Gå til innhold
Arkivverket

Ekteparet Torstein Snarhol i Våler g.m. Maren Helgesdtr, Gile i Vang


Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Det er ikke veldig mange par det er skrevet mer om i den genealogiske litteraturen. Jeg anbefaler deg å begynne med artikkelen "Nogen oplysninger om Solørslektene Arneberg og Colbjørnsen og om lagmann Paul Helgessøns slekt fra Gile i Vang." NST 9 (1943): 1-20 og 90-102. Dernest for eksempel artikkelen "Nye biter i et gammelt puslespill – Om kalipsinnløsere i Solør og slekten Colbjørnsens forbindelser til Arneberg, Vølsnes og Gile." NST 36 (1998): 193-210.

 

Det er ellers sikkert mer enn 20 forskjellige fagartikler som omhandler disse to, men disse er de viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei LillJ , jeg løfter denne da jeg tilfeldig kom over din tråd . Dette paret er mine forfedre også . Jeg er spesielt nysgjerrig på Maren Helgesdatter , Gile i Vang .

 

Den litteratur som Lars Løberg referer til har jeg desverre ikke i min besittelse , så jeg lurer på om noen i forumet kan fortelle litt om disse to ?

 

mvh . Bjørn Løkken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei LillJ , jeg løfter denne da jeg tilfeldig kom over din tråd . Dette paret er mine forfedre også . Jeg er spesielt nysgjerrig på Maren Helgesdatter , Gile i Vang .

 

Den litteratur som Lars Løberg referer til har jeg desverre ikke i min besittelse , så jeg lurer på om noen i forumet kan fortelle litt om disse to ?

 

mvh . Bjørn Løkken .

 

Dette er de samme som vi har tatt for oss tidligere Bjørn, den siste Lars' egen artikkel, den første P.R. Sollied (som ikke er fullstendig blottet for feil om jeg ikke husker feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir , takk for svar .

 

Som du sier det vi tok for oss før , det var bakover i anelinjene til oldefar , men nå har de sannelig dukket opp i anelinjene til oldemor også .

Dette i tilknytning til Torstein Olsen Snarhol og Maren Helgesdatter sin datter's Maren's ekteskap med Anders Michelsen Sønsterud .

 

Jeg fant P R SOllied sin artikkel som jeg i sin tid fikk tilsendt av deg . Er det så mye fakta feil i denne artikkelen at det er forkastelig å bruke dette ?

 

mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant P R SOllied sin artikkel som jeg i sin tid fikk tilsendt av deg . Er det så mye fakta feil i denne artikkelen at det er forkastelig å bruke dette ? mvh Bjørn .
Nei, absolutt ikke. Jeg tror nok du kjenner igjen hva jeg mente med at den ikke var helt feilfri - dette sagt uten at jeg har funnet frem artikkelen igjen og lest den på ny (som jeg kanskje burde)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Geir .

 

Etter mye leiting fant jeg også Lars Løberg sin artikkel som han referer til . Den også fra deg , så der skylder jeg deg takk for at du sendte dette nordover . For kvalitetssikre så setter jeg disse to opp imot hverandre for å sjekke om det er noe særlig fakta avvik .

 

 

HVA VAR EN HAKESKYTTER ? har det noe med armbrøst å gjøre ?

 

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

HVA VAR EN HAKESKYTTER ? har det noe med armbrøst å gjøre ?

 

mvh. Bjørn

 

 

Nei, en haker var en betegnelse for håndskytevåpen. Navnet kom av at disse gjerne ble støttet opp (pga. tyngden) og derfor var utstyrt med en hake i løpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, en haker var en betegnelse for håndskytevåpen. Navnet kom av at disse gjerne ble støttet opp (pga. tyngden) og derfor var utstyrt med en hake i løpet.

