Gå til innhold
Arkivverket

Avlyst bryllup?


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Jeg holder akkurat nå på med Johan Hind Jacobsen og Maren Nilsdatter. Gikk bakover ut fra deres sønn Mathias alder (17 i 1865) for å lete etter bryllupet deres, og fant dette. Ble hele greia avlyst? Jeg får lete etter Mathias for å se om han ble døpt som uekte, men Nils som ble født noen år senere ble jo ikke det. Har jo sett slike snodige oppføringer tidligere, men det har aldri vært "mine folk" så jeg har ikke satt meg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder akkurat nå på med Johan Hind Jacobsen og Maren Nilsdatter. Gikk bakover ut fra deres sønn Mathias alder (17 i 1865) for å lete etter bryllupet deres, og fant dette. Ble hele greia avlyst? Jeg får lete etter Mathias for å se om han ble døpt som uekte, men Nils som ble født noen år senere ble jo ikke det. Har jo sett slike snodige oppføringer tidligere, men det har aldri vært "mine folk" så jeg har ikke satt meg inn i det.

 

Er det de samme som står som nr 32 her i Ministralboken? Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2590&idx_id=2590&uid=ny&idx_side=-285

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050426040804.jpg

Der ser det ut som de er gift 26 desember 1843.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det i ministerialboka. Klokkeren hadde kanskje litt dårlig tid?

 

Huff da, må huske å oppdatere siden før jeg svarer. Så ikke at dere alt hadde funnet dem. De ble gift i alle fall ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant at det var noe rotete. Vanligvis synes jeg klokkerbøkene er enklere å lese, noen prester har en veldig kunstferdig skrift, men her var nok ministerialboka best ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke alltid står det samme i presteboka og i klokkerboka. Som regel står det minst i klokkerboka. Så jeg bruker kun klokkerboka når jeg får problemer med prestens skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han født på Sjon(??), oppholder seg på Langseth. Hun født på Akervig. Hans fødested er kanskje Sjonstien, som er en gård i Nesna (Sjonens skoledistrikt) i 1865-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Plutselig dukket hele slektstavla opp i en annen tråd, men jeg må jo sjekke kirkebøker og slikt uansett. :) ...og når jeg husket på å søke i arkivet fikk jeg mange treff på Hind som jeg skal sjekke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langseth som er oppholdstedet hans ved vielsen var en gård, nå et lite område på selve på Nesna. En del folk der heter Langseth til etternavn.

Synes jammen og ja også det var en veldig rotete innføring av presten ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.