Gå til innhold
Arkivverket

Jönsson og Kvemo i Nordli, Nord-Trøndelag


Johan R. Honkainen Gyllenspetz
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er en svenske bosatt i Norge som driver med slektsgransking. En svensk veninne av meg har vist seg å ha norske aner. Hennes mormors far het, ifølge svenske kilder, Per Johan Jönsson, født 12. januar 1892 i Nordli. Hennes mormors mor het, ifølge samme svenske kilder, Marta Lovisa Olsson Kvemo, født 13. desember 1898 i Nordli.

 

Jeg regner med at navnene kan være noe forsvensket, men navnet Kvemo kanskje noen kjenner til? Lurer på om noen vet noe om anene till disse? Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp. En ting lurer jeg litt på dog. Hva står det i dåpsboken at Marte Lovises far har for arbeid? "Jur.arb" ser det ut å stå, jeg skjønner jo at arb = arbeider, men hva er jur/sjur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en ting til. Er Nordli et sokn? Er helt blank når det gjelder norsk slektsgransking, til tross for at jeg har bodd her i flere år. Har ikke noen aner i Norge hva jeg vet i moderne tid, så jeg har ikke hatt så stor grunn til å sette meg inn i det. Men hvis jeg skjønner dette så er Nordli et sokn i Liene herad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til Maria Lovise står oppført som: ind. arb. Det er noe som heter inderst, og derfor tror jeg det stå inderst arbeider. Inderst er en som leier bosted/rom hos andre. Min erfaring er at inderster ofte er håndverkere eller dagarbeidere.

 

Ang. Nordli: Lierne er et prestegjeld i N-Trøndelag, Nordli er hovedsognet der og Sørli er et annex. Kirkebøker før 1817 se Snåsa. Se lenka med mere opplysninger om dette i innlegg #2 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.