 

:-))) thank's a lot . Æ va et støkke unna der ja .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig mange par det er skrevet mer om i den genealogiske litteraturen. Jeg anbefaler deg å begynne med artikkelen "Nogen oplysninger om Solørslektene Arneberg og Colbjørnsen og om lagmann Paul Helgessøns slekt fra Gile i Vang." NST 9 (1943): 1-20 og 90-102. Dernest for eksempel artikkelen "Nye biter i et gammelt puslespill – Om kalipsinnløsere i Solør og slekten Colbjørnsens forbindelser til Arneberg, Vølsnes og Gile." NST 36 (1998): 193-210.

Da jeg også har interesser i denne familien, så lurte jeg på om det er noen som har artiklene inne på data i et eller annet format og ville ta bryet med å sende det til meg? Jeg ville vært veldig takknemlig i så fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg også har interesser i denne familien, så lurte jeg på om det er noen som har artiklene inne på data i et eller annet format og ville ta bryet med å sende det til meg? Jeg ville vært veldig takknemlig i så fall!

 

Hei Geir , send meg adressen din i en PM til meg så skal jeg se hva jeg får til . Så kan du evt. få låne de kopiene jeg har på dette , men må selv få gjort meg " ferdig " med stoffet først .

 

mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir , send meg adressen din i en PM til meg så skal jeg se hva jeg får til . Så kan du evt. få låne de kopiene jeg har på dette , men må selv få gjort meg " ferdig " med stoffet først .

Melding er avsendt, Bjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Geir og Bjørn,

 

Det er både service minded og hyggelig å dele NST artikler på denne måten. Og sjølsagt setter jeg pris på at artiklene mine leses og brukes. Det eneste lille aberet er at hefter og kopier også er til salgs hos foreningen. Det er ingen stor kostnad å bestille direkte fra NSF, men det er viktig inntektskilde for foreningen. Og uten inntekter blir det dessverre ikke trykt nye artikler. Det hadde derfor vært å håpe at dere ville støtte foreningen økonomisk.

 

Beste hilsen

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Geir og Bjørn,

 

Det er både service minded og hyggelig å dele NST artikler på denne måten. Og sjølsagt setter jeg pris på at artiklene mine leses og brukes. Det eneste lille aberet er at hefter og kopier også er til salgs hos foreningen. Det er ingen stor kostnad å bestille direkte fra NSF, men det er viktig inntektskilde for foreningen. Og uten inntekter blir det dessverre ikke trykt nye artikler. Det hadde derfor vært å håpe at dere ville støtte foreningen økonomisk.

 

Beste hilsen

Lars L

 

 

Støttes. Jeg er nok litt skyldig her, jeg kunne vært litt mer diskré her da jeg i sin tid sendte Bjørn kopier av noen artikler, bl.a. de to nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Geir og Bjørn,

 

Det er både service minded og hyggelig å dele NST artikler på denne måten. Og sjølsagt setter jeg pris på at artiklene mine leses og brukes. Det eneste lille aberet er at hefter og kopier også er til salgs hos foreningen. Det er ingen stor kostnad å bestille direkte fra NSF, men det er viktig inntektskilde for foreningen. Og uten inntekter blir det dessverre ikke trykt nye artikler. Det hadde derfor vært å håpe at dere ville støtte foreningen økonomisk.

 

Beste hilsen

Lars L

 

Hei Lars og takk for sist :-))) ditt " statement " taes herved til etterretning og støttes . Jeg må bare informere om at Geir kun en gang har sendt meg noen få kopier i forbindelse med tråden min i det gamle forumet ( Tosten Arnesønn sin tilhørighet i Arneberg ætten ) Så Geir ; ikke føl deg tynget av skyld her , feilen er helt og holdent min .

 

Når det gjelder dette med å bestille litteratur fra foreningen for meg og evt. andre som ikke har så god kjennskap til hva som foreligger av litteratur , hvor man finner aktuell litteratur ( referanser ) , titler og hva man skal bestille av kopier / hefter som er relatert til spesifikke slekter , så håper jeg at man får svar på dette fra de rette personer som har god kjennskap til denne type slektslitteratur , hvis man stiller spørsmål om det i forumet .

