Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp Eiker 1764 - 1788


Ellinor Elise Simensen
 Del

Recommended Posts

Anne Kirstine Pedersdatter fødte 22 Mars 1787 datteren Else.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8487&idx_id=8487&uid=ny&idx_side=-367

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061220620152.jpg

 

høyre side (714)

 

Hvem var barnets far?

 

Trenger hjelp til å tyde det som står skrevet.

 

 

Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far THOMAS STOCKFLEDT, ULVELAND

 

Det kan godt hende han het Thomas til fornavn, men det står ikke nevnt i kirkeboka. Der står bare hr. Justice Rd. og Sorenskr. Stockfledt, Ulveland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende han het Thomas til fornavn, men det står ikke nevnt i kirkeboka. Der står bare hr. Justice Rd. og Sorenskr. Stockfledt, Ulveland.

 

Fant henne under Kirkrbok (Døpte) for Eiker 1785-1800.Registrert av GDS-Buskerud.Får ikke lenka til å virke. :(

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant henne i folketellingen 1801 i Eiker under Anne Kirstine Pedersdatter/Borger Andersen.

 

Hun må tydeligvis ha brukt morens etternavn Pedersdatter, da jeg ikke har funnet noen Else Pedersdatter/Børgersdatter i kirkebøkene.

 

Imidlertid har jeg funnet en Else Pedersdatter konfirmert i Eiker 10. Oktober 1802.

 

Har også funnet en Else Pedersdatter gift etter kongelig bevilling 20 November 1806 med Hans Olefsen Grav.

 

Hans Olefsen grav døde 23. Oktober 1808.

 

Det finnes en enke Else Pedersdatter gift med Simon Stensen 20. Juni 1811.

 

Vanskelig å finne ut om dette er samme person.

 

Noen som vet?

 

Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Berit, men det finnes ingen Else Thomasdatter i Eiker rundt dette tidspunkt;

iallefall ikke som jeg har funnet.

 

Har søkt både på Thomasdatter og Børgersdatter siden moren senere giftet seg med Børger Andersen.

Har søkt blant konfirmerte, gifte og døde.

 

Eneste som da var naturlig å lete etter, var Pedersdatter etter moren.

 

Litt uvanlig, men nå var vel denne Thomas Stockfledt allerede en gift og vel etablert mann som

kanskje ikke ønsket at sidespranget skulle få følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må ha blitt blind.

I 1801 finner jeg ikke Anne Kirstine Pedersdt., Børger Andersen eller barna Margrethe 1791, Else 1793, Else Christine 1796 og Ole Hiermind 1800. Forresten litt rart at hun døpte 2 døtre til for Else.

Ut fra det vil jeg jo tro at Else Thomasdt. og deres første Else 1793 begge døde. Men finner ikke noen av dem i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borger Andersen står som Borger Grav under folketellingen for Eiker i 1801.

Her finnes også konen og 3 gjenlevende barn;

Else 14 år

Else Christine 5 år

Ole 1 år.

 

Else Christine dør i 1801

Ole dør i 1809

 

De to eldste av parets barn: Margrethe født 1791 dør i 1792 og Else Margrethe født i 1793 dør i 1793.

 

Paret fikk ytterligere 2 barn; Anders (1802-1802) og Peder (1804-1804)

 

Ut fra dette må den eneste av barna som levde opp, være hennes uegte datter Else.

 

Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.