Gå til innhold
Arkivverket

Forvirrende nummerering av skifteprotokoller


Arild Kompelien
 Del

Recommended Posts

Nummereringa av protokollene stemmer ikke med det man finner når man åpner protokollen. Er det ei ny nummerering fra Statsarkivet slik jeg vet har skjedd med pantebøkene?

 

Åpner man Skifteprotokoll 11 - Grue, kommer man til protokoll 7, og åpner man Skifteprotokoll 12 - Hof, åpner protokoll 11 seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummereringa av protokollene stemmer ikke med det man finner når man åpner protokollen. Er det ei ny nummerering fra Statsarkivet slik jeg vet har skjedd med pantebøkene?

 

Åpner man Skifteprotokoll 11 - Grue, kommer man til protokoll 7, og åpner man Skifteprotokoll 12 - Hof, åpner protokoll 11 seg.

 

Riksarkivets Seksjon for digitalisering og konservering forholder seg til den katalogiseringen som Statsarkivet på Hamar benytter - se Arkivportalen. Siden mikrofilmingen startet for over 60 år siden, har mange arkiv blitt ordnet og katalogisert på nytt, og arkivet etter Solør og Odalen sorenskriveri er åpenbart blant disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg at det var forklaringa. Men forbannet irriterende når man har skrevet av fra originalfilmene. Det samme har de gjort med pantebøkene. Det vil si at alle gamle kildehenvisninger blir feil sammenlignet med det nye.

 

Eller - hva skal man bruke til kildehenvisning? Inngangen på Digitalarkivet sier Protokoll 12, men når man går inn på den er den merket med Protokoll 11. Slikt er rot, og virker unødig på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ante meg at det var forklaringa. Men forbannet irriterende når man har skrevet av fra originalfilmene. Det samme har de gjort med pantebøkene. Det vil si at alle gamle kildehenvisninger blir feil sammenlignet med det nye.

 

Eller - hva skal man bruke til kildehenvisning? Inngangen på Digitalarkivet sier Protokoll 12, men når man går inn på den er den merket med Protokoll 11. Slikt er rot, og virker unødig på meg.

 

I ditt konkrete eksempel vil korrekt kildehenvisning etter dagens katalog være skifteprotokoll nr. 12, uavhengig av hva den gamle etiketten viser. Hvorfor protokollene har blitt renummerert ved ordning og katalogisering, kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan i denne sammenheng også peke på at det finnes noen avvik i sideanvisningen (folio i disse tilfellene) i den digitale og den fysiske kilden for Christianias eldste skifteprotokoller. Det positive mht. skifteprotokollene er at man i utgangspunktet har ønsket en korrekt sideangivelse når folio er anvendt, f.eks. f.263b-264a i motsetning til f.eks. kirkebøkene hvor for nevnte folio angis 264.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.