Gå til innhold
Arkivverket

Navnet Hind


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Nils Hass' far heter Johan Hind Jacobsen, om jeg ikke leser helt feil. Mener jeg har sett det en gang tidligere også (tydeligere), men husker ikke hvor. :rolleyes: Noen som kan fortelle meg noe om dette navnet. Jeg har sett at også andre på Nesna hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Ann-Mary Engum

    3

  • SteinarO

    2

  • Alv Edvardsen

    9

  • Anett Ytre-Eide

    30

Peder Jenssen Hind var prest i Trondenes (i Troms) rundt år 1700. Han var forøvrig onkel til Hans Egede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Men vet du om dette er et lokalt navn? Er opprinnelsen et sted/en person derfra? Jeg har jo som nevnt støtt på det før, men "mine mennesker" er i alle fall for tiden husmenn m. jord og fiskere, ikke prester, men ting kan jo ha skjedd på en 100-års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende! Da må dette faktisk være etterkommere. Nå leter jeg etter Jacob Petersen Hind født på 1700-tallet, fant ham ikke, men skal gå gjennom det nøyere. Dette var gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Geni er han en etterkommer ja (skal selvsagt sjekke selv). Spennende! Synes nok at Hind-navnet hadde noe flott over seg. :) Jeg hadde forventa full stopp i denne greina, men det ser det ikke ut som det blir. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dåpen til "din" Jacob Pedersen Hind(Hind Pedersen?) nederst på høyre side,tro?

Født 30 mars 1777.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16557&idx_id=16557&uid=ny&idx_side=-258

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071005640206.jpg

 

Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser slik ut Ann-Mary. Men altså... letinga som ikke førte frem var i linken jeg fikk tilsendt. ;) Men nå har jeg i alle fall linja tilbake til sorenskriver Hind. 30. mars kunne jeg også lese, men hva står bak farens navn? Giedvignes??? I linken jeg fikk står det at han (faren) bodde på gården Geitvik, men jeg antar at det ikke var stavemåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super link!Det nyeste så i alle fall riktig ut sånn helt umiddelbart.Der var både Hjalmar (oldefar) og Alma (søster til oldefar). Alma har jeg til og med sett selv, så hun vet jeg at finnes. ;) Veldig rart at det jeg trodde skulle være mine "husmans-aner" nå viser seg å være en gammel embedsmann-slekt. Nå skal jeg sette opp det jeg har foreløpig og sende melding til min mor. Hun kommer nok til å bli meget overrasket!

 

Det som er litt merkelig er at onkelen min som drev med slektsgransking ikke har funnet dette. Det er mulig han stoppet da han ikke fant det han lette etter (og han holdt på før internet). Det eneste min mormor, som stammer fra disse, har fortalt om slekten er at det skulle være en svensk konge på tur inne i bildet et sted, men det er i alle fall ikke denne greina. Uansett har vel ikke oldefar fortalt mormor noe særlig, han døde da hun var 6 år. Vet at onkelen min "motbeviste" kongeforbindelsen, dvs. kongen hadde visst vært på tur 8 mnd. før fødselen, ikke 9.

 

Dette ble litt off topic, men det var faktisk noe sånt jeg var ute etter i denne greina. Da må det vel være et sted på mormors morsside. Dvs. et "uekte" barn. I slektsgransking er det i alle fall mange overraskelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei -- Petter Hind, f.c. 1745, fra Hemnes, Lensmann i Hemnes fra 1787 - 1819, g. 1768 m. Karen Sofia Mortensdr. Sævelon, f. 1746, fra Myklebostad i Nesna. - De var bos. på Geitvik i Hemnes. -- De hadde 14 barn, bl.a. sønnen Jacob, f. 30.03.1777, bos. på Sjonstien i Nesna. -- Dette enl. Hemnes Gård og slekt. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Jeg antok at det ville være mange barn her siden det har gått så "nedover" med dem. I denne greina tror jeg at jeg skal fylle på med søsken, for å visualisere historien litt. Synes ofte det er litt uoversiktelig m. alle søsken, men tror jeg skal gjøre det i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Abel Sophia Hind f. c1765, begr. 24.okt.1838 i Korskirken i Bergen gift 15.jan.1787 i Nykirken med skipper Henrich Arnholdt Meyer 1749-1801 i familie ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min linje er: Jens Pedersen Hind (sorenskriveren), Peder Jensen Hind (1661-1720), Peder Krog Hind (1708-75), Petter Jørgen Hind (1745-1819), Jacob Pedersen Hind (1777-), Johan Jacobsen Hinds Skogsøe (1814-). osv.

