Gå til innhold
Arkivverket

Jørgine Nikoline Nilsen f. 6/10 1893/94, oppvokst på Askøy


Kåre Paulsen
 Del

Recommended Posts

Jørgine sine foreldre var Andreas Nilsen f. 1871 (Trondheim) og Kathinka Olsdtr./ Knudsen f. 1869

 

Jørgine døpte sin ”uægte” sønn Henry f. 4/9 1915 Lenke : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=214&uid=280628&urnread_imagesize=medium&hode=nei&ls=1

 

Kan ikke finne Jørgine igjen senere.

Ble hun gift ? I tilfelle med hvem og hvor ?

Fikk hun flere barn ?

 

Noen som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Johan Arthur, for lenke som virker.

 

Kan i tillegg opplyse at Jørgine sin søskenflokk bestod av : Vilhelm f. 1890, Jørgine f. 1893 el -94, Olga f. 1896 og Anna f. 1898

 

Kanskje det noen som kan ha eller finne opplysninger om denne familien, hvem som ble gifte (og da med hvem), om deres etterkommere og hvor de bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Johan Arthur :

Nei, jeg har desverre ikke fødselsdatoer for Jørgine sine søsken.

 

Til Anne J :

Fødselsåret til Jørgine er jeg ikke sikker på.

I FT 1900 for Askøy er det oppgitt til 1893, mens det i "dåpsprotokoll" for dåpen til sønnen Henry, er fødselsåret oppgitt til 1894, så her er jeg ikke sikker.

 

- - - - -

 

Det er på oppdrag fra barnebarn til Jørgine (barna til sønnen Henry) jeg kommer med denne etterlysingen.

De kjenner ikke til noen av Jørgine sin familie, og håper på denne måten å komme i kontakt med evnt etterkommere av Jørgine.

De har tidligere prøvet "alle tenkelige" søkemuligheter, sier de.

Så dette blir virkelig spennende !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lenka jeg la ved,er avskrift fra dåpen til Jørgine,hun er født 6/10 1893 og døpt 24/12 samme år ! Når det gjelder hennes søsken står det fødselsdata i 1910-tellinga,men de må jo sjekkes opp mot kirkebøkene :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett og lett,men finner ingen av barna døpt eller konfirmert i Askøy. Kun Jørgine er døpt i Bergen (nykirken),så hvor kan det være naturlig at paret døpte barna sine ? Finner på gravminner en Harald K. Nilsen,med fødselsdato som stemmer,gravlagt Nygård i Bergen .Hvis dette er Andreas og Kathinka`s sønn,var han gift med ei Haldis.

Ser av 1910-tellinga at barneflokken besto av hele 8 barn,herav en Harald f.02.07 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Anne J., du har virkelig stått på !

 

Har vært inne på gravminner - ja, den Harald der fødselsdato stemmer med datoen i FT, kan kanskje være Jørgine´s søster.

Siden hans dødsår - 1976 - ikke er så urimelig lenge siden, må vi prøve å finne familien hans på en eller annen måte.

 

Men det er merkelig at det ikke finnes "spor" etter Jørgine - men en eller annen plass finnes de kanskje likevel.

Nå tennes et nytt håp hvis det er broren hennes du har funnet.

Vi vil søke videre etter Jørgine, og håper fortsatt at vi kan finne henne igjen.

Vi er svært takknemlige for hjelpen du har gitt, og gir oss. Tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye forsøk !

 

Kirkebok for Bergen – Nykirken Mini D8 ?

 

Er det mulig å finne denne kirkeboken ?

Kan ikke finne den under Skannede kirkebøker.

Leter etter far til Harald (og Haldis) i vielse 5/10 1929 (side 60)

Lenke : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=vi12011912ny&gardpostnr=5426&personpostnr=10851&merk=10851#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgines søsken bør du lete etter i kirkebøkene for Laksevåg - dette er vel Harald:

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Laksevåg i Laksevåg, Klokkerbok nr. A 4 (1899-1909), Fødte og døpte 1905, side 75.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7031&idx_id=7031&uid=ny&idx_side=-79

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070102610477.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha !

Nå fikk jeg bekreftet at Harald Konrad var bror til Jørgine. De har samme foreldre.

I utgangspunktet prøver jeg å finne Jørgine igjen etter 1915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at Andreas Nilsen er mannen til Kathinka f. Knudsen.

De to er foreldrene til Jørgine som jeg søker etter.

Men nå vet vi jo navn på bror hennes, Harald og hans kone Cecilie, som begge er døde : http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=872244

 

Hvis vi nå på en eller annen måte kan finne Harald og Cecilie´s evnt. barn, kan vi ta direkte kontakt med dem for å høre om de vet noe om Jørgine. Hun er jo tante til H og C sine barn.

Det er vel stor sannsynlighet at H og C sine barn lever i dag.

Har prøvt å finne dåp i Bergen / Laksevåg der Harald og Cecilie er oppførte som foreldre, men har ikke lykkes til nå.

Kanskje det er vanskelig siden det er så nær opp til "vår tid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du vel spørre om dødsmeldingen etter Harald. Men jeg ville jo også tatt med et spørsmål om hans foreldre- eller i det minste en av dem. Det vil jo gi deg info om de andre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.