Gå til innhold
Arkivverket

1885-teljinga for 1106 Haugesund


Richard Johan Natvig
 Del

Recommended Posts

I spalten Nytt fra Digitalarkivet meldes 25.03.2011 at:

 

"Digitalarkivet si registreringseining på Voss er ferdig med 1885-tellingen for […] Haugesund i Rogaland."

 

For meg ser det ut til at bydelen Risøy mangler. Ble ikke denne bydelen telt med i 1885-tellingen, eller vil det komme en oppdatering av tellingen i Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registreringsenheten på Voss har registrert de bevarte listene fra Haugesund, og vi venter ikke noen oppdatering, men som du ganske riktig har observert må det mangle en del personer. Fra 1875-tellingen for Haugesund er det registrert 4456 personer, i 1875 4366 personer og i 1900 6444 personer. Vi skal spørre Statsarkivet i Stavanger, som har originalen, om de er kjent med at noe mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg (omsider) et notat jeg gjorde for noen år siden, fra en utskrift i Haugesund Folkebibliotek av professor William H. Hubbards dataregistrering av 1885-tellingen for Haugesund. Der har jeg notert fra tellingsliste "444 [Risø] 9, Rode 4" (Mjelde). Denne listen (f.eks.) finnes ikke i Digitalarkivets utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.