Gå til innhold
Arkivverket

Tydning av tinglysningsprotokoll


per aase andresen
 Del

Recommended Posts

Hei Jeg trenger hjelp til å type skriften i Tinglysningsprotokollen for Lille Damsgård bnr 153 matikkel 307 a

 

post-570-0-34823100-1301857813_thumb.jpg

 

Kildeinformasjon: Gammel arkivreferanse: II.A.b.91, Sted: Midhordland sorenskriveri, Askøy tinglag, Oppbevaringssted: SAB. Merknader: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20071211650445.jpg

 

 

 

takknemmelig for hjelp.

 

med vennlig hilsen

Per Aase Andresen

 

Ta gjerne kontakt via e-post pantoand@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fæsteseddel fra Jens Gran til Askild Aase paa det før Peder Pedersen Solem tilfæstede Grundstykke for hans og nuvær. Hustrus Levetid, saalænge de eie Huset som der staar og opfylde deres forpligt. hvoribl. ikke at drive Øl- Viin eller Brændeviinshandel, dat. 3 Juli 1877 med Reversal og Gjenpart. thl. 7 Octbr. 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Yngve

 

Takk skal du ha for tydningen av tinglysningen.

 

Et spørsmål til:

Peder Pedersen Sælen ( Ortun) døde på husmannsplassen Ortun under Sælen gård 05.spt 1843.

Hans kone Dønnet og datter Herborg ( gift med Askild Aase) flyttet til Lille Damsgård på et tidspunkt mellom 1843 og 1851, da Herborg sto som konfirmant i Laksevåg.

Spørsmålet blir da; Hvor kan jeg finne når Peder Pedersen festet det angitt grunnstykke?

 

mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet om tinglysing av festesedler kom ikke før i 1851, slik at det kan være vanskelig å finne datoer for eldre festesedler. Overtok han plassen etter faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravet om tinglysing av festesedler kom ikke før i 1851, slik at det kan være vanskelig å finne datoer for eldre festesedler. Overtok han plassen etter faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yngve.

 

Det vet jeg ikke, men tror ikke at foreldre til Peder Pedersen hadde noe eiendomsareal på Lille Damsgård.

 

Peder Pedersen vat født i Jølster i 1778.

Han foreldre var

far:Peder Danielsen Hegrenes født på Hegrenes bnr 6 i Jølster i 1749, og

mor; Nikolina Olsdatter Hammer Gjesdal født i 1751 på gården Gjesdal bnr 4 (Haugjen) i Jølster.

 

Peder og Nikoline flyttet til Fyllingsdalen, og Sælen gård, rundt 1780.

 

Det jeg lurte på var om Peder Pedersen hadde tatt arbeid på Graneverftet i tillegg til husmannsplassjobben, og således fått en avtale om eiendommen på Lille Damsgård. Eiendommen skal ha lagt innpå det arealet som i dag brukes av skipsverftet BMV, sannsynligvis der administrasjonsbygget ligger.

 

Det jeg er blitt fortalt er at Askild arvet matrikkel 307 på gnr 153 Lille Damsgård etter sin mor Dønnet Knutsdatter Tveiterås, var gift med Peder Pedersen.

 

Jeg for prøve å gå tilbake til 1851, hvis det er mulig.

 

mvh

 

Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.