Gå til innhold
Arkivverket

Hva var forbrytelsen?


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

En av mine - Christian Julius Evensen f. 1833 av foreldre Samuel Evensen fra Nesodden og hust. Maren Carlsdatter må ha sittet inne mesteparten av sitt liv. Han sitter på Tugthuset i Storgaden i 1865, på Straffeanstalten på Festningen i 1875 og ved Straffeanstalten Øvre Festningen i 1885. Jeg fant til og med et bilde av ham i "register fangealbum ved Botsfengselet 1885 - 1894" Han er nr. 51.

MEN, det jeg lurer på er jo om det går an å få rede på hva krapylet har gjort for å fortjene så lange straffer. Er det noen som har noe forslag til hvordan jeg skal gripe an dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den greieste måten pleier å være å starte med fangeprotokollene, der vil du finne når,hvor og hva han er dømt for, om han er dømt tidligre,

i fangeprotokollene finner du også domsaktnr, hvis domsakten er bevart kan du finne mye som ikke står i domsprotokollene, også uventa vedlegg som foto, pass, militære papirer. osv.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Tore - det ser ut til å være noe der. Men for å få tilgang på stoffet virker det som om jeg må registrere meg på ett eller annet vis. Det virker i alle fall som det går an å få tak i domsprotokoller fra tidsrommet rundt 1865, men jeg får kikke litt nøyere på dette. Spennende! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt navn-register over fangefotografier er han avbildet på følgende 4 steder.

 

Botsfengslet, fangefotoalbum nr. 62 (1889-94) som ligger på digitalarkivet.

 

Christiania Politikammer, Kriminalavdeling, Fotografier, Rekke I.

Album nr.1. Foto nr 1127.

Album nr.1. Foto nr.1378.

Album nr.2. Foto nr.3062. (Her har han tilnavnet "Middags Marie"

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Tom! Når du skriver arkivet i Oslo, går jeg ut fra at du mener Statsarkivet på Sogn? Har du noe begrep om hvorfor han ble kalt "Middags Marie"?

Jeg fant ham gift 13.4.1857 med Marthe Mathea Tulberg. Dette fant jeg i Fam.S. og har ikke sjekket enda - det står bare at vielsen forgikk i Oslo, ikke hvilke kirke. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig at du fant denne vielsen Carsten - takk skal du ha. Det kan se ut til at min tippoldefar Johan Edward Jensen var forlover. Han var sønn av Engebret Jensen og Mari Evensdatter Grønmoe og fetter av Christian Julius Evensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo,

når det gjelder kallenavnet så blir det bare gjetting, antar at hun var ei som han til stadighet skulle hjem til middag hos.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noe formening om hvor det ble av kona - finner henne ikke i 1865-tellingen. De fikk jo en sønn også, døpt i 1858

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=691&idx_id=691&uid=ny&idx_side=-6

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213060827.jpg

 

Han er heller ikke å finne i 1865 - finner ham ikke død heller. Merkelig! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mye tvil om at det er riktig menneske, nei. Du store, for et liv - Mannen i slaveriet - huff og huff! Sønnen er vel antagelig død uten at jeg har sett godt nok etter. Takk skal du ha Carsten! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lever en Sigvart født i 1857 i 1910-tellingen med fattigunderstøttelse i Aurskog: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036377000736/

 

Om sønnen ikke døde antar jeg han ble plassert i forpleining, siden han ikke er hos moren i 1865. Det er ikke lett å finne igjen barn som ble plassert privat, men om Christiania fattigvesen plasserte ham, kan det være du kan finne ham registrert i protokollene i Oslo Byarkiv, (Kontoret for utsatte) http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/faktaark/f_fattigvesen.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1885-tellingen for Christiania ser jeg hun - Mathea Evensen - bor i "Enkestuen" i Akersgaden. Og det til tross for at mannen sitter i fengsel på Festningen. Ja, ja hun var vel som enke å regne egentlig. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Anne-Lise!

Dersom denne Christian Julius Evensen døde mens han var fengslet, hvilke kirke er det som er nærliggende å kikke igjennom mon tro? Jeg tenkte på Akershus festnings slaveri, men der finner jeg ham ikke. Han virker som om han er død mellom 1885 og 1900 engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke er å finne i Akershus festnings slaveri, ville jeg sett i Domkirken (Vor Frelser) eller Johannes, om det følger hennes adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres logisk ut - foresten dumt at han ikke er å finne på Festningen, der er det skrevet inn både hva de sitter for og hvor lenge. Iallefall for mange av dem. Den gangen ble man satt inn for betling også ser jeg - det skulle vært i dag! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt avhengig av når 1885-tell ble foretatt, men kona står oppført som enke i 85-tell. Bosatt på enkestuen i Akersgade og skrives for Mathea Evens. Kan det være mulig at han døde like etter hans telling og før hennes f.eks. eller blir det for søkt? Men det spørs vel når tellingen ble foretatt. Var det samme tidspunkt over hele byen - landet? Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

 

 

Folketeljinga frå 1885

1885 vart det bestemt at ein skulle ha folketeljingar i år der årstalet slutta med 0 og at den neste teljinga skulle haldast i 1890 Likevel vart det halden ei folketeljing i 1885 i nokre byar. Teljinga skulle gjennomførast mellom 31. desember 1885 og 1. januar 1886. Alle, inkludert midlertidig bortreiste heimehørande og besøkande, skulle teljast på teljingsstaden.

 

Les meir:

Folketeljingar i Noreg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil slå et slag for dødfallsprotokollene i skiftematerialet som en tilleggskilde til kirkebøkene når man leter etter begravede personer (se nedre halvdel av siden). Den gir opplysninger om navn på avdøde, dødsdato, yrke/stilling/pårørende/adresse eller bosted samt at det er noe å arve eller ikke, i fall det siste kan det også stå hvem eventuelle arvinger er. Utenfor byene finnes "Lensmannens dødfallsprotokoller". Alt tilgjengelig via det scannede skiftematerialet her på Digitalarkivet. I mange tilfeller finnes det personregister til disse protokollene, men desverre ikke for Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.