Gå til innhold
Arkivverket

Nikoline Berntine Kristiansdatter (f.1861) drev kolonial/melkebutikk i Trondheim. Men hvor er damen blitt av?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Nikoline Berntine Kristiansdatter var født på Nord-Frøya i Sør-Trøndelag 9 februar 1861. Hun var et resultat av et utenomekteskapelig forhold. Ved dåpen (kirkebok Hitra /Nord-Frøya - Sletta) oppgis faren å være Kristian Olaus Jørgensen Værø og moren: pige Petronelle Petersdatter Engvig (Ervig?).

Ved folketellingen i 1865 finner vi Nikoline som pleiedatter hos gårdbruker Ernst Eriksen (f.ca.1825+1867) på gården Sæteren i på Frøya. Når Nikoline konfirmeres på Frøya i 1876 oppgis farens navn å være Kristian Olaussen og morens navn: Petronelle Berntine Petersdatter. Og når hun gifter seg på Frøya 24 oktober 1881 er farens navn oppgitt til Kristian Olaussen Engvig. Så denne faren het enten Kristian Olaussen eller Kristian Jørgensen.

Men hvor ble det av far og mor? Jeg har foretatt landssøk på folketellingen i 1865 og 1900, men de er og blir borte. Ikke vet jeg heller hvor de kom fra? Noen som kan sette meg på rett spor?

 

Så var det Nikoline som også er et mysterium. Som sagt giftet hun seg i oktober 1881 og ektemannen var fisker Mikael Johannesen (Bye) Berget (f.1850). Det ble kortvarig lykke, for etter vel en måneds ekteskap dør mannen av tarmslyng. Datoen var 5 desember 1881. Etter dette finner jeg ikke spor etter Nikoline noe sted. Men hun hadde en datter med ektemannen sin (Karen Anna Bye, født 1879)) som konfirmeres i Malvik i Strinda (Sør-Trøndelag ) i 1894, så kanskje det var hit Nicoline reiste som enke? Etterslekten sitter med opplysninger om at Nikoline senere i livet drev en kolonialforretning med adresse Utsikten 1 i Trondheim og videre en melkebutikk med adresse Gardermoens gt. 11, også i Trondheim. Men når dette var, vites ikke. Jeg har lett etter Nikoline ved folketellingen i 1900, men damen er og blir borte! Hvilket navn hun da opererte under er naturligvis også det store spørsmål: Kristiansen, Kristiansdatter, Bye eller kan hende et helt annet navn dersom hun ble gift på nytt. Eller var hun død allerede før 1900? Er det hjelp å få mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Hallvard og Carsten for høyst informative svar. Ikke rart jeg ikke har funnet damen, siden jeg primært har søkt på Nikoline Bye eller Nikoline Kristiansen (Kristiansdatter). Så viser det seg altså at hun etter ekteskap nr. 2 brukte navnet Berntine Berg. At hun også var innom Tromsø var nytt for familien.

Jeg har nå funnet ut at hun giftet seg på nytt i Bakklandet (Bakke prestegjeld) 11 desember 1897 med smed Fritz Martin Berg (f. 1855, d. ca. 1903). Jeg finner Berntine Berg som enke i adresseboken for Trondheim første gang i 1904-05 og hun bor da i Rosenborg gt. 32. Ekteparet Berg kan derfor ikke ha vært lenge boende i Tromsø. Jeg skal søke videre i adressebøkene for Trondheim etter 1925 for å se hvor lenge hun var i live. På nettet finner jeg bare adressebøker frem til 1925.

 

Da Berntine giftet seg på nytt i 1897 fremkommer en interessant opplysning om farens navn. Denne står her oppgitt som Kristian Olaus Jørgensen Værø. Dermed tyder det på at han var sønn av en Jørgen og ikke Olaus. Like fullt finner jeg ham ikke i de landsomfattende folketellingene i 1865 og 1900.

Siden det står Værø tilføyd navnet hans indikerer vel dette at han har vært bosatt på Værøy i Lofoten (Nordland).

Jeg undres fortsatt på om noen kan hjelpe meg med noen ledetråder for å få sporet opp flere opplysninger om Berntines foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved konfirmasjonen til Nikoline Berntine kalles faren Kristian Klausen Værø.Mora kalles Petronella Berntine Petersdatter Ervig.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2380&idx_id=2380&uid=ny&idx_side=-407

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607030631.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er ikke enkelt! Datteren Nikoline Berntine var født i 1861 og jeg går ut ifra at begge eller iallefall en av foreldrene må ha vært i live ved folketellingen i 1865. Skulle tro det var en enkel sak iallefall å finne moren som het Petronelle Berntine Petersdatter, men den gang ei. Problemet er tydeligvis hvordan navnet hennes ble registrert ved tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner to barn,Peter Olaus og Karen Kirstine som ble født 4 des 1864.Foreldre :Kristian (står det Olausen Værø ?)og Petroline Berntine Petersdatter.(nr 41 og 42)

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2380&idx_id=2380&uid=ny&idx_side=-142

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607030366.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er de i 1865,på Tangen:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1617&kenr=015&bnr=0004&lnr=000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge telling 1865 var Kristian Olausen (Olsen)34 år.Født omkring 1832?

 

 

Fattiglem,Ind. Kristian Olaussen ,38 år,oppholdsted Værø,død 1 feb 1869 .

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2380&idx_id=2380&uid=ny&idx_side=-533

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607030757.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk til Anne og Ann-Mary for utmerket hjelp. Vi må vel kunne si som ganske sikkert at foreldrene til Nikoline Berntine nå er funnet, tross en del forvirring i navnebruken. Men jeg finner det underlig at det ved folketellingen for Hitra 1865 står at Christian Olsen og kona Petroline Petersen kun hadde datteren Karen 2 år gammel. Hvor har de gjort av den 4 år gamle datteren Nikoline Berntine (som riktignok ble født før de giftet seg). Skulle vel tro hun også var bosatt sammen med foreldrene, hvis hun ikke ble bortsatt rett etter fødelsen. Så spørsmålet nå blir hvor den 4 år gamle jentungen hadde gjort av seg ved folketellingen i 1865.

 

Jeg ser ved konfirmasjonen til Nikoline Berntine i 1876 at det står at foreldrene hennes var ungkar ........ og pige ......., og finner disse benevnelsene noe underlig all den tid foreldrene i ettertid giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående konfirmasjonen til Nikoline.Foreldrenes status " ungkar og pige er vel hentet fra dåpsinnføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.