Gå til innhold
Arkivverket

Prestegårder - alder og historie


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Plutselig har jeg mange prester blant anene mine. Forsøker så å finne bilder av prestegårdene de har bodd på. Bilder finner jeg jo, men de fleste steder står det ikke hvor gammel gården er. Finnes det noen bra sider på nettet der slike detaljer nevnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint lite ja. Det var Sør-Hålogaland som var mest interessant for min del, og der var det helt tomt. Det finnes jo noen bøker, hvis jeg er heldig er kanskje noen av dem skannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt på dette. De fleste bøkene jeg har lest er prestebiografier som inneholder mest biografisk informasjon om prestene og deres familier og ikke nødvendigvis gårdene de bodde på (de er mange av disse i Digitalarkivets WebBok database). Bygdebøker har noen ganger gode beskrivelser av gårdene og når og i hvilke kilder disse gårdene nevnes opp gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror nok bygdebøkene er den beste kilden. Jeg får starte letingen der. Hvis man vet når husene ble bygd kan man jo bedømme evt. bilder på nettet ut fra det. Har dessuten en arkitekt tilgjengelig jeg kan spørre kom jeg på nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får si fra om du kommer over noen gode websider, bøker eller andre ressurser/kilder da. :) Jeg har selv veldig mye slekt fra Nord-Norge (dog mest Troms og Finnmark og ikke så mye fra Nordland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut fra nettsiden til Opplysningsvesenets fond at de har tenkt å legge ut info om prestegårdene. Men foreløbig er det fint lite info å finne der.

 

http://ovf.no/Prestebolig/Eiendommer/

 

Men kontakter du dem så får du nok svar.

 

Opplysningsvesenets fond eier de "statlige" presteboligene, mens det er kommunene som er forpliktet til å skaffe bolig for prestene i dag (jeg vet ikke når denne bestemmelsen inntrådte). Det betyr at veldig mange presteboliger er kommunale. For å ta den kommunen (fylket) som jeg kjenner best, Oslo: Der er bare to slike eiendommer under Opplysningsvesenets fond, og det er Oslo bispegård i Gamlebyen og Vestre Aker prestegård (tidligere Nedre Blindern gård). Alle de andre presteboligene i Oslo er kommunale. Men dette kan jo være helt annerledes rundt om i landet for alt hva jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningsvesenets fond eier de "statlige" presteboligene, mens det er kommunene som er forpliktet til å skaffe bolig for prestene i dag (jeg vet ikke når denne bestemmelsen inntrådte). Det betyr at veldig mange presteboliger er kommunale. For å ta den kommunen (fylket) som jeg kjenner best, Oslo: Der er bare to slike eiendommer under Opplysningsvesenets fond, og det er Oslo bispegård i Gamlebyen og Vestre Aker prestegård (tidligere Nedre Blindern gård). Alle de andre presteboligene i Oslo er kommunale. Men dette kan jo være helt annerledes rundt om i landet for alt hva jeg vet.

 

Det jeg tror Dag Aage er at ingen av de presteboligene jeg er ute etter er presteboliger . Så de finnes nok ikke in noen current oversikt over prestegårder, men jeg så det fantes en gammel bok om dette, bare jeg finner den igjen... Men denne boken var ikke skannet, så den måtte jeg evt. bestilt, men akkurat nå er huset overfylt av bøker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar, takk! Da har jeg lastet ned masteroppgaven. Det kan jo være noe der. Men dette er kanskje for langt tilbake i tid igjen? Skal se på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener PDFen så var den på åtte sider. Den har jeg nå lastet ned to ganger til ingen nytte. ;) Eller er det noe annet på den siden jeg ikke ser?

 

Nei, jeg mente den boka som er omtalt. "Norske prestegarder - folk og hus" av Jan E. Horgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar, takk! Da har jeg lastet ned masteroppgaven. Det kan jo være noe der. Men dette er kanskje for langt tilbake i tid igjen? Skal se på det. :)

 

så at han henviser til flere kilder på nyere opplysninger også, Håløygminne har jo og hatt noe om pretsegårder her nord.

