Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Hans Jørgen smed, Næs Jernverk 1740-årene?


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

I 1740-årene nevnes stadig en Hans Jørgen (uten etternavn) på Næs Jernverk (Holt i Aust-Agder). Av og til kalles han Hans Jørgen smed, og ifølge jernverkshistoriker Ingeborg Fløystad figurerer han i verksregnskapene som vanlig smed/kleinsmed (altså ikke hammersmed). Han var gift, for i kommunikasjonslistene møter han "ved Guds Bord" sammen med kona, men hun er ikke navngitt. Det eneste sikre barnet jeg har funnet, er Sara Hans Jørgensdatter Verket, som blir døpt 26. januar 1744. Faddere er da Marte Olsdatter, Jens Hanssøn, Halvor Øvre Næs og Cattrina Olsdatter.

 

Saras dåp - langt nede på venstre side (Sarra Hans Jørgens datter Verchet): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=242&uid=105725&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1. Mora omtales bare som "Hans Jørgens Kone" ved introduksjonen i kirken et par uker senere.

 

Om noen har tips til hvem denne Hans Jørgen kan være, er jeg takknemlig mottaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens har jeg funnet et barn til. 22. august 1751 blir nemlig ei Anne Dorte Hansdtr. døpt - og faren er oppgitt som Hans Jørgensen Verket. Denne Hans Jørgensen kan selvsagt like godt være en annen, for patronymet Jørgensen blir ikke brukt de andre gangene han er nevnt. Da kalles han kun Hans Jørgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ingen vielse i Holt for Hans Jørgen smed (kan selvsagt ha oversett den). Og døtrene Ellen Margrethe og Sara finner jeg verken konfirmert eller døpt i Holt. En usikkerhetsfaktor her er at dødsfall/begravelser bare sporadisk er kirkebokført fram til ca. 1750.

 

Min hypotese er at Hans Jørgen og kona har kommet til Næs (Baaselands) verk en gang i 1730-årene - fortrinnsvis fra et annet jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, Sara Hans Jørgensdatter W(erchet) ble konfirmert i Holt fastelavnssøndag 1763.

Anne Dorthea Hansdatter konfirmert samme sted i 1767 (15 1/2 år).

 

Det er ellers noen flere mulige barn av Hans Jørgen som er døpt i Holt i 1740-årene. Det er imidlertid vanskelig å ta stilling til dem, fordi foreldrenes navn er ikke oppgitt ved dåpsinnførslene før rundt 1750. Vanligvis er imidlertid moras introduksjon i kirken etter dåpen bokført, men i disse tilfellene mangler dette.

 

Kommunikantene er innført i kirkeboka t.o.m. 1748, og siste gang jeg finner Hans Jørgen og kona er palmesøndag, 7. april, 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ellers vanskelig å slå fast når Hans Jørgen smed kom til Baaselands/Næs jernverk, men det må altså ha vært før 1738. I første halvdel av 1730-årene er det imidlertid en annen Hans Jørgen på verket - Hans Jørgen Bartz. Han kom fra Moss verk og ble engasjert som hytteknekt. Kona, Berte Gustavsdtr., var datter til hammermester Gustav Lucassen. Denne Hans Jørgen kalles stort sett Hans Jørgen Bartz, men i et par tilfeller står det også kun Hans Jørgen på ham i kirkeboka.

 

I utgangspunktet skulle en tro det dreide seg om den samme Hans Jørgen, men den ene var altså hytteknekt (i masovnen) mens den andre var smed. Det er også noen andre potensielle uoverensstemmelser. Jeg vil likevel ikke fullstendig avvise at det kan være snakk om samme person - men det er behov for flere kildefunn for å kunne si noe nærmere om det.

 

Jeg tar med en lenke til den lange tråden om slekten Bartz i det gamle forumet: BARTZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.