 

Fant ut om Hind-familien i går, så dette eldste er fra Hemnes bygdebok som ligger på nettet. Er det ikke slik at alle Hind-er er i slekt med Jens Pedersen Hind?

 

Leif: Har lest i noen gamle tråder i arkivet, men har ikke alt klart for meg akkurat nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har info er jeg glad for det. Jeg har nå linja klar, men skal detaljsjekke og prøve å få på alle søsken. Det jeg godt kunne tenke meg var mer info om de forskjellige gårdene, om noen eksisterer i dag, og om det finnes bilder. Det er f.eks. snakk om Peder Jensen Hind som var sogneprest i Trondenes (f. 1661), og Peder Krog Hind (1708-75) som var sogneprest i "Ranen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Kunne tenke meg å "stikke innom" med et spørsmål mens dette tema er oppe. -- En Jens Brose Hind, f.c. 1755, blev g. 1776 m. skipper-enke Sitzele Pedersdr., på Mula i Hemnes. - Det er anført at han skulle være fra Hemnes. -- Peder Krog Hind og Maren Brose på Hemnes er oppført med 8 barn, men ingen Jens Brose. - Har noen en korreksjon av dette ? --

 

Hemnes blev utlagt som prestegård fra 1737. - Dette enl. Hemnes Gård og slekt. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Alv.

 

Fra Dis,slektsforum:

 

Utdrag fra lenken.

Jens Brose er forresten et oppkallingsnavn. En Jens Brose Hind ble døpt i Tranøy i 1756 og flyttet med foreldrene til Hemnes. ...

http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=6&ved=0CDgQFjAF&url=http%3A%2F%2Fwww.disnorge.no%2Fslektsforum%2Fviewtopic.php%3Ft%3D68492&ei=shaWTbPRBYKWOqKs8ZwH&usg=AFQjCNE8vs7W9NgSXpgqfuhT0QGJJsUJyw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Kunne tenke meg å "stikke innom" med et spørsmål mens dette tema er oppe. -- En Jens Brose Hind, f.c. 1755, blev g. 1776 m. skipper-enke Sitzele Pedersdr., på Mula i Hemnes. - Det er anført at han skulle være fra Hemnes. -- Peder Krog Hind og Maren Brose på Hemnes er oppført med 8 barn, men ingen Jens Brose. - Har noen en korreksjon av dette ? --

 

Hemnes blev utlagt som prestegård fra 1737. - Dette enl. Hemnes Gård og slekt. -- M.v.h. Alv.

 

Hei Alv, to av brødrene til "min" Jacob Petersen Hind hette Jørgen Brose. Peder og Maren er disses besteforeldre. Dette har jeg fra en bygdebok som ligger på nettet. Har ikke ført opp søsken på Jacobs far, men skal gjøre det. Kommer tilbake med evt. info. Jeg fant Jens Brose, tror jeg i alle fall. LENKE Han er bror til "min" Petter Jørgen og sønn av Maren og Peder. Det står i bygdeboken at han er skipper, så det passer vel bra?

 

Hemnes bygdebok på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom forresten over noe ganske spesielt, tror jeg da, i bygdeboka fra Hemnes (linken i innlegget foran).

