Gå til innhold
Arkivverket

Er det noen som kan hjelpe oss med å finne spor etter fem søsken?


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Nei denne hadde jeg ikke! Det er jo nesten ikke noe av det som står i tellingen som er rett, men likevel gir disse opplysningene ny imformasjon til saken. Enda en sønn på Ole Olsen Hoel, med dama som han aldri fikk giftet seg med, men som han har dradd land og strand rundt med. Om han egentlig var far til de to eldste guttene fra Nord-Norge får vi vel aldri vite, men de oppfattet han i alle fall som faren.

 

Den eldste gutten Peter Hilmar Olsen trodde jeg var født i Vadsø, men nå kan vi ikke dokumentere det. Vi har ham i Hammerfest 1875 Her har han navnet Olsen og det er jo rart om faren var Kristian Henriksen og ikke Ole Olsen?. Det er og opplyst at han var født i Vadsø. Peter Hilmar Olsen ble konfirmert i Hammerfest 1886 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9960&idx_id=9960&uid=ny&idx_side=-75. Han kommer senere til Oslo som beskrevet før i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste gutten Peter Hilmar Olsen trodde jeg var født i Vadsø, men nå kan vi ikke dokumentere det. Vi har ham i Hammerfest 1875 Her har han navnet Olsen og det er jo rart om faren var Kristian Henriksen og ikke Ole Olsen?. Det er og opplyst at han var født i Vadsø. Peter Hilmar Olsen ble konfirmert i Hammerfest 1886

Det mangler noen kirkebøker i Vadsø, så da får du ikke bekreftet det. Han er vel født der, for moren for det var vel der moren bodde.

 

Fra oversikten over kirkesogn: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Finnmark

Ministerialbøker, Vadsø by, 1839-1873 mangler.

Klokkerbok, Vadsø by og landsokn, 1854-1874 mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne- Lise.

Ja moren bodde i Vadsø i 1865, men Ole Olsen bodde i Vardø i 1870 da gutten ble født. Da kom nemlig hans eldste datter nordover for å bo hos ham.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=227&uid=ny&idx_side=-210

 

Ellers lurer jeg på om du kan tyde yrkestittelen Ole har da Ole Anton blir født?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5807&idx_id=5807&uid=ny&idx_side=-145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne- Lise.

Ellers lurer jeg på om du kan tyde yrkestittelen Ole har da Ole Anton blir født?

Oljetrykarb(eider), tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anne- Lise.

Ja moren bodde i Vadsø i 1865, men Ole Olsen bodde i Vardø i 1870 da gutten ble født. Da kom nemlig hans eldste datter nordover for å bo hos ham.

OK - det visste jeg ikke. Ja, det kompliserer saken litt, det er jeg enig i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Jeg fikk rede på denne tråden i dag. Her er det mange opplysninger jeg ikke hadde.

Jeg har lett i KB for Oslo etter dødsdatoen for Anna Maria, men ikke funnet noen som passer. Siden hun bodde i Oslo tror jeg hun har dødd der, men er ikke sikker.

 

Det er mange gode hjelpere her på forumet. Kan noen hjelpe meg å finne henne død?

 

Ann-Mary Engum; Det er riktig at jeg har etterlyst henne både på Dis-forum og her på Digitalarkivet, men uten resultat.

 

Jeg er av den mening at Ole Olsen Hoel er den rette faren til min bestefar Otto Marenus.

Det ble fortalt av en gammel tante, som er borte nå, at hennes bestefar var på gamlehjem på Grønland i Oslo og at de hadde vært på besøk hos ham der.

 

Dette er skikkelig spenende. Barnebarnet til Peter Hilmar, Snorre Evensberget og jeg har lett etter henne i mange år.

 

Vi har vært borti Thea Olsen Hoel tidligere uten at det førte til noe resultat. Det har vært snakk om en tante Thea i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tante Thea var Ole Olsen Hoel sin datter i ekteskapet med Eli Olsdatter. I et brev jeg har, går det fram at hun hadde kontakt med sin far i Oslo og også med hans sønner der. Hun døde rundt 1952.

I brevet er det en datter av Caroline, Eli og Ole sin eldste datter, som skriver til sin bror om dette som hun nå har fått rede på, tretti år etter morfaren sin død. Caroline hadde først fortalt barna sine dette etter at de ble voksne. Caroline sine barn er født omtrent på den tiden Ole fikk sine barn med Anna Marie. Jeg er temmelig sikker på at han er far til alle de fem guttene Anna Marie fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.