Gå til innhold
Arkivverket

Engelhart Axelsen f 28.febr 1876


Ingri Ahlsen
 Del

Recommended Posts

Augustinus Engelhart Axelsen (Akselsen) f 28.febr 1876 i Kristiania, finner jeg i Folketellingen for Fet kommune i 1910. Han er tømmerhugger, ugift, bor på Norum af Hektner. Har lett i kirkebøker etter vielse, dødsfall - finner han ikke. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ja, han er i Fet også i 1900. Han er født i Kristiania, men jeg tror foreldrene døde tidlig, og at han ble "sendt bort". Har heller ikke funnet konfirmasjonen, hverken i Kristiania eller i kommunene rundt Fet. Men hvor han blir av etter 1910 forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Takk for henvisninger. Jeg har søkt litt mer på Engelhart og hans familie. Foreldrene (Axel og Olufine Arnesen) fikk støtte fra fattigvesnet 26.4.1881 http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Fattigvesenet-i-Kristiania.

Jeg antar at Engelhart og hans to brødre ble sent til forskjellige kommuner rundt Kristiania gjennom fattigvesnet - antar faren døde ca 1881-82 , Olufine er enke i 1882 (adresselister/Kr.ia, i Strandgt. 3b). Ingen i denne familien er reg. på folketellingen i Kristiania 1885. Engelharts bror Axel Oscar (f 23.11.1874) blir konfirmert i Jevnaker/Lynner 11.5.1890 (drar til Amerika senere i 1890, men jeg vet ikke mer) og broren Gustav Adolf (f 9.9.1877) konf. i Ås 2.10.1892 (vet ikke hvor det ble av han seinere - ikke reg på folketelling 1900).

Det kunne også vært interessant å vite om de tre brødrene virkelig ble registret av fattigvesnet, splittet opp og sendt bort hver til sine familie. Og selvfølgelig hvor det ble av dem seinere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.