 

Karen Sofie (Cassi), f. -50, d. 5.8.1835, ugift men hadde to barn med Nils Pedersen f. 1743 fra 92 Straumfors, sønn Hans Nikolai f. 1779 og datter Kristine Marie f. 1781.

 

Karen Sofie var altså datter til disse:

 

Peder Krog Hind (1708 8.11 75), f. Trondenes i Harstad, sogneprest i Ranen fra 24.9.1756. G.m. Maren Brose, (20.2.1716-28.1. 1794) fra Kinsarvik i Hordaland.

 

Kan dette være riktig? Det står ikke mer enn det. Går ut fra at bygdbokforfatteren har sjekket det. Hvis man går ut fra at det er riktig: Dette må vel være veldig uvanlig? Skal forresten se om jeg finner noen av barna i kirkebøkene.

 

 

Her er gården Nils kom fra:

 

Peder Nilssøn (1713‑54), sønn av f.br., var bruker fra 1739. G. 1739 m. Dordi Jonsd. (1717‑96) fra Utland.

Barn:

1. Elisabeth, f. 1741 (Jamtjord bnr. 2),

2. Nils, f. ‑43,

3. Iver, f. ‑46 (Jamtjord bnr. 2),

4. Hans, f. ‑48 (Haugland i Lurøy),

5. Jon, f. ‑50 (pl. Forsbakken her),

6. Peder, f. ‑53, d. ‑88.

Ved skiftet etter Peder 1754 var boets brutto 105‑3‑0, avg. 26‑5‑0. Bøker: Müllers postill og 3 andre. Husdyr: 1 hest, 9 kyr, 2 dalkviger, 1 markkvige, 8 sauer, 6 jøm mer, 1 vær, 2 geiter, 3 hanegeiter, 1 bukk.

 

Det kan jo si noe om hans evt. status. Han er eldste sønn i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Abel Sophia Hind f. c1765, begr. 24.okt.1838 i Korskirken i Bergen gift 15.jan.1787 i Nykirken med skipper Henrich Arnholdt Meyer 1749-1801 i familie ?

 

Gjorde om den fine linken til Åse til en PDF, slik at dokumentet ble søkbart. Fant ingen ting. Men det kan vel likevel være slekt. Husker at det sto om noen Bergensforbindelser i noen gamle tråder, men siden det ikke angikk "mine" gikk det bare "inn det ene øret og ut det andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min linje er: Jens Pedersen Hind (sorenskriveren), Peder Jensen Hind (1661-1720), Peder Krog Hind (1708-75), Petter Jørgen Hind (1745-1819), Jacob Pedersen Hind (1777-), Johan Jacobsen Hinds Skogsøe (1814-). osv.

 

Denne Peder Krog Hind (1708-75) ble døpt i Trondenes mens min forfar Christen Krog var prest i Ibestad og gift med ei datter av presten i Trondenes som akkurat hadde tatt avskjed (1707) - Augustinus Røgh.

 

Jeg vil anta at Peder Krog Hind var oppkalt etter biskop Peder Krog i TRondheim (han var fortsatt biskop på dette tidspunktet). Far til "min" Christen Krog var onkel til biskopen. Har du funnet ut hvorfor han fikk navnet Peder Krog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnstein; Nei, ut fra det lille jeg har funnet ut hittil ser jeg ikke hvor dette navnet skulle komme fra bortsett fra det du foreslår, dvs. Krog. Far hans het jo også Peder. Det navnet er ett av de som går igjen. Veldig morsomt at du kom med dette! Lurte på hvor Krog kom fra, og så kan det rett og slett være en "oppatt-kalling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. FS er Abel Sophia Hind sine foreldre Hans Blydt Hind 1734-1776 og Catharina Wilhelmina Keutel 1740-1817 gift 1761 i Bergen. Hans foreldre er Andreas Eriksen Hind og Anne Hansen Blydt. Jeg finner heller ikke noen av disse navn nevnt ovenfor.

