Gå til innhold
Arkivverket

Carl Hansen Hetty


Anne Minken
 Del

Recommended Posts

I februar 2010 etterlyste Sten Fredrik Bålsrød glassverkarbeideren Carl Hansen Hettys første kone. Kanskje han har funnet svaret for lenge siden, men for ordens skyld tenkte jeg å legge inn noen opplysninger. Det opprinnelige emnet var imidlertid låst. Kanskje er det jeg som har gjort noen feil i forhold til det nye brukerforumet? Jeg legger derfor opplysningene inn som et nytt emne.

 

Carl Hansen Hetty giftet seg med Anne Cathrine Jamesdatter Kith i Aker 5.5.1844.Paret fikk fem barn i tillegg til sønnen Hans Peder som var født i Hurdal før ekteskapsinngåelsen.

 

1. Caroline Mathilde f. 9.6.1844 i Aker

2. Lise Fredrikke f. 7.4. 1846 i Aker

3. James Gustav f. 19.7.1849 i Aker

4 og 5. Tvillingene Jørgen Fosling (Fasting?) og Josephine Caspara f. 16.11.1851 (døpt 25.4.1852) i Aker.

 

Moren Anne Cathrine Kith døde av lungebetennelse 19.4.1852og ble begravet på tvillingenes dåpsdag.

 

Av dåpsinnføringene framgår det at Carl Hansen Hetty livnærte seg som papirarbeider. Blant barnas faddere finner vi både slektninger fra Hetty-sida og fra Kith-sida. Det ser ut som om barna ble satt bort til slektninger ved morens død. Ved folketellinga i 1865 var James Gustav smededreng og bosatt hos Carl Johans søster, Karen Bolette, som var gift med smeden Olaus Solberg. Josephine Caspara var pleiedatter hos morens søster Anne Marie Jamesdatter Kith som var gift med mølleren Haagen Amundsen. Tvillingbroren Jørgen døde i 1854 av skarlagensfeber.

 

Jeg har prøvd å følge de tre eldste barna litt videre. Den eldste, Hans Peder f. i Hurdal 1840, ble konfirmert i Vestre Aker i 1854.Det er mulig at han kan være identisk med en malersvenn Hans Carlsen f. i Hurdal som bodde i Christiania i 1865 og i Moss i 1875-tellinga.

 

Caroline Mathilde fikk et barn utenfor ekteskap,Anton, i 1864. Han er ved ft. 1865 bortsatt for betaling hos Anne Marie Jamesdatter og Haagen Amundsen. Ved folketellinga i 1900 kalles han Anton E. Ring og bor sammen med moren som da var enke etter murersvenn Gustav Olaus Jensen som hun giftet seg med i 1870 (Gamle Aker 6.3.1870)

 

Lise Fredrikke (også kalt Elise Fredrikke) giftet seg i Trefoldighetskirken 3.4.1864 med skolelærer Ingvard Hansen. Ved folketellinga i 1875 var hun enke og arbeidet som lærerinne ved den private borgerskolen. En av hennes sønner, Ingvard f. i 1867, kalles Hetty Hansen i 1900-tellinga.

 

mvh

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg lette etter noe annet, kom jeg over en Jørgen Hetty (glassblåser) født i Hurdal 1854, som dør i Larvik 28.04.1910. Tilhører han denne familien?

 

Vestfold fylke, Larvik i Larvik, Klokkerbok nr. I 7 (1888-1918), Døde og begravede 1910, side 116.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5601&idx_id=5601&uid=ny&idx_side=-118 (nr. 19)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg lette etter noe annet, kom jeg over en Jørgen Hetty (glassblåser) født i Hurdal 1854, som dør i Larvik 28.04.1910. Tilhører han denne familien?

 

Vestfold fylke, Larvik i Larvik, Klokkerbok nr. I 7 (1888-1918), Døde og begravede 1910, side 116.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5601&idx_id=5601&uid=ny&idx_side=-118 (nr. 19)

 

Jørgen Hetty, f. 1854 var sønn av Carl Hansen Hettys to år yngre bror, Hans Severin Hansen Hetty.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Hetty, f. 1854 var sønn av Carl Hansen Hettys to år yngre bror, Hans Severin Hansen Hetty.

 

Her ble det en liten feil. Hans Severin Hansen Hetty var født i Hurdal i 1816 og dermed to år eldre enn Carl Hansen Hetty. Jeg har forøvrig funnet bekreftelse på at malersvennen Hans Carlsen er identisk med Carl Hansen Hettys eldste sønn, Hans Peder. Jeg kan ikke se at han har brukt Hetty navnet noen gang, men hans datter Hulda Rosalie døper en av sine sønner Ingolf Hetty (Gjøvik 1911).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jørgen Hansen Hetty er bror til min tipptippoldemor Johanne Nikoline Hansdatter Hetty. Han var gift med Signe Oline Carlsdatter Simonsen, og jeg har funnet 11 barn, hvor alle var født i Larvik.

 

Moro at dette temaet ble "løftet opp" igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.