Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i Bergen 1749


Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Jeg har forgjeves prøvd å finne i de skannede skiftene et skifte av 23. april 1749 for hans Jensen Wrede i Bergen. Dette skiftet ble nevnt av Yngve Nedrebø i et innlegg i brukerforum i 2004:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=26042&sok=Wrede&nr=1&antinnlegg=19&startnr=&antall=&spraak=n#anker

 

Jeg søker etter informasjon om hvilken av de to Hans Jensen Wrede det var som døde i 1749 (det var også en som døde i 1725). I Brukerforum hadde jeg et spørsmål om dette i dag

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170504-familien-wrede-i-bergen/page__pid__1459437#entry1459437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftejournalen for Bergen for 1749 viser, folio 50b, at skifteretten ankom 23. april 1749 for å registrere boet etter Hans Wrede "udj Jesper Bagers Gaard". Der nevnes enken Giertrud Olsdatter, og deres barn Jens, 17, Johannes, 15, og en datter på 13. Den eldste sønnen "fahrer fra Holland". Enkens lagverge Johan Friderich Cramer leverte en oversikt over boets eiendeler og over gjelden. Skifteretten kontrollerte listene, konkluderte nok at boet var i knappeste laget til kreditorenes krav, og underskrev protokollen. Dermed var det ikke grunn til å ta denne forretningen inn i skifteprotokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar! Men det kommer vel ikke fram at han var sønn av Jens Wrede og Ingeborg Blix? Det var jo også en Hans Jensen Wrede som døde i 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sollieds kartotekkort oppgir at Hans Jensen Wrede er født 1695-98, at han var matros, sønn av Jens Jensen Wrede (ca. 1646-1717) og Ingeborg Blix (død 1698), og gift i Korskirken 3. juni 1732 med Giertrud Olsdatter, og med barna Jens, født ca. 1734, Johannes, født ca. 1736, Bente, født 1740 og Ole, født 1742, og muligens en ikke navngitt datter født ca. 1738. Hans Jensen Wrede ble gravlagt 26. mars 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen for svar. Datteren som du nevner født "ca 1738" må være Berthe Cathrine. Henne fant jeg døpt i Korskirken februar 1737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.