Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding og veien videre


Øyvind Kallstad
 Del

Recommended Posts

Hei, en av mine aner er Halvor Levorsen Kalstad, gift med Ragnhild Bjørgulfsdatter Steenschotten. Dette er den informasjonen jeg har så langt om dette ekteparet:

 

Halvor Levorsen

Født: 1727 i Hjartdal i Telemark

Død: 1778 i Kilebygden, Solum i Telemark (Kalstad u/ Gisholt vestre)

 

Ragnhild Bjørgulfsdatter

Født: ca 1714 i Hjartdal i Telemark

Død: 1799 i Kilebygden, Solum i Telemark (Kalstad u/ Gisholt vestre)

 

De ble gift 24 juni 1755 i Hjartdal.

 

De fikk 3 sønner, Saamund, Ole og Levor. Det er Saamund som er min direkte ane.

 

Nå tilbake til ekteparet Halvor og Ragnhild. Mesteparten av den informasjon jeg har om de kommer herfra (solumslekt.org), men jeg ønsker altså å prøve å komme meg litt videre. F.eks finne foreldrene til Halvor.

 

Så først tenkte jeg at jeg skulle sjekke kilden som er oppgitt på solumslekt.org for når Halvor døde, men ser med en gang at jeg her trenger tydehjelp.

 

Lenke: http://www.arkivverk...uid=304973&js=j

 

Det er vel han på venstre kolonne, andre side, 11 april: "M Halvor ???" Det står vel kanskje Kalstad? Eller Levorsen? Og hva på linjen under?

 

Videre så tror jeg kanskje at jeg har funnet dåpen hans her:

 

http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-6

Men trenger altså igjen tydehjelp. Det er vel han som blir døpt 18 mai. Står det Levor Olsen Haatvedt? Men ser jo at det blir døpt en Halvor til bare noen dager etterpå, men klarer igjen ikke å lese desverre.

Men hvis den første Halvor er den riktige, og faren er Levor Olsen Haatvedt, kan det være den samme jeg finner hos solumslekt.org her mon tro?

http://solumslekt.or...php?person=8375

 

Ser at denne Levor blir gift med Åste Nielsdatter 1726, altså året før Halvor blir født, så det kan jo stemme bra.

 

Noen med kjennskap til disse, eller ideer om dette? Er jeg på rett spor? Eller er jeg helt på vidda? Noen tips til hvordan jeg kan komme meg videre?

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Øyvind Kallstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger altså igjen tydehjelp. Det er vel han som blir døpt 18 mai. Står det Levor Olsen Haatvedt? Men ser jo at det blir døpt en Halvor til bare noen dager etterpå, men klarer igjen ikke å lese

 

Den Halvor som blir døpt den 18., er ganske riktig sønn av Levor Olson Haatvedt.

 

Halvor, døpt den 22., er sønn av Sigur Povelsøn Ødegaard. Så det er nok den første som er den riktige.

 

Lenken din til begravelsen får jeg ikke åpnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tydehjelp.

 

Da prøver jeg meg på ny med lenken til begravelsen.. håper det fungerer denne gangen:

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Solum, Ministerialbok nr. I 3 (1761-1814), Døde og begravede 1775-1780, side 232-233.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1410&idx_id=1410&uid=ny&idx_side=-123

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051005041006.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virket lenken fint :)

 

Jeg leser navnet hans som Halvor Karlstad (alder 50 år). På linjen under står det: et dødf. barn fra Johannes Egelund.

 

Det var jo ofte slik at små barn, og dødfødte, ble begravet sammen med en voksen, selv om de ikke var i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det står ;m Halvor Karlstad, 50.

Mvh.Mette

 

Det er slik jeg også har tydet det. M'en betyr at han ble begravd på Mælum kirkegård, som Kilebygda sognet til. Plassnavnet Kalstad har blitt skrevet på mange måter, og Karlstad er en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjapt levert Leif ;) Takker.

 

Tror du at faren til Halvor, Levor kan være Levor Olsen Tveit som du har i din base?

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at faren til Halvor, Levor kan være Levor Olsen Tveit som du har i din base?

 

Nei, det er nok ikke sannsynlig - se skiftet etter kona Åste Nielsdatter i 1731 hvor det bare er nevnt sønnen Anders. Jeg har heller ikke sett noe som tyder på at han giftet seg på nytt. Jeg tror du heller skal lete etter opphavet til Halvor i Hjartdal/Sauland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. takk for svar.

 

Da får jeg fortsette å lete.. :) Men tror du at dåpen er riktig i det minste?

 

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg fortsette å lete.. :) Men tror du at dåpen er riktig i det minste?

 

Navn og årstall stemmer jo, men det er litt tynt for å stadfeste identitet. Jeg skulle gjerne sett ham nevnt i et skifte også. Kanskje du skulle starte en ny tråd med spørsmål om familien til Levor Olsen Håtveit i Hjartdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.