 

Og for å støtte opp om foreningen Lars og for å bøte på mine " synder " :-))) så stiller jeg følgende spørsmål til deg Lars :

 

Under hvilke henvisninger ( referanser ) kan jeg bestille følgende litteratur i foreningen : ( tar gjerne imot et direkte telefon nummer hvor vedkommende tar imot bestilling , her og nu i samme slengen )

 

- Arne Finstad ( Arneberg ) om hans lensmannstid i Løten , evt. anekdoter og historier .

 

- Guri Sorknes sine slektsforhold .

 

- Det er én enkelt referanse som kan tyde på at Tostens Arnesønns mor var berettiget til innløsning av kalipsgods. I så fall har han på morssiden vært beslektet i hvert fall med de yngre eierne av Arneberg, men en kan ikke si med sikkerhet hvordan.

 

Til Geir Woll : av ovenevnte grunner så sender jeg ikke kopiene i posten til deg , men stiller du spørsmål om det du lurer på i forumet så kan jeg forsøke å svare deg der , håper det høres ok. ut .

 

mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Geir Woll : av ovenevnte grunner så sender jeg ikke kopiene i posten til deg , men stiller du spørsmål om det du lurer på i forumet så kan jeg forsøke å svare deg der , håper det høres ok. ut .

 

mvh Bjørn .

 

Til navnebror Woll; ta en tlf. til NSF og bestill kopi av de aktuelle artikler eller gjerne hele heftet. Tlf. 22 33 30 30 (kl. 9-15)

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ingen som behøver å ha dårlig samvittighet her. Det er ingenting ulovlig i å ta kopier til eget bruk, jeg bare henstiller til å prøve å bruke foreningen og sørge for at den kan fortsette å gi ut gode artikler. de biblioteksansvarlige kan til og med være behjelpelige med å finne også annen relevant artikkelmateriale, om en er heldig.

 

Jeg er jo da av dem som er skeptiske til å ville identifisere Arne Arneberg og Arne Finstad som samme mann, så her er det ikke så mye jeg kan bidra med ut over det Sollied har kommet med. Men jeg vet jo at Inger Rønaasen har jobbet mye med denne forbindelsen, og det skulle ikke forundre meg om noen med kontakter innen slektsforskermiljøet i Solør sitter på upublisert materiale her. Guri Sorknes er det vel også skrevet om i Tjukke Slekta?

 

Mvh

Lars L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ingen som behøver å ha dårlig samvittighet her. Det er ingenting ulovlig i å ta kopier til eget bruk, jeg bare henstiller til å prøve å bruke foreningen og sørge for at den kan fortsette å gi ut gode artikler. de biblioteksansvarlige kan til og med være behjelpelige med å finne også annen relevant artikkelmateriale, om en er heldig.

 

Jeg er jo da av dem som er skeptiske til å ville identifisere Arne Arneberg og Arne Finstad som samme mann, så her er det ikke så mye jeg kan bidra med ut over det Sollied har kommet med. Men jeg vet jo at Inger Rønaasen har jobbet mye med denne forbindelsen, og det skulle ikke forundre meg om noen med kontakter innen slektsforskermiljøet i Solør sitter på upublisert materiale her. Guri Sorknes er det vel også skrevet om i Tjukke Slekta?

 

Mvh

Lars L.

 

Om Guri Sorknes er omtalt i Tjukke Slekta, burde jeg ha det. Om ikke andre kan peke ut den rette årgang på strak arm, skal jeg se om jeg ikke kan lete frem den aktuelle artikkel (stoler på Lars' hukommelse) - men det blir ikke før til helgen (Bjørn, send en gjerne "reminder" på fredag, min hukommelse er ikke fullt så mye å stole på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forbindelser tilbake til denne slekta. Her er et lite innspill jeg skrev i det gamle Brukerformet for snart to år siden:

 

En fjerde datter til Maren Helgesdatter Gile d.y.

 

I flere kilder (artikler i NST, bygdebøker, slektssider med varierende kvalitet) nevnes det at Maren Helgesdatter Gile d.y. hadde tre døtre i sine tre ekteskap.

