Gå til innhold
Arkivverket

Fredrik Fredriksen Brøste(1819), Romsdalen


Kåre J. Flatmark
 Del

Recommended Posts

Fredrik Fredriksen Brøste (Bjørneberg) emigrerte med hele sin familie fra garden Bjørneberg, Kors i Grytten i 1876. I USA slo de seg ned i Minnesota. Der brukte han også navnet BJORVIK, enten som selvstendig etternavn, eller som en sammenstilling med Brøste eller Bjørneberg.

Jeg antar at navnet har sammenheng med området han kom fra , evt området hans kone. Marit Øyen fra Lomb, kom fra. Imidlertid har jeg ikke greid finne frem til noen Romsdalforbindelse med Bjorvik (Bjørvik), og forbindelser jeg har i indre Romsdal kjenner heller ikke til denne forbindelsen.

Det er selvfølgelig mulighet for at kalte garden i Minnesota for BJORVIK, men jeg har ikke kunnskap til om dette skulle være tilfelle.

Jeg håper noen kan hjelpe meg - hvor kan navnet Bjorvik komme fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er rimeleg godt kjent både i Romsdalen og Lom, m.a. etter å ha hatt hovudansvaret for bygdebøkene i Lom og Lesja (nabobygda ovafor grensa til Romsdalen, der Brøste er øvste garden). Namnet er i alle fall ukjent begge stader som gardsnamn.

 

Eg trur nok forklaringa er namneskikken blant emigrantane; dei fann dei norske namna problematiske av fleire grunnar, og mange konstruerte eigne namn heilt utan samanheng med heimstaden, slik skikken var heime. Kanskje ei form for trass?

 

Eg kjem i farten berre på eit døme frå Lesja: Ole Olsson f. 1844 frå Nord-Slette (Nordsletten) ved Lesjaverk reiste over i 1869, og laga seg Nordvold som etternamn der borte. Det finst sikker mange andre døme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1610 og til ca. 1765 er ikke navnet Bjørneberg brukt hverken i kirkeboka eller skatteregnskaper/matrikler i Romsdal otting, som Kors sogn er en del av. En sjekk av folketellingen fra 1801 og kirkebøkene etter ca.1765 kan være en brukbar vei å gå. Fredrik navnet er forøvrig lite brukt i Romsdal på 1600/tidlig 1700 tall, og når du har en oppkalling så bør det finnes en egnet Fredrik, født omkring 1790 i 1801 tellingen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, bare at Brøste er geografisk nær Bjorli.

 

Ja, det kan godt være en omskriving, men om det er fra Bjorli, har jeg ingen formening om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er rimeleg godt kjent både i Romsdalen og Lom, m.a. etter å ha hatt hovudansvaret for bygdebøkene i Lom og Lesja (nabobygda ovafor grensa til Romsdalen, der Brøste er øvste garden). Namnet er i alle fall ukjent begge stader som gardsnamn.

 

Eg trur nok forklaringa er namneskikken blant emigrantane; dei fann dei norske namna problematiske av fleire grunnar, og mange konstruerte eigne namn heilt utan samanheng med heimstaden, slik skikken var heime. Kanskje ei form for trass?

 

Eg kjem i farten berre på eit døme frå Lesja: Ole Olsson f. 1844 frå Nord-Slette (Nordsletten) ved Lesjaverk reiste over i 1869, og laga seg Nordvold som etternamn der borte. Det finst sikker mange andre døme.

 

Jeg treffer flere av hans etterkommere i juni. Da vil jeg kunne få anledning til å diskutere saken nærmere. Gjennom den korrespondanse jeg har hatt med noen av dem, er de ukjent med hvordan navnet har kommet inn. Så langt - og intil annet blir bevist, er jeg av den formening at ditt svar er så rett som det går an å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1610 og til ca. 1765 er ikke navnet Bjørneberg brukt hverken i kirkeboka eller skatteregnskaper/matrikler i Romsdal otting, som Kors sogn er en del av. En sjekk av folketellingen fra 1801 og kirkebøkene etter ca.1765 kan være en brukbar vei å gå. Fredrik navnet er forøvrig lite brukt i Romsdal på 1600/tidlig 1700 tall, og når du har en oppkalling så bør det finnes en egnet Fredrik, født omkring 1790 i 1801 tellingen. Lykke til!

 

Takk for svaret - jeg har ikke tenkt i den retning. Det skal jeg sette meg ned å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.