca 1795 i Onsøy, Østfold


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Min mormor fortalte at hennes oldemor Mathea (mente de hun het) ble 'funnet på trappen' til Kjølberg gård i Onsøy og oppdratt der.

 

Da jeg begynte søket etter henne fant jeg raskt en Maren Fridrichsdatter, fosterbarn på Kiølberg plads i Onsøy. Hun var født rundt 1795. FT 1801 Maren Fridrichsdatter på Kiølberg plads Dette er den eneste i området som kan matche min 'Mathea'.

 

I kirkebøkene fant jeg en Maren Fridrichsdatter Maren Fridrichsdatter døpt 1795 høyre side av s. 110. Kilde: Østfold fylke, Onsøy, Ministerialbok nr. 1 (1733-1814), Fødte og døpte 1795, side 110. Så langt jeg kan lese er hun uekte barn, mor er Maria Jonsdatter Lamerød, far er gevorben soldat Fridrich Helgesen.

 

Jeg har lett etter disse to, men finner ingenting om dem. Ville kanskje tro at moren døde siden barnet ble bortsatt, men med min manglende tydekapasitet har jeg ikke funnet noe.

 

'Min Maren' giftet seg siden med Halvor Simensen og fikk bl a datteren Elen Thorine, Elen Thorine født 1835. Vel det var vel 1836, nr 31 høyre side. Kildeinformasjon: Østfold fylke, Onsøy, Ministerialbok nr. 2 (1814-1840), Fødte og døpte 1836, side 310-311. Resten av slekten framover har jeg call på. Det er Maren som er gåten.. Har jeg funnet riktig og er det noen som kan lete opp mer info?

 

Kan noen hjelpe blir jeg svært glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre vielsen i 1799 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7730&idx_id=7730&uid=ny&idx_side=-196 Fredrik dør 4/5 1812 50 år gammel på jernverket. Da hadde han 6 barn med Eli Xtiansdt. De het Christen, Ragne, Krestiane, Ole, MAREN og Lars.

 

Men Friederich i Onsø kan jo være død, men F.H i Bærum passer godt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for god innsats!

Nei, denne fyren er ikke opplagt ;) Det at han står som gevorben soldat - kan det være en ledetråd? Er det en form for heimevernsoldat?

 

Jeg skjønner at jeg antagelig ikke kommer så mye videre. Men moren, Maria Jonsdatter står oppført med Lammerød, som i hvertfall var en husmannsplass i 1801. Det er ingen navn som matcher der i FT 1801, men kan det likevel være en ledetråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Gro - Søkte litt på "Family search"på Maria og Frederich.Fant noe men her må jo alt sjekkes

opp mot kirkebøkene.Fredrich er på Fs nevnt med fødsel i Onsøy 1755 - 1759 og 1767,da med fødested

Kiolberg Onsø.Fant ikke hans dåp i Kirkebøkene mellom 1754 og 1768. Men jeg tror jeg har funnet foreldre og

søsken til Maria Jonsdatter.Hun ble døpt 1 advent/2 des 1759 i Onsø,Foreldre Jon Guttormsen Husløs ,født ca

1725 og Karen Jacobsdatter,født ca1728.De ble viet 30 aug 1756.Deres barn: Cathrine 13 02 1757 - Maria 02 12 1759

Anne 22 11 1761 og Guttorm 24 02 1765.De to siste barna døpt i Råde.På "Family search" er Frederich og Maria

nevnt som husband and Wife,med barn Maren født 1795 i Onsø.Maria er i den forbindelse nevt med foreldre som

ovenfor.Jon Guttormsens far er i samme forbindelse nevnt som Guttorm Tollesen Husløs.

Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, Karl Johnny! Dette må man kunne kalle et gjennombrudd i saken!:) Takk skal du ha!

 

Skal gå igjennom kirkebøkene som best jeg kan - utfordringen er skriften..:rolleyes: Men når det er konkrete år og navn blir det enklere. Fredrichs fødested Kjølberg er jo en link til Maren, som ble oppfostret på Kjølberg. Maren er registrert som uekte barn og hvis foreldrene var gift må de ha giftet seg etter hennes fødsel. Men hvorfor ble hun da oppfostret hos andre? Skulle gjerne visst hva som skjedde med Maria og Fredrich. Må lete gjennom dødsregistreringer igjen.