 

Hun var gift første gang med Tosten Olsen Snarhol i Grue. Deres døtre var:

 

1) Maren Tostensdatter, g.m. Anders Mikkelsen Sønsterud

 

2) Gjertrud Tostensdatter (d. 1739), g.m. Torstein Arnesen Kongshaug (d. 1691).

 

Så var hun gift andre gang med Sivert/Sjur Eivindsen Rolstad, fra Grinder, d. 1671, men hadde visst ingen (voksne) barn med ham.

 

Tredje gang var hun gift med Herman Johansen Rolstad, d. ca. 1700. Og deres datter var Johanne Hermannsdatter, g.m. Ole Arnesen Opset.

 

Men jeg mener det er klart belegg for å regne med en tredje datter i første ekteskap her. Nemlig MARTE Torsteinsdatter g.m. Berger Gundersen Rolstad/Gjølstad i Brandval.

 

Argumentene er følgende:

 

18/11-1720 overdrar Berger Gundersen Rolstad/Gjølstad 2 2/5 skinn i Stensbøl i Grue og 2 lpd tunge i Øvre Øyset i Vinger til Ole Arnesen Opset. Samtidig overdrog også Kristoffer Nilsen Kongshaug og Nils Embretsen Lystad i Sørum 2 2/5 skinn hver i Stensbøl til Ole Arnesen Opset.

 

I følge Brandvalboka overdrog Berger Gundersen dette godset til 'sin svoger' Ole Arnesen Opset i 1720. I samme bok kalles Bergers kone for 'Marte Tostensdatter Sorknes', men det betyr vel bare at hun var i huse på Sorknes da hun ble gift (omkring 1680). Hennes moster Anne Helgesdatter var jo gift med Ola Olsen fra Sorknes som kom til Nor i Brandval.

 

Det er også registrert flere transaksjoner mellom Berger Gundersen og hans kones slektninger:

 

- 17/11-1720, som nevnt ovenfor, 2 2/5 skinn i Stensbøl og 2 lpd tunge i Øvre Øyset fra Berger Gundersen ti Ole Arnesen Opset.

 

- 10/3-1721: Makeskifte mellom Ole Arnesen Opset og Maren Tostensdatter Søndsteruds Bo. Boet får 7 1/5 skinn i Snarvold, mens Ole Arnesen får: 2 19/30 skinn i Rolstad, 3/5 skinn i Kassengen, 2 2/5 skinn i Stensbøl, 4/5 skinn i Leirud og 2 lpd i Øvre Øyset.

 

- 10/3-1721: 2 huder i Rolstad, samt Nordre Kassengen, fra Ole Arnesen Opset til Berger Gundersen Rolstad 'm.fl.'

 

- 7/7-1736: 4 1/5 skinn i Søndre Kassengen fra Berger Gundersen til Johanne Hermannsdatter Grinder, enke etter Ole Arnesen Opset.

 

Ang. de andre som overdrog parter i Stensbøl til Ole Arnesen Opset, så var vel Kristoffer Nilsen gift men enka på Kongshaug, Gjertrud Tostensdatter, mens Nils Embretsen Lystad var svigersønn av Gunhild Olsdatter, som var datter av Ola Olsen Nor og Anne Helgesdatter Gile, jmf. skifte etter sisnevnte par 23/4-1721.

 

Hvordan havnet så disse parten i Stensbøl hos Helge Giles barnebarn?

 

I 1647 var skylda på Stensbøl på 2 huder = 24 skinn, og eid av Syver Eik og hans stebarn (da vel etter deres mor, hans avdøde kone).

 

For de som har forsket på disse slektene tidligere, er kanskje ikke Marte Tostensdatter g.m. Berger Rolstad en nyhet. Men jeg har i hvert fall ikke sett henne nevnt i den litteraturen jeg har vært borti så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Helgessønn Gile , er antagelig født i 1550 årene og nevnes første gang i 1612 som bruker på garden Gile . Arne Helgesønn Gile inngår ekteskap med Maren Arnesdatter Arneberg . Arne er sannsynlig død ca. 1626 .Enka Maren nevnes ikke så vidt jeg vet etter 1630 . Maren er datter av Arne Alfssønn Arneberg ( Lensmann i Løten Arne Finstad : jeg forholder meg til denne hypotese )

 

Etter å ha gått igjennom det jeg har av kilder finner jeg ikke svar på mine spørsmål :

 

- Kjennes det til at Maren Arnesdatter var gift to ganger ? og kunne det være en mulighet for et tredje ekteskap her også ?