 

Hvilken Prestegård/er er det som har leter etter opplysninger om?

Kan kanskje finne noe i lokal literatur årbøker etc.

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Jensen Hind var sogneprest i Trondenes, f. 1661 d. 1720

 

Peder Krog Hind, sogneprest i "Ranen" , f. 1708 d. 1775, sogneprest der fra 1756

 

Jeg lurer også på hvor Jens Pedersen Hind som var sorenskriver kan ha bodd. Han bodde i/på(?) Trondenes og vi snakker vel om midten av 1600-tallet. Huset finnes vel kanskje ikke lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Det står en del om Hemnes kirke i boken Hemnes og Mo Prestegjeld til 1850. (v/ Axel Coldevin). - Det er i denne boken et bilde av prestegården og et gammelt maleri av Kirken på Hemnes. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(15) Betyr det at du ser etter prestegårder fra den tiden? Svært få bygninger finnes bevart fra 16/1700-tallet. I så fall er de automatisk- eller vedtaksfredet og kan finnes hos Riksantikvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Det står en del om Hemnes kirke i boken Hemnes og Mo Prestegjeld til 1850. (v/ Axel Coldevin). - Det er i denne boken et bilde av prestegården og et gammelt maleri av Kirken på Hemnes. -- M.v.h. Alv.

 

Supert, da skal jeg sjekke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall er de automatisk- eller vedtaksfredet og kan finnes hos Riksantikvaren.

 

Ja, prøvde å se på de kulturminnesidene, men jeg liker dem ikke... Kanskje en vanesak. Får prøve på nytt. Fant fram til et handelssted på Nesna, og når du fikk åpnet det så fikk du vite "dette brant ned på 50-tallet"... synes det er litt merkelig at det som ikke finnes blir merket på samme måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen lokalkjente som vet hvem som kan ha bodd i dette huset på Hemnes bygdetun? Det står at det er bygd i 1750. Bildet er hentet herfra.

post-1339-0-80652500-1301783894_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Jeg formoder at Hemnes bygdetun er Lille Bjerka br. 1. - Det var jo mange oppsittee her og jeg er usikker på hvem som kan ha satt opp huset. - Dette kan du sikkert få avklart ved en henvendelse til kulturkontoret i Hemnes.-

 

På Lille Bjerka br. 2., bodde en Peder Hind Eriksen, f. 1771, fra Fuglestrand i Hemnes br. 1. - Han er sønn av Erik Andersen fra Luktvatnet, g.m. Kirsten Hind fra Hemnes, f. 1738. - De var bos. på Fuglestrand og hadde 9 barn. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Iver Anker Heltzen som var Sogneprest i Rana fra 1814, bodde i prestegården på Hemnesberget. - Han samlet en mengde opplysninger om folk og natur og litt av hvert fra Rana / Hemnes. - Dette blev utgitt i bok ca. 1980 av Rana Museum og Historielag under tittel Ranens Beskrivelse.

 

På side 281 stater Heltzen en beskrivelse av prestegården på Hemnes. - Den skal da ha vært oppført ca. 1736 / 37, av Sogneprest Rasmus Rachløw. - Dessverre er det ingen tegning eller avbildning av prestegården fra denne tiden. (I hvertfall ikke som er med i boken.)-- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alf, ja jeg har fått med meg Heltzen. Regner med at han har vært en påvirkende kraft der oppe. Problemet mitt her er virkelig manglende lokalkunnskap. Først i går fikk jeg med meg at det var noe som hette Hemnesberget. Slik jeg forstår det er det det som er senteret?

 

Det som ikke går fram av det som står om prestegården er jo om det er gjort forandringer. Jeg har tenkt å gjøre det du foreslår, skrive til dem.

 

Ranens beskrivelse skal jeg skaffe meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål, den har jeg sett, men jeg tror den er for ny. Peder Jensen Hind som var sogneprest der døde i 1720, jeg tror denne er fra omtrent 100 år etter, om ikke den har blitt forandret. Arkitekten jeg rådspurte syntes dette så ut som et hus i empire-stil. Om du ikke har annen informasjon da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.