 

Men det ser ut som om de holdt seg i Onsøy - og Råde, da. Men Husløs - for et navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var altså Fredrich yrkessaoldat i 1795. Betyr det at han kunne bli flyttet rundt eller var disse som oftest fast stasjonert på en festning/fort? Litt flaut å ikke huske nå, men mener at det var en festning/fort/forlegning rundt Onsøy på den tiden? Hvis disse flyttet rundt, betyr jo det at han kan være hvor som helst fra. Eller ble disse utkalt kun når det skjedde noe spesielt og ellers bodde de hjemme? En annen ting. Kan noen dobbeltsjekke Fredrichs etternavn på Marens dåpsinnførsel? Jeg er redd for at jeg har feiltolket navnet hans. Kan han hete Fredrich Helge Jensen og ikke Fredrich Helgesen? B) Da var vi inne på samme tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de millitære rullene er bevart for denne perioden på Riksarkivet.

Men det byr på mye leting for å finne en person i de.

Det ser heller ikke ut til at han er innrullert i sønnafjeldske regiment etter 1791 som jeg har fotografert: https://picasaweb.google.com/110235783312511235601/SNnafjeldskeInfanteriregimentInnrulleringsprotokoll17911814?feat=directlink#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken! Når jeg ser på det kan jeg ikke skjønne annet enn at det *Onsøske' hører inn under det Sønnenfjelske? Eller ?

Gevorbent (vervet) infanteri:

 

 

Sønnenfjelske gevorbne infanteriregiment

 


  • 2 gevorbne grenader- og 8 musketerkompanier


  1. Nasjonale bataljon (fra tidl. 1. Smålenske regiment):
    Tuneske, Hobølske, Borgeske, Ryggeske, Skiptvedtske, Onsøske kp

  2. Nasjonale bataljon (fra tidl. 1. Smålenske regiment):
    V. og N. Rakkestadske, Iddske, Markerske, Skjebergske, Bergske, 1. Nasjonale artillerikp – til 1.1.1790.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to!

 

Jeg må nok stole på deg, Erlend, at han ikke er i det du har avfotografert. Jeg greier ikke å lese det..

Skjønner at denne fyren er en liten nøtt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Gro - Har søkt på alle tenkelige fora etter Friderich/Frederich Helgesen/Heljesen.Berit Knudsens

antagelser omkring Friderich Helgesen/Bærum værk tror jeg kan være riktig.Han er jo nevnt med fødsel 1767

på Kjølberg i Onsø,som stemmer tilnærmet med alder 33 år i 1801 i Bærum/Asker.Innflyttede til Asker i den

aktuelle perioden er ikke søkbar.Har søkt på døde og begravede i Onsø fra 1794 til 1801 uten å finne Friderich,

men hans liv kan jo ha tatt slutt andre steder? Finner som Berit kun en person i 1801 som kan passe inn.

Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til alle bidragsytere! Jeg er så glad for at dere vil hjelpe nybegynnere som meg - selv om det ikke er de mest spennende spørsmålene vi kommer med.. Men man må lære å krype før man kan gå.

 

Jeg tror vi sier at Fredrich er funnet og at han holdt til på Bærums Verk, selv om jeg vel får sette et lite spørsmålstegn ved ham. Hvis han endte sine dager der er han kanskje begravet på Haslum - og der bor jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Du kan jo prøve om Carsten Schanche, kanskje kan hjelpe deg med informasjon/ evt. hvor du kan innhente informasjon.

 

Når det gjelder Onsøske Compagni har en venneforening blitt stiftet med følgende hjemmeside; http://onsoske-compagni.no/

(siden jeg stinker når det gjelder linker er adressen følgende; www.onsoske-compagni.no)

 

Husløs er fortsatt et stedsnavn i gamle Onsøy kommune! ; ) -og jeg var så heldig at jeg for mange år siden bodde i Husløsveien ! ; )

 

Jeg har en brosjyre om compagniet som jeg fikk under bygdedagen 2010. Jeg skal se om jeg kan få scannet den inn til deg hvis du ønsker det. -Hjemmesiden har imidlertid mer informasjon, men det ser ut som om noe av den i brosjyren mangler. Send meg en pm hvis du ønsker en scann! ; )

 

Ellers så vet Onsøy historielag utrolig mye! ; )

 

Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.