Gå til innhold
Arkivverket

Finnskogen


BenteNyheim
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Noen som kjenner til navnet og ev slekten Antiainen på Finnskogen?

Har skrevet det her slik jeg har hørt det, men mulig at det skrives på andre måter.

 

Mvh

 

Bente Nyheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det kommer litt an på hvilken Finnskog det er snakk om : Vinger Finnskog , Grue Finnskog osv.

 

Foreslår at du tar kontakt med Solør slektshistorielag ( Solør slekt : " Slækt og slekt " ) , der er det mange " Finnskog eksperter " som har oversikt hvor de enkelte Finske slektsnavnene hørte hjemme både her hjemme i Norge , Sverige og evt. hvor de kom ifra i Finnland .

 

De fleste av de Finske slektene kom til Norge via Sverige , noe av bakgrunnen til dette var at noen steder i Sverige drev man regelrett klappjakt på Finnene . De skulle nær sagt med alle midler drives ut av Sverige .

 

En annen årsak til at de fant de såkalte Finnskogene på norske siden perfekte for å slå seg ned , var de enorme store skogsområdene med gammel skog som passet perfekt til " Svedjebruket " deres .

 

Ellers kan du også søke på Eidsskog slekt og se om du finner dette slektsnavnet der .

 

mvh. Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Olov Olovsson fortegnelse over finske slektsnavn i Sverige og Norge forekommer ikke Antiainen, men Ampiainen og Arpiainen. Ampiainen forekommer på Austmarka i Vinger - Ampiansbråten på Varaldskogen og Ampian på Kolbjørnsrud. Vinger bygdebok b. III s 326,329 og 683.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk Bjørn og Magne,

 

Med utgangspunkt i personer født i Eidskog ble dette finske navnet nevnt som navn på mulige forfedre, og Brandvald og Grue nevnt som steder hvor det finnes slekt. Ellers takk for alternative navn, jeg skal søke litt mer på disse.

Skal også søke på Eidskogslekt og også se på Solør slektshistorielag.

 

Mvh

 

Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampiainen finnes i Femoen i Brandval. Gottlund skriver Fennmoen (Vemo). Ellers kan nevnes at ei røykstue fra Ampiansbråten på Varaldskogen skal finnes gjenreist på folkemuseet på Bygdøy.

Dersom du har personer eller plasser som eventuelt kan knytes til det finske navnet, vil det være lettere å finne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk igjen Magne,

 

Jeg er helt i begynnelsen mht å forske på denne linjen, så det eneste jeg har å holde meg til er navnet til en nå avdød kvinneperson. Hun skal ha nevnt navnet Antiainen, som jeg nå ser for mer sannsynlig at er Ampianinen.

Jeg skal komme tilbake til det med navn når jeg har funnet den avdøde personens aner for nærmere å se linken til Ampiainen.

 

Utrolig spennende med røykstua som finnes på Folkemuseet, da må jeg bare komem meg dit en dag, lenge siden sist uansett, så dette blir en fin anledning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.