 

- var Gjøa Amundsdatter hustru til Helge Gile ? eller var hun hustru til hans sønn Hans Helgessønn Gile ?

 

- En Ulfhild Hansdatter var 1633 gift med Nils Hubred i Vang . Kan Ulfhild være en navneoppkallelse etter Ulfhild Helgesdatter som nevnes sammen med

en Oluf i 1537 ? ( ref tavle 1 i P.R.Sollied sin artikkel om Solør slektene Arneberg , Arntzen og Colbjørnsen osv , Og er disse da mulig foreldre til Helge Olssønn Gile ?

 

mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sporer du dessverre av allerede i første setning, Bjørn. Noen Arne Helgessøn som bruker av Gile eksisterer ikke. Han kan følgelig heller ikke være bruker der fra 1612. Vi kjenner heller ingen Maren Arnesdatter på Gile. Spørsmålene dine blir derfor helt meningsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- var Gjøa Amundsdatter hustru til Helge Gile ? eller var hun hustru til hans sønn Hans Helgessønn Gile ?

 

Gjøa var kona til Helge Gile. Hun var forøvrig en Erlendsdatter og søster til Anders som 1591-1632 er nevnt på Vestre Rotnes i Nes på Romerike. I sitt segl førte Anders omskriften Anders Erlendsson. I 1609 (Oslo lagtingsprotokoll 2 s. 70) går det frem at Anders Rotnes' søster Gjøa "Hillestad" på Hedmark eide 5 lpd. i Bratt-Rotnes og at de har vært pantsatt til Henrik Kink, hvis enke Bertel Hellessønn har ektet, og nektet å la Anders Rotnes løse igjen godset.

 

(Kilder: "Slekten fra Gile i Vang og Paul Torstenssønns "odelsrett" til Sørum i Skedsmo" av Johan Garder, i NST XVI, 1957 og Per Reidar Christiansen: "Frang, Vik og Store Re i Stange - brikker i ett og samme genealogiske puslespill?", NST XL 2005, s. 101)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi faktisk i den heldige situasjonen at alle de som har skaffet seg NSFs praktutgave "Segltegninger fra hyllingene i Norge 1591 og 1610" http://www.genealogi.no/ kan slå opp og ved sjølsyn forvisse seg om hvilken Arne som var bonde på Gile. En fantastisk kilde som Sollied ikke kjente eller brukte da han skrev om Arnebergætta, men som nå er tilgjengelig for alle. Enda et eksempel på hvor viktig det er å støtte NSF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sporer du dessverre av allerede i første setning, Bjørn. Noen Arne Helgessøn som bruker av Gile eksisterer ikke. Han kan følgelig heller ikke være bruker der fra 1612. Vi kjenner heller ingen Maren Arnesdatter på Gile. Spørsmålene dine blir derfor helt meningsløse.

 

Hei Lars , ja det har du fulstendig rett i . Og spørsmålstillingen var tatt rett ut av P.R. Sollied . Etter en laaang samtale med Inger R . så har jeg nok innsett at jeg sannsynlig må revurdere mye .

 

- Ovennevnte Maren Arnesdatter skal være Maren Helgesdatter Gile gift med en Arne Alfssønn , men hvilken Arne Alfssønn dette er vites ikke .

 

- Deres sønn Helge Arnessønn Gile var gift med Maren Simensdatter Jønsberg i Romedal .

 

- Heller også snart til den oppfatning at Lensmann Arne Finstad IKKE er identisk med Arne Alfssønn Arneberg .

 

- Men Arne Arnesønn Ingeberg er sønn til lensmann Arne Finstad .

 

- Etter sigende skal det også ha vært en annen Arne Finstad på dette tidspunkt , men på Romerike . Han er interesant .

 

mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.