 

Abel hadde søsknene Hans Blydt Hind, Johan Salamon Hind, Johan Peder Gulager Hind, Hedvig Margaretha Hind, Andreas Hind, Anna Hind, Dorethea Hind og Fredricha Hind. Alle født i Bergen.

 

Søsken til Abels far: Erik Mosing Hind, Peter Hind, Dorthea Hind, Emerentje Hind, Peter Michael Hind, Carl Hind og Andreas Hind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Man får da formode at Jens Brose som blev g. og bos. på Mula faktisk også er sønn av Peder Krog prest på Hemnesberget. Han er altså ikke oppført som sønn i Hemnes Gård og slekt. - Dette er vel da bare en "glipp". --

 

Jeg tror det er lurt å føre opp alle barn (søsken) og hvem de blev g.m. - I disse slektene er det ofte samgifte flere ganger. --

 

Det er en del om denne Hind-slekten i Wilhelmine Brandts bok om sl. Benkestok. --

 

Det var forespørsel om bilder av prestegårder. - Jeg har ihvrtfall sett publisert to bilder av Hemnes prestegård. --

 

Det var tatt opp noe i innl. 19 om en fam. på Straumfors som jeg ikke helt skjønte hvordan og om disse blev i slekt med Hind ? - Denne Peder Nilsen, f.c. 1713 på Straumfors br. 2., og kona Dordi Jonsdr., trodde jeg at jeg hadde fått med meg det meste om. - Slik jeg har forstått dette, blev enken Dordi g.2. 1754 m. Israel Andersen, fra Berg i Rana. -- Har jeg gått glipp av noe ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Man får da formode at Jens Brose som blev g. og bos. på Mula faktisk også er sønn av Peder Krog prest på Hemnesberget. Han er altså ikke oppført som sønn i Hemnes Gård og slekt. - Dette er vel da bare en "glipp". --

 

Jeg tror det er lurt å føre opp alle barn (søsken) og hvem de blev g.m. - I disse slektene er det ofte samgifte flere ganger. --

 

Det er en del om denne Hind-slekten i Wilhelmine Brandts bok om sl. Benkestok. --

 

Det var forespørsel om bilder av prestegårder. - Jeg har ihvrtfall sett publisert to bilder av Hemnes prestegård. --

 

Det var tatt opp noe i innl. 19 om en fam. på Straumfors som jeg ikke helt skjønte hvordan og om disse blev i slekt med Hind ? - Denne Peder Nilsen, f.c. 1713 på Straumfors br. 2., og kona Dordi Jonsdr., trodde jeg at jeg hadde fått med meg det meste om. - Slik jeg har forstått dette, blev enken Dordi g.2. 1754 m. Israel Andersen, fra Berg i Rana. -- Har jeg gått glipp av noe ? -- M.v.h. Alv.

 

Jens Brose står både i den Hemnes-boka på nett som jeg la ut link til, du kan se under fjerde bruker på bruk II Hemnes OG i linken om Hind-slektensom Åse kom med.

 

Det jeg reagerte på i #19 var at en prestedatter kunne få to barn uten for ekteskap. Om barna er å betrakte som Hind-er var ikke poenget mitt. Men onkelen fikk også barn utenfor ekteskap da, men han fikk beskjed, visst nok av forlovedens mor, om at de måtte gifte seg. Men han rakk det aldri.... blev Gidsken af moren Kirsten Egede sendt til Trondenes med beskjed om at de skulle gifte seg. De ble forlovet, og Jens fikk et Kall på Værøy, men druknet på vei dit. Gidsken var i tiden 1713 til 1730 på Breistrand i Øksnes, og hun fortsatte trolig å bo i Trondenes

 

Peder Nilsen har jeg ikke undersøkt noe om, men tror det sto at han giftet seg senere ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.